Innbrudd. blir så j**** forbanna!

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

Innbrudd. blir så j**** forbanna!

Post by supercharged »

i dag tok broren min en tur til garasjen der hvor bilen min har stått hele vinteren. det er et lukket garasjeanlegg og jeg mente derfor at bilen burde stå forholdsvis trygt der, men neida!! Der oppdaget han at begge dørene stod på gløtt, caben var kuttet opp ved fører døra og passasjer døra! i tillegg har den helvetes kjeltringen knekt låsen på førersiden og låsen til bakasjerommet og påført små lakkskader rundt nøkkelhullet! i tillegg har tosken stjålet dyre solbriller fra hanskerommet, tatt med seg dvd spilleren og den motoriserte LCD skjermen! mulig det er mere også, men er ikke helt sikker da jeg ikke har sett på bilen selv. Har bare kikket på noen bilder broren min tok..

hadde jeg bare fersket den/de som brøt seg inn i bilen, så hadde jeg grisebanket han og dumpet han i akerselva tror jeg!!!
at folk ikke kan ha litt respekt for andres eiendeler er helt utrolig!

nå er det bare å vente til i morgen tidlig til politi kontoret og forsikrings kontoret åpner for å anmelde saken, og sette igang å ordne med forsikringen.

blir så utrolig irritert!! :x

er det noen som har noen formening om hvilken oppgjørsform som er det mest ideelle i denne saken? få utført reperasjon, eller få erstatning i form av penger?

får jeg isåfall penger for det en orginal soft top koster? og hva er prisen på den isåfall?
noen som vet hvordan de beregner verdien på spilleren og skjermen som ble stjålet? det er noe jeg har kjøpt på ebay og jeg tror ikke denne spilleren og skjerm selges i norge..

takker for eventuelle svar om noen vet litt om dette
Last edited by supercharged on 11 Apr 2006, 01:19, edited 1 time in total.
Tidligere bil: 1991 råskinn
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Fyyy fan så kjipt!!!
Kondolerer!!!
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Det blir nok en takstmann som taksterer skaden. Hør om du kan dra på et hvilket som helst verksted for å takstere skaden. Du kan få utbetalt penger for å gjøre det selv, men da trekker de i fra mva på arbeidet.. (tror det er slik).
Du kan velge selv om du vil fikse skaden selv, eller sende bilen på verksted..

Du bør vel fremvise kvitering. Så Får du det du har betalt - bruksfradrag ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
indahla
7200 RPM
7200 RPM

Post by indahla »

Mange har en max verdi for ekstrautstyr. På min forsikring er det 10.000,- Det vil si at de ikke betaler meg for ektrautstyr over denne verdien. Mulig det kan være det samme i ditt tilfelle. Og med det utstyret du nevner spørs det om du får igjen for alt...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Kjipt.. Dumt at folk ikke vet forskjell på ordene din og min. Får håpe du får en løsning det er mulig å leve med.. ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

ny softtop hos mazda koster i overkant av 12000kr..
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Først og fremst vil jeg bare kondolere! At folk kan være så kjipe mot andre fatter jeg ikke. Nesten det samme hendte faktisk meg. Cabben ble kutta opp bak førerdøra og plastvinduet ble dytta inn. Heldigvis er det så tangt mellom velteburet og døra at de ikke hadde rukket frem til dørlåsen, og de turte tydeligvis ikke å hoppe opp på bilen og krype inn bakruta ettersom det satt folk bare 50m unna(!) Frekke jævler!

Fikk dekka alt på forsikringa. Heldigvis! Skulle egentlig betalt ca. 5000kr for ny cab, men takstmannen inngikk en avtale litt forhastet som han deretter angra litt på. Men avtale er avtale. Fikk pris på orginal cab, det var ca. 12000kr som nevnt ovenfor. Gikk heller for en tyskprodusert stoffcab ifra en salmakker i Oslo. Husker ikke hva han het. Er veldig fornøyd med den. Sømmene og alt er mer for-seg-gjort enn på den orginale jeg hadde. Jeg syntes det var best og levere inn bilen på verkstedet så fiksa de alt. Kanskje noen kroner å tjene på å gjøre alt selv, men de skriver av en god del hvis man velger det. Regn og med at verdien på cabben din blir avskrevet med 10% verdi for hvert år (de sier den slites hvert år og dermed mister verdi. For noe tull! Den har jo sin opprinnelige funksjon uansett). Du slipper nok egenandel og dersom du har FG-godkjent alarm.

Men det er jo bare å snakke med takstmannen å høre hvor mye du får hvis du velger å gjøre det selv, så får du ta en vurdering. Er jo sikkert litt jobb.

Håper du finner ut av det.. og kanskje får knekt fingra på kjeltringene og!
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

takker for svar. har nå vært å anmeldt saken og snakket med forsikrings selskapet. Jeg regner med å få tilbake for alt som ble stjålet da jeg har kvittering på dette.

angående soft top, skal jeg høre om jeg kan få kontant oppgjør når jeg blir kontaktet iløpet av noen dager av en gjensidige-kar på lillehammer.
hadde vært greit om jeg kunne fått rundt 12000,- for den så jeg kunne jeg ordnet det selv, kanskje med glassvindu istedenfor plast :wink:

jaja. det ser vel ut til at det ordner seg dette selv om det er sinnsykt kjipt. får prøve å se det positive i det. får jo uansett en ny soft top uten sprekk i vinduet bak :wink:

bare håper at alt er klart til tusenfryd den 29.april! hvis ikke får jeg bare teipe soft toppen litt sammen, så går det nok bra :D
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

Thamun wrote:Først og fremst vil jeg bare kondolere! At folk kan være så kjipe mot andre fatter jeg ikke. Nesten det samme hendte faktisk meg. Cabben ble kutta opp bak førerdøra og plastvinduet ble dytta inn. Heldigvis er det så tangt mellom velteburet og døra at de ikke hadde rukket frem til dørlåsen, og de turte tydeligvis ikke å hoppe opp på bilen og krype inn bakruta ettersom det satt folk bare 50m unna(!) Frekke jævler!

Fikk dekka alt på forsikringa. Heldigvis! Skulle egentlig betalt ca. 5000kr for ny cab, men takstmannen inngikk en avtale litt forhastet som han deretter angra litt på. Men avtale er avtale. Fikk pris på orginal cab, det var ca. 12000kr som nevnt ovenfor. Gikk heller for en tyskprodusert stoffcab ifra en salmakker i Oslo. Husker ikke hva han het. Er veldig fornøyd med den. Sømmene og alt er mer for-seg-gjort enn på den orginale jeg hadde. Jeg syntes det var best og levere inn bilen på verkstedet så fiksa de alt. Kanskje noen kroner å tjene på å gjøre alt selv, men de skriver av en god del hvis man velger det. Regn og med at verdien på cabben din blir avskrevet med 10% verdi for hvert år (de sier den slites hvert år og dermed mister verdi. For noe tull! Den har jo sin opprinnelige funksjon uansett). Du slipper nok egenandel og dersom du har FG-godkjent alarm.

Men det er jo bare å snakke med takstmannen å høre hvor mye du får hvis du velger å gjøre det selv, så får du ta en vurdering. Er jo sikkert litt jobb.

Håper du finner ut av det.. og kanskje får knekt fingra på kjeltringene og!
har ikke alarm, så er nok fare for litt egenandel. dersom jeg skal ordne med cabben selv, så må jeg få noen til å montere den for meg. mener å ha lest på forumet et sted at det er en tidligere medlem som monterer cab for en liten sum.

holder dere oppdatert så fort jeg får vite mer
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

Utrolig kjip at slik skjer :x :x - kommer til å være ekstra på vakt fremmover siden jeg har bilene mine i samme garasjeanlegg. Hører jeg om noen naboer som kan ha sett noe skal jeg si fra til deg.

Håper du får et greit forsikringsoppgjør som et plaster på såret da :D

Han her kan nok hjelpe deg med ny softtop.
http://www.mx5-miata.no/ma/michlet.html
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

AJF wrote:Utrolig kjip at slik skjer :x :x - kommer til å være ekstra på vakt fremmover siden jeg har bilene mine i samme garasjeanlegg. Hører jeg om noen naboer som kan ha sett noe skal jeg si fra til deg.

Håper du får et greit forsikringsoppgjør som et plaster på såret da :D

Han her kan nok hjelpe deg med ny softtop.
http://www.mx5-miata.no/ma/michlet.html
takk. det var han jeg mente. har ikke hørt fra gjensidige enda, men får håpe på det beste :)
regner vel med det skal gå forholdsvis fort nå som ferien er over
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Kjipt da, hadde de bare gitt f i å ødelegge, er kjipt nok å miste deler av bilen, men å ødelegge er meget ønødvendigt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

Vidar wrote:Det blir nok en takstmann som taksterer skaden. Hør om du kan dra på et hvilket som helst verksted for å takstere skaden. Du kan få utbetalt penger for å gjøre det selv, men da trekker de i fra mva på arbeidet.. (tror det er slik).
Du kan velge selv om du vil fikse skaden selv, eller sende bilen på verksted..

Du bør vel fremvise kvitering. Så Får du det du har betalt - bruksfradrag ?
dersom det var mulig tenkte jeg å få verksted til å ta låsene, og få noen andre til å hjelpe meg med cab'en slik at jeg kunne kjøpt en uorginal med glassvindu istedenfor.. men jeg kan vel ikke regne med å få 12000,- for å kjøpe en uorginal cab?

er det noen som har noen formening om hva som er best? sette inn bilen til en mazda forhandler og få dem til å ordne alt, eller heller satse på en uorginal topp med glassvindu?

tviler vel litt på at mazda er så interessert i å montere uorginale cab'er på bilene de får inn..
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

er det forresten noen som vet en smart måte å få opp bagasjerommet på uten å ødelegge noe mer på? prøvde litt med en skrutrekker men var redd for å knekke noe..

låssylinderen er ødelagt og jeg har koblet strømkabelen fra batteriet :roll:
supercharged
2000 RPM
2000 RPM

Post by supercharged »

da har jeg snakket med gjensidige og avtalt at bilen blir hentet på mandag pga at jeg ikke fikk opp bagasjerommet for å koble på strømmen. bilen blir da fraktet til NAF for taksering av skader og deretter videre til reperasjon.. får bare håpe at Mazda har soft top og låser på lager, og at verkstedet bilen min blir bortført til er veldig kjappe! hvis ikke så spøker det for tusenfryd på lørdag.. :(
Post Reply