Oljeforbruk
Moderator: Styremedlemmer
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Status: Offline
Oljeforbruk
Er denne mx5 1998 1,6 modell en dårlig motor, har nå fått ett oljeforbruk som eg ikkje liker, er det noe spess eg skal se etter, lukter olje når eg kjører,, men ser ikkje noe røyk, har fått folk til å se etter, hva bør eg sjekke, dette skal fiksest før sommern kommer for fullt, kan det vera tetningene, eller er det den ekle følelsen eg har at det kan vera stemplene, tålte den kanskje ikkje disse 2 ukene med morro eg hadde med supercharger, Trenger hjelp her, orker ikkje stresse med motor overhaling nå før sesongen, sønn til pelle hadde en lik motor som plutselig gikk tørr for olje, er det samme symptom eg har fått, bare at eg var litt heldig med at eg sjekker olje ofte.. tidligere har den ikkje brukt noe olje mellom hver oljeskift på 5-7k km, alt etter hva eg husker, men etter siste så har den brukt ca 0,8 l olje, nå har eg kjørt ca 4,5k km,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
Hadde samme problem med min forrige mazda 626 94 mod. Fikk plutselig oljeforbruk. Fikk tips fra mazda om å ha i en skikkelig oljerens på motoren (husker ikke hva den heter, men kosta ca. 500kr, ikke noe billig jalla). Det fiksa problemet og oljeforbruket gikk ned til 0 igjen. Var nok bare avleiring rundt ventiltetningene. Men problemet KAN og bli verre og av oljerens. Er jo kanskje verdt å prøve hvis du planlegger å overhale uansett.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
Har du sjekket at veivaksel pakningen ikke lekker?
Min motor brukte også fryktelig mye olje for en tid tilbake.
Jeg hadde bilen inne hos mazda for å kontrollere veivtappen.
I den forbindelse byttet de ut denne pakningen, som lakk ut mye olje.
etter det har jeg ikke hatt problemer med høyt oljeforbruk
Min motor brukte også fryktelig mye olje for en tid tilbake.
Jeg hadde bilen inne hos mazda for å kontrollere veivtappen.
I den forbindelse byttet de ut denne pakningen, som lakk ut mye olje.
etter det har jeg ikke hatt problemer med høyt oljeforbruk

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Jeg hadde et stort opljeforbruk da jeg kjøpte bilen min. fyllte over 2 liter på et halvt år(usikker på kjørelengde). Fant aldri no lekkarse eller noe slikt. Etter ett oljeskift fra syntetisk til litt tykkere del-syntetisk(?) olje og nytt oljefilter på januar, har ikke bilen svelga en desiliter heller. Snodig..
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- Miatapowers
- 7200 RPM
Nå har eg tatt en komprisjonstest for å sjekke. den var jevn på alle fire, ca 170 på de alle, så er nok ikkje stemplene da. var ikkje som filmstjerna, den hadde masse rare.
ingen over 120.-
Men hva oljerens bruker dere som er best, skal ha oljeskift denne uken alikevel, hva er best.. forrige eiger kjørte på shell olje kan det vera mobil 1 olja mi har løsnet opp noe dritt som shell la igjen. tikket mye mere da med shell,

Men hva oljerens bruker dere som er best, skal ha oljeskift denne uken alikevel, hva er best.. forrige eiger kjørte på shell olje kan det vera mobil 1 olja mi har løsnet opp noe dritt som shell la igjen. tikket mye mere da med shell,
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
- Miatapowers
- 7200 RPM
Har nå sjekket oljen mer presis, viser seg at den ikkje bruker mer enn ca 0,4 liter på 5000km,. kan leve med det, men bør ha en oljerens, og denne lukta mi kan komme av denne pcv ventilen er defekt og motoren suger endel luft igjennom denne, skal kjøpe en ny slik, den suger jo olja igjennom her da, men hva type rens skal man bruke da, aldri gjort dette før eg,
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH
Jeg tror Forte eller Tunap er gode greier.
Jeg fikk kjøpt Forte motorflush fra en lokal bilrekvisitaforhandler, men ifølge selgeren så hadde de denne kun for eget bruk og hadde egentlig ikke lov til å selge den over disk.
Det var noe med garantiansvar dersom jeg brukte produktet feil og skadet motoren...
http://www.fordebil.no/page12990.html
http://www.tunap.no/produkter/327bruk.html
Jeg fikk kjøpt Forte motorflush fra en lokal bilrekvisitaforhandler, men ifølge selgeren så hadde de denne kun for eget bruk og hadde egentlig ikke lov til å selge den over disk.
Det var noe med garantiansvar dersom jeg brukte produktet feil og skadet motoren...
http://www.fordebil.no/page12990.html
http://www.tunap.no/produkter/327bruk.html
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Jeg hadde en Alfa for noen år siden, og den lakk/brukte olje også. Den lakk både i pakninger og gjennom forbruk i motoren. Fikk et tips om å bruke "Fuchs Titan CFE MC 5W-40". Denne inneholder et additiv som kan redusere forbruk og lekkasjer. Virket meget bra på den bilen
Dette kan jo være greit å prøve hvis du ikke vil plukke motoren da...
Ser de selger den på www.oljelageret.no

Ser de selger den på www.oljelageret.no
Det avhenger litt av type oljerens. De fleste putter du på motoren og lar motoren stå på tomgang i 20-30min f.eks. Så bytter du olje. Mens noen typer er beregnet for å være på motoren i lengre tid. Kjøpte en skikkelig dyr oljerens til min mazda 626, den skulle jeg kjøre med i 5000km(!), syntes det var skikkelig lenge, men motoren ble som ny igjen. Alt oljeforbruk forsvant, og null tikk. Du får nok kjøpt rens på de fleste bilrekvisitaer. Men om alle merkene fungerer like bra er vel en annen sak. Kanskje det er greit å styre unna de aller billigste rensene.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link