Side-blinklys

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Side-blinklys

Post by Duppsko »

Hallo!

Kjøpte for en stund tilbake klare blinklys fra mx5parts, og tenkte jo ikke så langt som at det er forskjellig størrelse på disse for miata og mx5...

Resultatet ble at jeg ødela begge blinklysene som satt i miataen (små) i forsøket på å "forsiktig vippe dem ut", og satt igjen med et par blinklys som sikkert er 40 ganger større...

Så kommer dilemmaet.. Jeg har vurdert å bruke dremel til å utvide hullet slik at jeg får dytta inn disse store blinklysa, men etter å ha forhørt meg på Ullern bil, kom jeg fram til at det kanskje ikke var så enkelt som det hørtes ut som.. De mente at det ikke skal være et helt rundt hull i skjermen, men at det skal være et lite "hakk" slik at den ene clipsen kommer inn.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Alternativet, som jeg heller ønsker, er å kjøpe nye "små" blinklys, men jeg veit pokker meg ikke hvor jeg skal få tak i dette! Om de er orange eller hvite bryr jeg meg lite om, jeg vil bare slippe å kjøre rundt med hull i skjermene med ledninger hengede dinglende utenfor! Noen som veit hvor jeg kan få tak i dette (internett/bruktbildeler/butikker i oslo??), alternativt om det finnes noen andre bilmerker som har blinklys som passer?

Se på bildene, så får dere en pekepin på hvilken størrelse jeg snakker om.

Bilde 1, Bilde 2, Bilde 3.

Mvh. Daniel
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Side-blinklys

Post by Vidar »

Jeg har små hvite firkanta blinklys. Lurer på om de hører til en annen bil, eller muligens er universal ??
Hva med å ta deg en tur på Torshov, Biltema ol ??
Etter som du har en Miata, så er det ettermontert blinklys når den ble imortert til norge.
Duppsko wrote:Hallo!
Kjøpte for en stund tilbake klare blinklys fra mx5parts, og tenkte jo ikke så langt som at det er forskjellig størrelse på disse for miata og mx5...
Resultatet ble at jeg ødela begge blinklysene som satt i miataen (små) i forsøket på å "forsiktig vippe dem ut", og satt igjen med et par blinklys som sikkert er 40 ganger større...
Så kommer dilemmaet.. Jeg har vurdert å bruke dremel til å utvide hullet slik at jeg får dytta inn disse store blinklysa, men etter å ha forhørt meg på Ullern bil, kom jeg fram til at det kanskje ikke var så enkelt som det hørtes ut som.. De mente at det ikke skal være et helt rundt hull i skjermen, men at det skal være et lite "hakk" slik at den ene clipsen kommer inn.. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?
Alternativet, som jeg heller ønsker, er å kjøpe nye "små" blinklys, men jeg veit pokker meg ikke hvor jeg skal få tak i dette! Om de er orange eller hvite bryr jeg meg lite om, jeg vil bare slippe å kjøre rundt med hull i skjermene med ledninger hengede dinglende utenfor! Noen som veit hvor jeg kan få tak i dette (internett/bruktbildeler/butikker i oslo??), alternativt om det finnes noen andre bilmerker som har blinklys som passer?
Se på bildene, så får dere en pekepin på hvilken størrelse jeg snakker om.
Bilde 1, Bilde 2, Bilde 3.
Mvh. Daniel
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Hei
Jeg kan bekrefte at du må skjære til noe mer enn et rundt hull. Du må imidlertid ta av de gamle blinklysene for å se på hvodan utformingen er. De ble ettermontert på bilen da den kom til Norge, og hvilke blinklys som er brukt er avhengig av "importøren". Jeg har nettopp skiftet blinklysene på min MX-5/Miata 91 mod. Fant ut at det beste var å lage en mal på stiv kartong der jeg prøvde ut tilpasningen på forhånd. For å beskytte lakken tapet jeg også med bred tape rundt området som skulle skjæres ut i skjermen. Det viste seg at det var nyttig....(lett å få en liten skrens på borret) Det er viktig å få lakkert området der du har borret for her er det lett å få rusangrep senere...

Ellers vil jeg anbefale hvite sideblinklys med oransje pærer. Jeg har nettopp skiftet mine. Fikk de kjøpt hos Opel-forhandler, mye billigere enn de "originale" jeg kjøpte hos Hella. De er "dråpeformet" og rigger svært så lekkert på Miataen!! (Skal visstnok være originale til bl.a. Opel Astra)

MVH:)

Oddi 395
Miata 91
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Heissan.
Jeg gikk i samme fella som deg, men har løst problemet uten å være borti bilen med noe dremel av noe slag.
Jeg Modifiserte de klare blinkerne fra mx5parts med de gamle jeg hadde. (identiske til de du har). På de nye blinkerne slipte jeg ned alt det som har diameter større enn hullet i skjermen. Deretter fjernet jeg det orange glasset fra de gamle blinkerne. Så brukte jeg dremel til å slipe hullet i den nye blinkern til samme radius som den gamle blinkern. Når det var gjort var det bare å sette den gamle blinkern inn i den nye og lime fast med epoxy. Med den nye blinkern følger en ny pakning. Med denne pakningen i bruk ser ganske bra ut :D
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Hei igjen
Kan ikke dy meg for å komme med en kommentar til :D
Jeg kjøpte de hvite blinklysene fra IL Motorsport i Tyskland. Det jeg reagerte på var størrelsen på blinklysene... i tillegg til at de ble dobbelt så dyre som de jeg kjøpte hos Opel. Jeg valgte derfor ikke å montere de på bilen. Når det kommer til stykket så er det jo egentlig smak og behag det kommer an på...Jeg syns de ble altfor dominerende på forskjermene...

Er det noen som er interessert i STORE blinkers sender jeg de gjerne gratis. Her opptar de bare hylleplass. Eller kanskje noen har en skikkelig Mazda logo som jeg kan ha på panseret og som vil bytte med meg?

Med vennlig hilsen

Oddi395
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Oddi, vet du størrelsen på blinklysene du kjøpte fra opel? Og til hvilken modell hører disse egentlig til?

Målte størrelsen på mine ødelagte "små" blinklys, og det viser seg at de er 32 mm i diameter (tvers over glassene altså), og selve sokkelen som skal inn i skjermen er 15 mm på det smaleste, og 19-20 mm på det bredeste (over "clipsen"), så hullet i forskjermen må altså være ca. 19-20 mm stort...
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

Sånn ser hullet på min bil ut ihvertfall


Image
User avatar
Duppsko
0 RPM
0 RPM
Posts: 32
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Status: Offline

Post by Duppsko »

Case solved! Prøvde meg på blinklysa til Opel Astra jeg som du brukte Oddi, og de passa jo som bare rakkern! Kjøpte orange fra biltema, for å se om de passa... Så nå må jeg bare få kjøpt de klare da, men det regner jeg med at jeg får tak i hos Opel som du sa.. Takk skal dere ha folkens for alle svar!
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Hoster opp en gammal tråd. Selv om casen ikke er den samme, omhandler den hvertfall sideblinklys :)

Jeg skal bytte ut mine nå. Men, hvordan får jeg ut de som allerede sitter der?
Skal jeg bruke makt, eller skal det gå relativt smertefritt..?
Og hvilken veg skal man i tilfelle vri disse trassige blinklysa?
På forhånd, takk for all hjelp og støtte :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3033
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

NA drar man blinklysa litt bakover, og vipper de da ut i forkant. Hvis jeg husker rett.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
okhandel
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 102
Joined: 29 Aug 2006, 02:00
Location: Bryne
Status: Offline

Post by okhandel »

Mine tar jeg ut slik som Hauk beskrev det.
Bruker ikke makt.
Medlem nr 615
* '91 Miata med gule Koni Sport, komplett Racing Beat eksos (kjempe fornøyd), snart Racing Beat style bar, stoff interiør, JR CAI, OZ Racing F1 med Bridgestone Potenza 215/40/16

'07 Volvo V50 D5
'07 Volvo C30 1,6 m/ bodykit
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Takk så mye :)
Det funker på samme måte på NB også. Men, jeg hadde ikke funnet ut det selv hvis jeg ikke hadde gjort det ved et "uhell".. :D
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
Post Reply