Jeg mistenker at flere enn meg her på forumet har hatt gleden av å ha prøvekjørt en MX5 NC.
Hvilket inntrykk fikk dere ?
Jeg må si jeg ble ganske fornøyd med 3.gen MX-5 2.0 sport.
Motoren hadde et godt og jevnt drag med en liten ekstra knert over 5K som gjør at det blir en fornøyelse å dra den til rødmarkeringen. Dette mangler NA 1.8 men mulig det er til stedet på NB modellene.
Jeg testet ikke 1.8 versjonen men det virker på meg som om 160 hester er minimum i denne bilen.
Veiegenskapene var veldig bra til å standard bil å være.
Når det først glapp i svingene føltes den helt nøytral og lett å ta inn igjen.
Det var med antispinn av vel og merke. Med antispinn aktivert var det jo ikke mulig å kontrollere ræva.
Gode bremser og det skulle MYE til før ABS kicket inn. (Jeg kjørte mens det enda var tørt)
Interiør og utforming av coupe var veldig bra. Ingen skranglete plast detaljer og bra støyskjerming. Bra sidestøtte i setene og tight og fin girkasse. Jeg likte også måten toppen var konstruert på.
Negativt: Rattet var for stort, 1.8 har samme "svake" girkassen som de forrige versjonene og det er for lite krutt under panseret.
Etter å ha testet RX8 på de samme veiene så kunne jeg ha tenkt meg samme motorkraften i en NC.
Teknisk sett er bilen etter min mening mye bedre enn forgjengerne.
"Midtmotor bil", alu bærearmer, multilink, stivere chassie, en juvel av en motor mht. trimming, sterkere 6-trinns kasse, større og bedre bremser.
Nå gjenstår det bare å se hva som kommer av motortrim til denne bilen. Det bør ikke ta lang tid da det finnes mye stasj til Duratec allerede.
For å få inn turbo krever det vel litt ommøblering da det ikke er spesielt mye plass på eksossiden.
Hva synes folket om NC ?
Moderator: Styremedlemmer
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
- Status: Offline
god å kjøre, men syntes det er lite spark i den. Hadde trodd 2.0 sport hadde litt mer, men de sier det jo selv at det ikke er fart de er ute etter. men er som i riskokerne at det først kommer på 4-5000rpm.
Eneste to tingene jeg kom på som var negativt var merkelig nok at jeg ikke helt falt til ro med den brun/orange (eller hva enn det var) fargen på interiøret i den ene bilen som jeg kjørte.
samt at jeg faktisk nesten fikk vondt i ræva av å sitte i den. hehe. mulig jeg er brei i bakenden... men satt ikke I sete, men mer delvis opp på sidestøttene i sete...
Eneste to tingene jeg kom på som var negativt var merkelig nok at jeg ikke helt falt til ro med den brun/orange (eller hva enn det var) fargen på interiøret i den ene bilen som jeg kjørte.
samt at jeg faktisk nesten fikk vondt i ræva av å sitte i den. hehe. mulig jeg er brei i bakenden... men satt ikke I sete, men mer delvis opp på sidestøttene i sete...

x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Miatapowers
- 7200 RPM
Eg likte bilen ganske bra. prøvde selv denne 2.0l bra drag synest eg, mangler endel av dette i min, men tester vanligvis ikkje fullt ut andre sine biler så eg merket lite av guffen egentlig, men likte den, men rattet er første modd eg hadde byttet ut tror eg, ikkje noe pent, og fant liksom ikkje rette ratt stillingen, vurderer sterkt å bytte til en slik etter å ha testet dama mener eg skal bytte ut min i en slik, 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Var veldig komfortabel.. Og så stille..
Merket at sports utgaven hadde bedre understell..
Var greit drag i både 1,8L og 2L. Egentlig ikke så mye forskjell, men forskjell var det... Godt utgangspunkt
RX8 fikk jeg ikke prøvd pga at noen har kjørt så ILLE det kom en hvit volvo stasjonsvogn med blåbærsaft(var tom for saft, blanderen sto ikke på) på taket og snakka med Mazdafolka. Og da stoppa de utlån av RX8n med en gang.. 5 min før jeg skulle ut å kjøre...
Merket at sports utgaven hadde bedre understell..
Var greit drag i både 1,8L og 2L. Egentlig ikke så mye forskjell, men forskjell var det... Godt utgangspunkt

RX8 fikk jeg ikke prøvd pga at noen har kjørt så ILLE det kom en hvit volvo stasjonsvogn med blåbærsaft(var tom for saft, blanderen sto ikke på) på taket og snakka med Mazdafolka. Og da stoppa de utlån av RX8n med en gang.. 5 min før jeg skulle ut å kjøre...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Hvilke av bilene var det som var 2 og 1,8? Jeg kjørte ihvertfall en grå med prøveskilter, og den var sinnsykt god å kjøre ihvertfal... 

medlems nr: 487
91 brg, beige skinn. klare baklykter, fronlykter, blinklys og sidereflekser(med lys). 215/40-16 dekk med BBS RX felger. Pioneer cdspiller(deh-p7500mp), høytallere (ts-e1375) og sub(TS-WX105A). Bilnavigasjon. Crome bensinlokk og spyledyser
91 brg, beige skinn. klare baklykter, fronlykter, blinklys og sidereflekser(med lys). 215/40-16 dekk med BBS RX felger. Pioneer cdspiller(deh-p7500mp), høytallere (ts-e1375) og sub(TS-WX105A). Bilnavigasjon. Crome bensinlokk og spyledyser
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Medlemsnummer: 534
Først: Takk til arrangørene og til Mazda for en kjempeartig dag!
Vanskelig å yte rettferdighet etter bare 20 minutters test, men her er mine 2 cents:
Med fare for å bli beskyldt for å pisse i brønnen:
Jeg ble faktisk litt skuffet.
Jeg prøvde den røde 1.8l med prøveskilter, den så veldig lekker ut fra utsiden. Fine linjer, men personlig liker jeg NA bedre (men det er min smak som går veldig i retning Lotus Elan-look)
Da jeg og guttungen satte oss inn, fikk jeg med en gang en sånn "feil" feeling: Lukta var feil. For mye plast-lukt i kupeen, for mye familiebil-følelse. Senterkonsoll med Klimakontroll, Stereo osv. så litt "ford mondeo" ut.
Gode seter, jeg satt godt, trengte ikke justere noe særlig.
Lyden: Ikke noe dramatikk, støyfri kupe i forhold til min NA. Egentlig ikke positivt, blir for komfortabelt, liksom.
Motor: Når vi kom ut på veien mot Grava og trakk ut litt på lave gir, var det litt moro. Jevnt drag, ingen store spenningsmomenter. Jeg hadde venta en større forskjell fra min sløve 90-hesters NA.
Anti-spinn (går ut fra det er det den røde lampa med en slingrende bil betyr), kom på ved litt sportslig kjøring i de trangeste svingene ut mot "grava", og ødela noen ellers fine sladder på en eksemplarisk og sikkert veldig trygg og sikker måte.... men jeg provoserte ikke så mye, det var jo tross alt en lånt bil.
Understell: Du verden, imponerende hvordan den svelger underlaget, tar telehiv i hard svingkjøring på strak arm. Og det gikk helt sikkert fortere enn det føltes..
..og her er vi ved mitt ankepunkt: den er for komfortabel
Skulle gjerne prøvd 2.0 sport, for å se om det var mere adrenalin å hente, og om lukta er bedre med skinnseter (vil tro det). Kommer kanskje til å få sjanse en gang senere.
Vanskelig å yte rettferdighet etter bare 20 minutters test, men her er mine 2 cents:
Med fare for å bli beskyldt for å pisse i brønnen:
Jeg ble faktisk litt skuffet.
Jeg prøvde den røde 1.8l med prøveskilter, den så veldig lekker ut fra utsiden. Fine linjer, men personlig liker jeg NA bedre (men det er min smak som går veldig i retning Lotus Elan-look)
Da jeg og guttungen satte oss inn, fikk jeg med en gang en sånn "feil" feeling: Lukta var feil. For mye plast-lukt i kupeen, for mye familiebil-følelse. Senterkonsoll med Klimakontroll, Stereo osv. så litt "ford mondeo" ut.
Gode seter, jeg satt godt, trengte ikke justere noe særlig.
Lyden: Ikke noe dramatikk, støyfri kupe i forhold til min NA. Egentlig ikke positivt, blir for komfortabelt, liksom.
Motor: Når vi kom ut på veien mot Grava og trakk ut litt på lave gir, var det litt moro. Jevnt drag, ingen store spenningsmomenter. Jeg hadde venta en større forskjell fra min sløve 90-hesters NA.
Anti-spinn (går ut fra det er det den røde lampa med en slingrende bil betyr), kom på ved litt sportslig kjøring i de trangeste svingene ut mot "grava", og ødela noen ellers fine sladder på en eksemplarisk og sikkert veldig trygg og sikker måte.... men jeg provoserte ikke så mye, det var jo tross alt en lånt bil.
Understell: Du verden, imponerende hvordan den svelger underlaget, tar telehiv i hard svingkjøring på strak arm. Og det gikk helt sikkert fortere enn det føltes..
..og her er vi ved mitt ankepunkt: den er for komfortabel

Skulle gjerne prøvd 2.0 sport, for å se om det var mere adrenalin å hente, og om lukta er bedre med skinnseter (vil tro det). Kommer kanskje til å få sjanse en gang senere.
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Jeg synes også det var for komfortabelt og for lite lyd egentlig, men likte den godt generelt sett...
kjørte en rød med skinn, vet ikke helt hva utgave det var, men tviler på jeg bytter min ut med en NC med det første... men blir det bytte en dag, så tror jeg nok at jeg hopper over NB og går rett på NC i alle fall
kjørte en rød med skinn, vet ikke helt hva utgave det var, men tviler på jeg bytter min ut med en NC med det første... men blir det bytte en dag, så tror jeg nok at jeg hopper over NB og går rett på NC i alle fall

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata