Noen som har godkjenningpapirer for turbo fra biltilsynet?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
henrikmx5
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 11 Oct 2005, 02:00
Status: Offline

Noen som har godkjenningpapirer for turbo fra biltilsynet?

Post by henrikmx5 »

Hei, jeg ønsker å godkjenne min mx5 med turbokit.

Kjører 3,5-12 PSI ladetrykk. Kittet var opprinnelig et Greddy kit med papier på ca. 145 HK (3,5 PSI). Nå har jeg stor IC og 2,5 eksos hele veien så det skinner vel litt igjennom at ladetrykket kansje kan økes.

Noen som har papirer eller vet hva som bør gjøres?

Er det kostnader involvert?

MVH.
Henrik Aune

Blå 1990 m. turbo
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

mm

Post by stianboy »

er bilen din import? eventuelt tatt in før 1 januar i 1996? da slipper du hk avgifta!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ligger papirer til nedlast på venstre side her, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Ole
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 345
Joined: 12 Jan 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Ole »

Litt of topic, men er det når bilen er 10 år gammel (etter 1. reg. dato i norge) som gjelder slik at en som er importert i 2000 blir fri hk avgift i 2010? Eller er det 1996 eller før som gjelder?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
User avatar
henrikmx5
0 RPM
0 RPM
Posts: 3
Joined: 11 Oct 2005, 02:00
Status: Offline

Post by henrikmx5 »

Ja, bilen ble importert 1998 tror jeg.

1000 takk for papirer!!!!

MVH.
Henrik Aune
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Ole wrote:Litt of topic, men er det når bilen er 10 år gammel (etter 1. reg. dato i norge) som gjelder slik at en som er importert i 2000 blir fri hk avgift i 2010? Eller er det 1996 eller før som gjelder?
Fra når den ble importert dessverre.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Ja og dette er for meg totalt meningsløst!! Skulle like å se et logisk argument for at en importert bil som er tollet inn som en norsk bil skal bli straffet med slike ekstraavgifter! Sendte i fjor en mail til Siv Jensen som i bladet Motor lovet å ta dette opp, men det har ikke lykkes å få til en lovendring enda! Inntil videre får jeg bare smøre meg med tolmodighet! Heia Norge...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
supercharged
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 257
Joined: 05 Oct 2004, 02:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by supercharged »

om det er noen som har 60-70 HK mer enn normalt i en importert 91 modell, eller en kjøpt i norge burde vært det samme ja :?
Tidligere bil: 1991 råskinn
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Stian wrote:Ja og dette er for meg totalt meningsløst!! Skulle like å se et logisk argument for at en importert bil som er tollet inn som en norsk bil skal bli straffet med slike ekstraavgifter! Sendte i fjor en mail til Siv Jensen som i bladet Motor lovet å ta dette opp, men det har ikke lykkes å få til en lovendring enda! Inntil videre får jeg bare smøre meg med tolmodighet! Heia Norge...

Dette er da så logisk som det kan bli, skjønner ikke at det skal være vanskelig og forstå? Jeg synes hele avgiftssystemet i Norge er helt på trynet, det er helt molbo å drive med avgiftberegning basert på hk og slagvolum. MEN når det nå engang er slik er det jo klokkeklart at det må utlignes avgifter ved effektøkning på biler. Spiller ingen rolle om bilen er importert eller ikke, dette gjelder i 10 år etter første gangs registrering i Norge og gjelder altså også biler kjøpt nye i Norge.

Hvorfor folk ikke skjønner at det er logisk med disse avgiftene i ettertid har jeg vanskelig for å forstå, men se på følgende eksempel:

Du går å kjøper deg en ny BMW 320 til ca. 400.000 eller hva nå en slik bil koster, og har den i 1mnd. La oss si at det vil koste en eier 150.000 å bygge denne om til en godkjent M3. Hvis det ikke skulle utlignes avgifter for dette ville man på denne måten kunnet fått en ny M3 til 550.000 i steden for 1.000.000. Hva tror du da ville skjedd med bilsalget i Norge? Det ville kun blitt solgt biler med små motorer som leverandørene så hadde bygget om etter registreringen. Så lenge det er avgifter på hk osv på nye biler MÅ det også gjelde på brukte biler.

Dette har som sagt INGENTING med å gjøre om en bil er importert eller ikke, men hvor lenge den har vært registrert i Norge.

Det er uansett viktig å merke seg at avgiftene synker for hvert år frem mot de 10 årene, så de blir ikke nødvendigvis så dyrt å godkjenne en 8 år gammel bil.

Nybilavgiftene derimot...... :x :cry:
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Hvorfor folk ikke skjønner at det er logisk med disse avgiftene i ettertid har jeg vanskelig for å forstå, men se på følgende eksempel:

Du går å kjøper deg en ny BMW 320 til ca. 400.000 eller hva nå en slik bil koster, og har den i 1mnd. La oss si at det vil koste en eier 150.000 å bygge denne om til en godkjent M3. Hvis det ikke skulle utlignes avgifter for dette ville man på denne måten kunnet fått en ny M3 til 550.000 i steden for 1.000.000. Hva tror du da ville skjedd med bilsalget i Norge? Det ville kun blitt solgt biler med små motorer som leverandørene så hadde bygget om etter registreringen. Så lenge det er avgifter på hk osv på nye biler MÅ det også gjelde på brukte biler.
Tror du mistforstod litt det jeg mente. Jeg har ingen problemer med å forstå at avgiftene skal være basert på alder. Hvis man sier at den BMW'en du brukte i eksempelet ditt var 5 år gammel, og du hadde en norsk bil og jeg en importert (som antageligvis blir å koste omtrent det samme som din norske) så slipper du unna med halvparten av avgiftene for effektøkningen enn meg! Dette er det jeg reagerer på. Skulle tro at importavgiftene skulle "likestille" våre BMW'er prismessig - hva er ellers poenget?
Dette har som sagt INGENTING med å gjøre om en bil er importert eller ikke, men hvor lenge den har vært registrert i Norge.
Det er DETTE jeg syns er latterlig - ikke at avgiftene reduseres etter bilens alder. Man betaler tross alt ikke så mye i årlige avgifter (i forhold til nybil/import-skatt hvis det var det som var cluet - importbiler straffes fordi bilen ikke har betalt årlige avgifter i dess 5 årene..?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
rt
500 RPM
500 RPM
Posts: 91
Joined: 15 Nov 2004, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by rt »

Ok, skjønner poenget ditt. Du snakker ikke om engangsavgiften, men kun det det koster å øke effekten på en bil av en gitt alder.

Må si meg enig med deg i dette poenget - det er ikke noen logisk grunn, men jeg antar at det letter arbeidet til tollvesenet en smule når det gjelder beregninger av avgift. Og de er jo som kjent ikke interessert i å gjøre det enkelt for mannen i gata :D
Post Reply