Trimming?
Moderator: Styremedlemmer
Trimming?
Vintern har kommet så jeg har satt min 91-mx-5 i garasjen. Er det noen som kan fortelle meg den enkleste(billigste) måten å få mere effekt ut av min bil, uten å montere en turbo. Bilen har et effektanlegg som var montert når jeg kjøpte den i våres. Luftfilter? Annet?? Takknemlig for svar da, jeg hadde tenkt til å bruke vinteren til å pussle med dette.

Sebring
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Trimming?
Det er vel en par ting du kan gjøre, men det er lite Hk å hente i forhold hva du betaler for modifikasjonen.
* Luftfilter gir ikke så mye ekstra hk. Et vanlig konisk luftfilter taper du sansynligvis Hk med (Tar inn varm luft i stedet for litt kaldere luft)
Men et konisk filter gir klart en mye tøffere lyd
Skal du bytte luftfilter må du enten lage, eller kjøpe avskjerming til eksosen slik at du ikke trekker inn varmluft.
* Du kan bytte ut luftmengdemåleren med en i fra RX7. Gir noen få Hk på ca 6000 rpm.
* Bytte ut grenrøret tror jeg ikke gir noe effekt.
* Du kan stille til 14 graders fortenning (Tror det var 14 graders fortenning, men vil ikke garantere det)
* Hvis du har kat. montert. Så kan du vel få litt mere effekt av å erstatte den med et rør.
* Eller du kan motere en kompressor.
* Luftfilter gir ikke så mye ekstra hk. Et vanlig konisk luftfilter taper du sansynligvis Hk med (Tar inn varm luft i stedet for litt kaldere luft)
Men et konisk filter gir klart en mye tøffere lyd

Skal du bytte luftfilter må du enten lage, eller kjøpe avskjerming til eksosen slik at du ikke trekker inn varmluft.
* Du kan bytte ut luftmengdemåleren med en i fra RX7. Gir noen få Hk på ca 6000 rpm.
* Bytte ut grenrøret tror jeg ikke gir noe effekt.
* Du kan stille til 14 graders fortenning (Tror det var 14 graders fortenning, men vil ikke garantere det)
* Hvis du har kat. montert. Så kan du vel få litt mere effekt av å erstatte den med et rør.
* Eller du kan motere en kompressor.
Z3killer wrote:Vintern har kommet så jeg har satt min 91-mx-5 i garasjen. Er det noen som kan fortelle meg den enkleste(billigste) måten å få mere effekt ut av min bil, uten å montere en turbo. Bilen har et effektanlegg som var montert når jeg kjøpte den i våres. Luftfilter? Annet?? Takknemlig for svar da, jeg hadde tenkt til å bruke vinteren til å pussle med dette.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Z3Killer
, joda, men en standard miata "killer" de fleste Z3 i Norge, så mange flere HK har du ikke behov for på akkurat det området. Hvis du da ikke møter på en Z3M, men da rekker det ikke med en turbotrimmet 250HK Miata engang. Bare spør Tormod.
Vel, fra spøk til alvor, La oss først konkludere med at de billigste HK for penger får du ved å kjøpe en GReddy Turbo.
Andre modifikasjoner kan gi noe økt ytelse, men vi snakker ikke om mye.
1. Justering av tenning fra 10 grader til 14 grader fortenning. Det er målt ca. 2 HK økt ytelse, og en flytter dreiemomentkurven ca. 400 omdreininger nedover. Dvs. hvis du tidligere hadde maks dreiemoment på 5600 RPM vil du få maks dreiemoment på ca.5200 RMP etter dette. Jeg gjorde denne modifikasjonen for noen år siden, og har etterpå kjørt konsekvent med 98 oktan bensin. Merker at bilen er mer "frisk" på lavere turtall.
PS. Flere av de som driver med turbo-trimming profesjonellt sier at mange originale turbobiler kan få så mye som opp mot 10 HK bedre ytelse bare ved å kjøre med 98 oktan bensin!
2. Bytte bakre del av eksosanlegget (fra katalysator og bakover) med et sportsanlegg. Det er målt 4-5 HK økt ytelse. Jeg har også gjort denne modifikasjonen, og tror også at 4-5 HK økt ytelse er et realistisk tall på min bil. Ikke den helt store aha opplevelsen m.a.o.
3. Bytte av katalysator til en "Free flow unit", kan forventes ca. 2 HK i turtallsområdet over 6000 RPM. Jeg har byttet til Jackson Racing FreeFlow varianten som etter min mening ikke gjorde det helt store utslaget..
4. Bytte til 1986-1988 Mazda RX7 luftmengdemåler kan gi opptil 5 HK i turtallsområdene OVER 6000 RPM.
5. Bytte av grenrør. Dette kan gi ca. 3-4 HK på toppen av turtallsområdet, men er til ingen nytte hvis ikke bakre del av eksosanlegget allerede er byttet.
6. Bytte av luftfilter. Dette har jeg aldri sett målinger på har økt HK på 1.6 liters Miatamotorer. Installerte sports-luftfilter kan gi bedre respons på gasspedalen pga. kortere inntaksrør, og at noen av de ofte er posisjonert slik at en en trekker inn kaldere luft, men noen økt HK er likevel ikke påvist på slike modifiseringer med original luftmengdemåler.
For øvrig kan mye gjøres i arbeid på topplokket i motoren, men da beveger vi oss opp i en prisklasse som ligger langt over turbo og kompressor installasjoner.
Forøvrig har jeg selv gått kompressor veien, og prøver å finne en ledig weekend for installasjonen. Kompressor kitet ligger bare å venter i esken sin

Vel, fra spøk til alvor, La oss først konkludere med at de billigste HK for penger får du ved å kjøpe en GReddy Turbo.
Andre modifikasjoner kan gi noe økt ytelse, men vi snakker ikke om mye.
1. Justering av tenning fra 10 grader til 14 grader fortenning. Det er målt ca. 2 HK økt ytelse, og en flytter dreiemomentkurven ca. 400 omdreininger nedover. Dvs. hvis du tidligere hadde maks dreiemoment på 5600 RPM vil du få maks dreiemoment på ca.5200 RMP etter dette. Jeg gjorde denne modifikasjonen for noen år siden, og har etterpå kjørt konsekvent med 98 oktan bensin. Merker at bilen er mer "frisk" på lavere turtall.
PS. Flere av de som driver med turbo-trimming profesjonellt sier at mange originale turbobiler kan få så mye som opp mot 10 HK bedre ytelse bare ved å kjøre med 98 oktan bensin!
2. Bytte bakre del av eksosanlegget (fra katalysator og bakover) med et sportsanlegg. Det er målt 4-5 HK økt ytelse. Jeg har også gjort denne modifikasjonen, og tror også at 4-5 HK økt ytelse er et realistisk tall på min bil. Ikke den helt store aha opplevelsen m.a.o.
3. Bytte av katalysator til en "Free flow unit", kan forventes ca. 2 HK i turtallsområdet over 6000 RPM. Jeg har byttet til Jackson Racing FreeFlow varianten som etter min mening ikke gjorde det helt store utslaget..

4. Bytte til 1986-1988 Mazda RX7 luftmengdemåler kan gi opptil 5 HK i turtallsområdene OVER 6000 RPM.
5. Bytte av grenrør. Dette kan gi ca. 3-4 HK på toppen av turtallsområdet, men er til ingen nytte hvis ikke bakre del av eksosanlegget allerede er byttet.
6. Bytte av luftfilter. Dette har jeg aldri sett målinger på har økt HK på 1.6 liters Miatamotorer. Installerte sports-luftfilter kan gi bedre respons på gasspedalen pga. kortere inntaksrør, og at noen av de ofte er posisjonert slik at en en trekker inn kaldere luft, men noen økt HK er likevel ikke påvist på slike modifiseringer med original luftmengdemåler.
For øvrig kan mye gjøres i arbeid på topplokket i motoren, men da beveger vi oss opp i en prisklasse som ligger langt over turbo og kompressor installasjoner.
Forøvrig har jeg selv gått kompressor veien, og prøver å finne en ledig weekend for installasjonen. Kompressor kitet ligger bare å venter i esken sin
