hvor lang tid på å bytte dempere og fjærer?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Status: Offline

hvor lang tid på å bytte dempere og fjærer?

Post by stianboy »

hvor lang tid bruker man ca på å bytte til nye dempere og fjærer foran og bak? til de som har gjort det...
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Hehe sist eg hadde tråd på dette så fortalte eg at eg brukte ca2t, men ingen trodde på, så finn det ut selv, :lol: lett dette bare man vet hva man skal gjøre, trenger en god jekk og ett godt pipesett, kanskje noen fjørklemmer om det er oem fjører du holder på med.. anbefaller også bukker,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

2 timer er kanskje mulig om man har gjort det før, ingen bolter rustet fast, skikkelig jekk eller løftebukk, luftverktøy, senkefjører som ikke krever komprimering ved montering mm.
Jeg skiftet en drøss med andre ting på min samtidig men vet med sikkerhet at det hadde tatt en dag grunnet div ting som trang plass. fastrustede bolter, dårlig info fra FM ang. hvilke fjærer skulle hvor, banning, jekking av bilen opp og ned på bukker mm.
Hadde jeg skulle gjort det igjen nå hadde jeg sikkert brukt rundt 4 timer. 1 time pr. hjørne. uten å hverken stresse eller slappe av.

En annen ting er at gjør man dette på en gammel bil ser man så mye annet man bør skifte at man har ikke hjerte til å sette det sammen uten å skifte diverse :?

Et litt shady tips for å få ting til å gå raskere er å drite i å komprimere fjærene når du tar de av. Det blir et j****g smell med uante følger for ting i hjulhuset når muttern hopper av men man sparer sikkert en time i bare skralle arbeid slik mine eksklusive biltema fjærkompressorer var konstruert.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Ja har slike biltema greier eg også, egner seg dårlig til mx5, eg pleier å løsne mutteren oppe ved motorommet først, og ta av hele fjørbeinet, finne en egnet plass å skru den av, spretter gjerne litt med oem fjører, men ikkje verre enn man klarer å holde det igjen,, med senkefjører er det lett., må også sies at eg brukte 2 timer på å bytte ett senkesett til ett bedre, med oem tror eg ville brukt mer ja ca en time mer, og har så pass ny bil at det ikkje var noen fastrusta skruer\bolter,, men kjøp gjerne inn noen slike alignment bolter før du begynner, det lønne seg, da man må ha hjulkontroll. og disse har en vane å knekke, pga de er rustet fast. eg bytter disse når eg bytter fjører, bytt gjerne støvhetta med bumpstops. de er ofte dårlige også-<
Mx-5 Nb 10TH
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Et tips er jo å jekke opp hjulnavet slik at fjæra blir komprimert, SÅ setter du på fjærklemmene. Da slipper du å skru i 15min for å komprimere fjæra. :D
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Enda bedre tips. la ett verksted gjøre det samtidigt så man tar hjulkontroll. :lol: koster ikkje all verden,,
Mx-5 Nb 10TH
friskus
2000 RPM
2000 RPM

Post by friskus »

Første gangen jeg gjorde det så tok det flere dager.. brukte vel igjennomsnitt 1 time pr demper helt til den siste. Den hadde rusta fast på toppen og lot seg ikke rikke uansett hvor mye jeg prøvde. Og da jeg fikk løs på toppen, fikk jeg ikke løsna den siste bolten som sitter fast i hjulopphenget. Bolten knakk rett av og jeg måtte ut med hele greia.. Fikk heller ikke slått ut den knekte delen, så måtte borre opp og slikt. Og så når alt dette var fiksa, fikk jeg ikke skrudd opp dempern for å sette i senkefjørene. måtte bruke ei klype for å holde fast den metallgreia som går tvers igjennom, men da ble det jo noen merker der så demperen begynte å lekke.. Måtte da kjøpe ny demper, og da måtte jeg jo ha likt nye på samme aksel og kjøpte da 2. Så om du regner med 2 timer, så lover jeg deg at det kommer til å ta mye lengere..
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Sett av en dag du. ta det en dag du har fri. vi tok ut demperne for å bytte fjærer. vet ikke. 1time pr demper kanskje? sånn første gang man gjør det? tar alltid lenger tid enn man tror. dukker alltid opp noe.

Jeg leste gjennom garage sidene på miata.net for tips før jeg starta.

(Stian; skal du selge dine gamle dempere? er det orginale bare?)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Det er en helt grei jobb å gjøre selv Stian. All mekking er god erfaring, uansett hva det er. Som regel finner man ut flere ting om bilen sin mens man mekker, og ser lettere hvilken tilstand bilen egentlig er i. Og hvorfor betale noen andre for å kose med bilen din når du kan gjøre det selv :P Og for de av dere som fikk syke tanker i hodet av hva jeg nettopp skrev, trykk på krysset helt opp i høyre hjørnet på pc-skjermen deres! :lol:
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

som sagt av andre er tidsbruken veldig avhengig om man er vant til å skru på bil eller ikke og hvilket utstyr man har tilgjengelig... har ikke skiftet på mx5, men skiftet dempere å fjærer på en civic for ca tre uker siden på skolen.. vi var to stykker og hadde alt utstyr tilgjengelig, vi brukte rett under to timer på å bytte alle fire dempere og vi stressa ikke akkurat.. så er nok veldig mulig at du har klart det på to timer stian.. ;)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
stianboy
2000 RPM
2000 RPM

Post by stianboy »

okhøres bra ut :D bare lurte om jeg trengte å ha det i garasjen eller om det bare var best å ta det hos bruttern i en sånn jekk der du får opp hele bilen;) hehe :P med andre ord tror det blir hos bror siden det tar vanligvis så kort tid;)
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Vi hadde bukk. var godt å ha den stående på den ja. også må du mer eller mindre være to mann. heller dvs ha en for hånden som kan ta i litt av og til..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Post Reply