Koni eller Eibach fjærer?
Moderator: Styremedlemmer
Koni eller Eibach fjærer?
vurderer å senke min kjære mx-5 litt og etter litt lesing på forumet har jeg fått intrykket av at det holder å kun skifte fjærer. (ihvertfall hvis man vil ha det billigst mulig)
Så fant jeg både koni og eibach fjærer til salgs hos IL-motorsport for ca 150euro. Men hvilke burde jeg velge da?
Så fant jeg både koni og eibach fjærer til salgs hos IL-motorsport for ca 150euro. Men hvilke burde jeg velge da?
medlems nr: 487
91 brg, beige skinn. klare baklykter, fronlykter, blinklys og sidereflekser(med lys). 215/40-16 dekk med BBS RX felger. Pioneer cdspiller(deh-p7500mp), høytallere (ts-e1375) og sub(TS-WX105A). Bilnavigasjon. Crome bensinlokk og spyledyser
91 brg, beige skinn. klare baklykter, fronlykter, blinklys og sidereflekser(med lys). 215/40-16 dekk med BBS RX felger. Pioneer cdspiller(deh-p7500mp), høytallere (ts-e1375) og sub(TS-WX105A). Bilnavigasjon. Crome bensinlokk og spyledyser
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Status: Offline
Hvor mye er din kjørt da? Jeg er er ikke så fornøyd med dempinga i min i grunn, og den er kjørt 85,000 og er 2000 modell, så jeg hadde aldri vurdert å bare kjøpe fjører.
Men noen mener Eibach fjører er bra, men mitt inntrykk er at Koni er det man vil ha til MX-5en. Utfra brukeres synspunkt på miata.net og sånn så virker det ihvertfall sånn. Men som sagt, jeg hadde kjøpt hele kittet om det var noe, det er noe jeg vurderer forøvrig.
Men noen mener Eibach fjører er bra, men mitt inntrykk er at Koni er det man vil ha til MX-5en. Utfra brukeres synspunkt på miata.net og sånn så virker det ihvertfall sånn. Men som sagt, jeg hadde kjøpt hele kittet om det var noe, det er noe jeg vurderer forøvrig.
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Jeg valgte koni tilslutt. Ville også anbefale å kjøpt kit, men spørs hvor langt og hvor gode demperne dine er. Om du orker kan du jo bytte fjærer nå og kjøpe dempere senere når du får mer penger.
jeg fant ut at koni var like billig å kjøpe rett fra forhandler i norge enn å ta det fra ilmotorsport. kit har jeg ikke sett på, men bare fjærene
jeg fant ut at koni var like billig å kjøpe rett fra forhandler i norge enn å ta det fra ilmotorsport. kit har jeg ikke sett på, men bare fjærene
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- Miatapowers
- 7200 RPM
Har hatt masse biler igjennom tidene med masse forskjellige senkekit, men kun ett som har gjort meg fornøyd, og det er flying miata sitt kit til mx5, da kan man kjøre som om den ikkje var senket. den er stiv som f, men samtidligt med komfort. slipper bunning, koster litt mer en de billige kitene, men tror du ville ikkje angret på dette, eneste problem er at de ikkje er tuv godkjente da, men er det noen som sjekker dette da, kan da fortelle at det er originalt, en sportsbil skal da vera lav den.. 

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Et koni kit koster bare ca. 1' mer enn kun demperne.. kjøper du fjørene løst kommer de på ca. 2500. Men nå HAR du jo kjøpt dempere daFred93LE wrote:...

*Har et sett Eibach + ett sett Lesjøfors BG fjører til overs..
Eibach'ene har nok endel mer fjørtrykk enn Lesjøfors.. *kan* bli ubehagelig, hvis du ikke liker det stivt

Pen balanse er nok 10kg/mm fjører foran og 8kg's bak.
Bytt også mansjetter/bumpstops når du skifter dempere - bruk mansjetter til NB, da de har bedre bumpstops.
bilen min er en 91mod og har kjørt nesten 160' så burde vel kanskje skifte dempere også... men som fattig student så er ca 4000 ekstra for dempere litt dyrt. På hvilken måte vill jeg merke om jeg kun skifter fjærer i forhold til hele kittet? På kjøreegenskapene eller er det rett og slett fordi demperene begynner å bli gamle?
Hvilke norske importører er det som har gode priser på fjærer og/eller dempere?
medlems nr: 487
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
når bilen er gått såpass langt så bør du absolut bytte både dempere og fjøreer når du skal senke...
Må si at eg og er meget fornøyd med koni sport kittet
Må si at eg og er meget fornøyd med koni sport kittet
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
Jeg lurer også på dette... har eibach fjører på nå, men det går nedi veldig fort, så vurderer å bytte til koni sport kit... Lurer også på hvor det er billigst.. er det på tstuning?? de hadde jo tilbud for en stund tilbake.. kjipt at jeg ikke kjøpte da
men mne, var ingen plan da... får se om det blir noe ut av nå og.. jeg veit ikke helt enda
Edit: Satt forresten å lurte på åssen vinterkjøringsegenskapene var med et sånt sett i stad. Er bilen grei å kjøre da også, eller burde orginale fjærer og dempere være på da?? kan man stille koni opp og ned?? eller hva er dette jeg har hørt om disse "hakkene"??

Edit: Satt forresten å lurte på åssen vinterkjøringsegenskapene var med et sånt sett i stad. Er bilen grei å kjøre da også, eller burde orginale fjærer og dempere være på da?? kan man stille koni opp og ned?? eller hva er dette jeg har hørt om disse "hakkene"??
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Fred
- 7200 RPM
Nå har mine dempere ute daKorsmo wrote:bilen min er en 91mod og har kjørt nesten 160' så burde vel kanskje skifte dempere også... men som fattig student så er ca 4000 ekstra for dempere litt dyrt. På hvilken måte vill jeg merke om jeg kun skifter fjærer i forhold til hele kittet? På kjøreegenskapene eller er det rett og slett fordi demperene begynner å bli gamle?

jeg fant koni hos autopower, simco.no, jacobs auto supply.
- Fred
- 7200 RPM
betalt 1500kr for nye dempere så da var det greit.mxLars wrote:Et koni kit koster bare ca. 1' mer enn kun demperne.. kjøper du fjørene løst kommer de på ca. 2500. Men nå HAR du jo kjøpt dempere daFred93LE wrote:...
.

- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Du kan justere høgden opp og ned i 3 hakk ja...
Har ikke hatt noe besvær med bilen på vinterstid... har hatt den på laveste med senkefjørene... litt laft dei dagene det er ubrøyta men ellers funker det brille fint... bare lurt å stille den på det mykeste stille vist ikke slipper det lettere
Har ikke hatt noe besvær med bilen på vinterstid... har hatt den på laveste med senkefjørene... litt laft dei dagene det er ubrøyta men ellers funker det brille fint... bare lurt å stille den på det mykeste stille vist ikke slipper det lettere
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Og jeg har mine på det høyeste (=35mm senking) og er kjempefornøyd!
Kjørte Ålesund-Steinkjer og tilbake i slutten av Januar med snø, slaps og is hele veien og det var helt glimrende, selv med kjettingspor, svuller og huller
*Demperne på mykeste rebound - kan fylle på en kaffekopp mens man kjører
Det hadde jeg IKKE villet prøvd med Eibach+originaldempere jeg hadde før
En av de finere strekningene ->

Kjørte Ålesund-Steinkjer og tilbake i slutten av Januar med snø, slaps og is hele veien og det var helt glimrende, selv med kjettingspor, svuller og huller

*Demperne på mykeste rebound - kan fylle på en kaffekopp mens man kjører

En av de finere strekningene ->