Overopphetet motor

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
SunburstYellow
500 RPM
500 RPM
Status: Offline

Overopphetet motor

Post by SunburstYellow »

I dag på vei hjem fra jobb da eg sto i kø, ble vidunderet mitt plutselig overopphetet.
Og nå har jeg skiftet teromstat og fylt på kjøleveske. jeg har og sjekket alle sikringene i motorrommet og de ved pedalene. Eg har ikkje funnet noe gale...
Er det noen som kan fortelle meg va som kan være galt?
Medlem Nr: 533
1992 mod. Miata Sunburst Yellow 1.6
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 517

Post by midget77 »

Hadde du nok kjølevæske før den begynte å koke?

Går vifta når motoren blir driftsvarm og står stille?

Er radiatoren ren og fin inni, eller har kalk fra vannet lagd et isolerende lag i registeret?
(Jeg har lest at man bør bruke batterivann/ionebyttet vann/destillert vann når man blander ut frostvæske...)
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
SunburstYellow
500 RPM
500 RPM

Post by SunburstYellow »

midget77 wrote:Hadde du nok kjølevæske før den begynte å koke?

Går vifta når motoren blir driftsvarm og står stille?

Er radiatoren ren og fin inni, eller har kalk fra vannet lagd et isolerende lag i registeret?
(Jeg har lest at man bør bruke batterivann/ionebyttet vann/destillert vann når man blander ut frostvæske...)

Ja eg hadde nok kjøleveske. jeg sjekket i går... :)
Radiatoten ser fin ut, men noe mer enn det jeg kan se vet jeg ikke.
Jeg har ikke brukt batterivann el noe..

Er det vanlig at begge viftene på Miataen skal gå samtidig, eller er "additional fan" kun til A/C?
Det er nemlig kun hovedviften som starter..
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Den andre viften er kun addon til ac... Men hørtes ikke helt koselig ut da... tror eg villa prøvd radiator/kjølesyste flush
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 395

Re: Overopphetet motor

Post by Oddi395 »

SunburstYellow wrote:I dag på vei hjem fra jobb da eg sto i kø, ble vidunderet mitt plutselig overopphetet.
Og nå har jeg skiftet teromstat og fylt på kjøleveske. jeg har og sjekket alle sikringene i motorrommet og de ved pedalene. Eg har ikkje funnet noe gale...
Hei
Jeg har også slitt med overoppheting av min Miata 1991 modell. Den har kokt 3 ganger for meg. Dette har skjedd ved hard belastning (full oppakning, med bagasjesekk og med passasjer), sommerstid og ved fjelloverganger. Første gangen det hendte (på vei opp til Folgefonna i Hordaland) byttet jeg termostat, og trodde jeg var kvitt problemet. Imidlertid skjedde det samme neste år (Sogn/Hol) og i fjor på vei over til Rjukan. Jeg har lest på miata.net at bilen er utsatt for overoppheting dersom du dekker til "haikjeften", med f.eks. skilt og ekstralys og på den måten "ødelegger" luftstrømmen inn til motoren. Kanskje det er det du bør se på først? Jeg har nå plassert skiltet langt nede, og endret plassering av ekstra kjørelys. For sikkerhets skyld satte jeg inn helt ny radiator i sist uke, og håper det nytter :)

Med vennlig hilsen

Odd Karsten Våga
Miata 1991
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

Hadde problemer med det før jeg også..
Men når jeg kjøpte ny (uoriginal) radiator, så løste problemet seg :)
Tror varmeregistret på den nye radiatoren er tykkere enn den originale...
Og helt sikkert ikke så mye dritt og møkk inni den..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
SunburstYellow
500 RPM
500 RPM

Post by SunburstYellow »

no har eg renset radiatoren og fylt på med grønn kjøleveske. så no får eg håpe det har ornet seg. eg har prøvd og la den så og gå på 2800 rpm. og den ble ikkje varm så de virker som det har ornet seg. men vist det skulle vise seg at det ikke holder så får eg skifte radiatoren. :)
SunburstYellow
500 RPM
500 RPM

Re: Overopphetet motor

Post by SunburstYellow »

Oddi395 wrote:
SunburstYellow wrote:I dag på vei hjem fra jobb da eg sto i kø, ble vidunderet mitt plutselig overopphetet.
Hei
Jeg har også slitt med overoppheting av min Miata 1991 modell. Den har kokt 3 ganger for meg. Dette har skjedd ved hard belastning (full oppakning, med bagasjesekk og med passasjer), sommerstid og ved fjelloverganger. Første gangen det hendte (på vei opp til Folgefonna i Hordaland) byttet jeg termostat, og trodde jeg var kvitt problemet. Imidlertid skjedde det samme neste år (Sogn/Hol) og i fjor på vei over til Rjukan. Jeg har lest på miata.net at bilen er utsatt for overoppheting dersom du dekker til "haikjeften", med f.eks. skilt og ekstralys og på den måten "ødelegger" luftstrømmen inn til motoren. Kanskje det er det du bør se på først? Jeg har nå plassert skiltet langt nede, og endret plassering av ekstra kjørelys. For sikkerhets skyld satte jeg inn helt ny radiator i sist uke, og håper det nytter :)

Med vennlig hilsen

Odd Karsten Våga
Miata 1991
Eg har ikkje noe skilt i hai skjeften, og eg hadde bare noen små ekstra lys. men no har eg tatt de vekk for sikkerets skyld. :)

TUSEN TAKK TIL ALLE SOM HAR HJULPET MEG!!!
Post Reply