Koni eller Eibach fjærer?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Korsmo
0 RPM
0 RPM
Posts: 46
Joined: 18 Jan 2005, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Koni eller Eibach fjærer?

Post by Korsmo »

vurderer å senke min kjære mx-5 litt og etter litt lesing på forumet har jeg fått intrykket av at det holder å kun skifte fjærer. (ihvertfall hvis man vil ha det billigst mulig)
Så fant jeg både koni og eibach fjærer til salgs hos IL-motorsport for ca 150euro. Men hvilke burde jeg velge da?
medlems nr: 487
91 brg, beige skinn. klare baklykter, fronlykter, blinklys og sidereflekser(med lys). 215/40-16 dekk med BBS RX felger. Pioneer cdspiller(deh-p7500mp), høytallere (ts-e1375) og sub(TS-WX105A). Bilnavigasjon. Crome bensinlokk og spyledyser
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hvor mye er din kjørt da? Jeg er er ikke så fornøyd med dempinga i min i grunn, og den er kjørt 85,000 og er 2000 modell, så jeg hadde aldri vurdert å bare kjøpe fjører.

Men noen mener Eibach fjører er bra, men mitt inntrykk er at Koni er det man vil ha til MX-5en. Utfra brukeres synspunkt på miata.net og sånn så virker det ihvertfall sånn. Men som sagt, jeg hadde kjøpt hele kittet om det var noe, det er noe jeg vurderer forøvrig.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Jeg valgte koni tilslutt. Ville også anbefale å kjøpt kit, men spørs hvor langt og hvor gode demperne dine er. Om du orker kan du jo bytte fjærer nå og kjøpe dempere senere når du får mer penger.

jeg fant ut at koni var like billig å kjøpe rett fra forhandler i norge enn å ta det fra ilmotorsport. kit har jeg ikke sett på, men bare fjærene
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Har hatt masse biler igjennom tidene med masse forskjellige senkekit, men kun ett som har gjort meg fornøyd, og det er flying miata sitt kit til mx5, da kan man kjøre som om den ikkje var senket. den er stiv som f, men samtidligt med komfort. slipper bunning, koster litt mer en de billige kitene, men tror du ville ikkje angret på dette, eneste problem er at de ikkje er tuv godkjente da, men er det noen som sjekker dette da, kan da fortelle at det er originalt, en sportsbil skal da vera lav den.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Fred93LE wrote:...
jeg fant ut at koni var like billig å kjøpe rett fra forhandler i norge enn å ta det fra ilmotorsport. kit har jeg ikke sett på, men bare fjærene
Et koni kit koster bare ca. 1' mer enn kun demperne.. kjøper du fjørene løst kommer de på ca. 2500. Men nå HAR du jo kjøpt dempere da :)

*Har et sett Eibach + ett sett Lesjøfors BG fjører til overs..
Eibach'ene har nok endel mer fjørtrykk enn Lesjøfors.. *kan* bli ubehagelig, hvis du ikke liker det stivt :P
Pen balanse er nok 10kg/mm fjører foran og 8kg's bak.

Bytt også mansjetter/bumpstops når du skifter dempere - bruk mansjetter til NB, da de har bedre bumpstops.
Korsmo
0 RPM
0 RPM
Posts: 46
Joined: 18 Jan 2005, 01:00
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Korsmo »

bilen min er en 91mod og har kjørt nesten 160' så burde vel kanskje skifte dempere også... men som fattig student så er ca 4000 ekstra for dempere litt dyrt. På hvilken måte vill jeg merke om jeg kun skifter fjærer i forhold til hele kittet? På kjøreegenskapene eller er det rett og slett fordi demperene begynner å bli gamle?

Hvilke norske importører er det som har gode priser på fjærer og/eller dempere?
medlems nr: 487
91 brg, beige skinn. klare baklykter, fronlykter, blinklys og sidereflekser(med lys). 215/40-16 dekk med BBS RX felger. Pioneer cdspiller(deh-p7500mp), høytallere (ts-e1375) og sub(TS-WX105A). Bilnavigasjon. Crome bensinlokk og spyledyser
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

når bilen er gått såpass langt så bør du absolut bytte både dempere og fjøreer når du skal senke...
Må si at eg og er meget fornøyd med koni sport kittet
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1119
Joined: 02 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 587
Location: Sandefjord
Contact:
Status: Offline

Post by TraCkinG »

Jeg lurer også på dette... har eibach fjører på nå, men det går nedi veldig fort, så vurderer å bytte til koni sport kit... Lurer også på hvor det er billigst.. er det på tstuning?? de hadde jo tilbud for en stund tilbake.. kjipt at jeg ikke kjøpte da :P men mne, var ingen plan da... får se om det blir noe ut av nå og.. jeg veit ikke helt enda

Edit: Satt forresten å lurte på åssen vinterkjøringsegenskapene var med et sånt sett i stad. Er bilen grei å kjøre da også, eller burde orginale fjærer og dempere være på da?? kan man stille koni opp og ned?? eller hva er dette jeg har hørt om disse "hakkene"??
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Korsmo wrote:bilen min er en 91mod og har kjørt nesten 160' så burde vel kanskje skifte dempere også... men som fattig student så er ca 4000 ekstra for dempere litt dyrt. På hvilken måte vill jeg merke om jeg kun skifter fjærer i forhold til hele kittet? På kjøreegenskapene eller er det rett og slett fordi demperene begynner å bli gamle?

Hvilke norske importører er det som har gode priser på fjærer og/eller dempere?
Nå har mine dempere ute da :-) Men vet jo ikke hvor langt de har gått så du er vel like langt.

jeg fant koni hos autopower, simco.no, jacobs auto supply.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

mxLars wrote:
Fred93LE wrote:...
jeg fant ut at koni var like billig å kjøpe rett fra forhandler i norge enn å ta det fra ilmotorsport. kit har jeg ikke sett på, men bare fjærene
Et koni kit koster bare ca. 1' mer enn kun demperne.. kjøper du fjørene løst kommer de på ca. 2500. Men nå HAR du jo kjøpt dempere da :)
.
betalt 1500kr for nye dempere så da var det greit. :wink:
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Du kan justere høgden opp og ned i 3 hakk ja...
Har ikke hatt noe besvær med bilen på vinterstid... har hatt den på laveste med senkefjørene... litt laft dei dagene det er ubrøyta men ellers funker det brille fint... bare lurt å stille den på det mykeste stille vist ikke slipper det lettere
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mxLars
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 283
Joined: 29 Jun 2005, 02:00
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by mxLars »

Og jeg har mine på det høyeste (=35mm senking) og er kjempefornøyd!
Kjørte Ålesund-Steinkjer og tilbake i slutten av Januar med snø, slaps og is hele veien og det var helt glimrende, selv med kjettingspor, svuller og huller :P

*Demperne på mykeste rebound - kan fylle på en kaffekopp mens man kjører :D Det hadde jeg IKKE villet prøvd med Eibach+originaldempere jeg hadde før :!:

En av de finere strekningene ->
Image
Post Reply