Reimhjul på veiv hjelp!
Moderator: Styremedlemmer
Reimhjul på veiv hjelp!
Holder på å bytte kammer og registerreim nå og det hele stoppet opp mer reimhjulene på veiven. Det står i verkstedsboken at det holder å løsne de 4 10mm boltene rundt den store 21mm, men på min ser det ut som at den store og må løs. Og den sitter svært så fast..... Har servo og ikke AC... Noen råd?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Ikke fikle med den store bolten! Det er veivbolten og den må være strammet med riktig moment. -Hvis du allerede har prøvd å løsne på den bør du se å få kontrollert momentet igjen.
Du trenger ikke røre veivbolten for å bytte registerreim.
Du trenger ikke røre veivbolten for å bytte registerreim.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Har ikke fått rikket den en millimeter. Jeg vet det står i bøkene at jeg ikke trenger det, men når jeg ser på hjulet som ligger ytterst (servo), etter å ha fjernet den skiven som legger der, ser det ikke ut til at det er mulig å trekke av det hjulet uten å ta 21mm av...
Kan det være noe uorginalt, eller er det såpass lite klaring der at litt rust og slikt kan få det hele til å sitte så ¤%#&# fast?

MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Ikke tukle med den store bolten nei! Da må du være svæææææært nøye med å sette den på igjen, riktig moment osv.
Sjekk ut bilder her for hvordan mye av det du nå holder på med bør/skal se ut: http://www.villacorte.com/miata/timing_belt/
Informasjon om hvorfor den store bolten bør være i fred ser du her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Ingen fare hvis man er nøye, katastrofe å slurve er vel moralen her.-)
Sjekk ut bilder her for hvordan mye av det du nå holder på med bør/skal se ut: http://www.villacorte.com/miata/timing_belt/
Informasjon om hvorfor den store bolten bør være i fred ser du her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Ingen fare hvis man er nøye, katastrofe å slurve er vel moralen her.-)
-
- Status: Offline
Da er det bare å fortsette med rustløser på hjulet da... For det sitter.. Har prøvd litt forsiktig med ters og gummihammer, men den rikker seg ikke.. Noen som har erfaring med at det sitter helt fast?
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
jeg har fått av reim hjulet, men de 4 skruene var da festet i enda ett hjul som ser ut til å måtte av for å få på den mye reimen.. og da må nok store bolten ut.. bildene i boken er ikke helt like til min..
får håpe at de nye 115 hk kammene gir litt effekt i det minste da.. for dette var mye arbeid med få skruer.. 


MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Du må av med bolten for å skifte reim ja..
Det sikreste er å skifte bolten..
Etter hva jeg har forstått er problemet at hvis bolten blir trukket for hardt, så vil den strekke seg. Når du tar ut bolten andre gang, så vil den ikke strammes tilstrekkelig og løsne.
Det sikreste er å skifte bolten..
Etter hva jeg har forstått er problemet at hvis bolten blir trukket for hardt, så vil den strekke seg. Når du tar ut bolten andre gang, så vil den ikke strammes tilstrekkelig og løsne.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det jeg trenger er tips for å løsne den.. Har prøvd med litt varme, masse rustløser, muttertrekker (riktignok med svak kompressor) samt med vanlig kraftpipe med forlengelse i form av et rør..
Noen som har prøvd slike elektriske muttertrekkere? kan det være noe? Noen av de kan jo dra en del Nm...
Noen som har prøvd slike elektriske muttertrekkere? kan det være noe? Noen av de kan jo dra en del Nm...
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
Beklager, så ikke at det var en 96 modell du hadde, er annerledes på denne.rt wrote:Ikke tukle med den store bolten nei! Da må du være svæææææært nøye med å sette den på igjen, riktig moment osv.
Sjekk ut bilder her for hvordan mye av det du nå holder på med bør/skal se ut: http://www.villacorte.com/miata/timing_belt/
Informasjon om hvorfor den store bolten bør være i fred ser du her: http://www.miata.net/garage/crankshaft.html
Ingen fare hvis man er nøye, katastrofe å slurve er vel moralen her.-)
Du er tilgitt
Men det er ikke den som skiftet reimen sist og trakk til bolten med traktor eller lignende..

Men det er ikke den som skiftet reimen sist og trakk til bolten med traktor eller lignende..
MedlemNr.532 96-vinrød MX5 ,senket,gule Koni,lowprofile,Enthuza 3", 2.5" DP og Cat, MX5Project IC, 115hk.kammer ,K&N filter , Greddy@6,5psi, 550 dyser, Walbro 190 HP Zeitronix ZT2, MS PNP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
94-Yamaha YZF750R "Modifisert" 138,5RWHP
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Jeg har 93 og sleit med det samme. ringte rundt og fant ut at 21mm måtte ut ja. sammen med de 4(?) 10(?)mm boltene. jeg fikk ikke rikket på den, men med en LANG latmannsarm og MASSE tolmodig jobbing med en inne i bilen på brems og brekk gikk den til slutt. var hakket før vi satt fast lattmansarmen og prøve å starte den. men gikk av til slutt. Jobba LENGE
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Det er ikke nødvendig å løsne de fire boltene. Hvis du er riktig så uheldig kan det jo være at de som har bytta registerreim før deg har guffa på med knallhard gjengelåsing (Loctite e.l.) på 21mm-bolten, gjengelåsing skal IKKE brukes brukes ved montasje på din modell, i motsetning til hva mange som ikke har satt seg inn i veivproblemet anbefaler. "Veivproblemet" omfatter forøvrig ikke deg med din 96-modell. Hvis man ved montasje i tillegg har brukt for høyt moment så har du et problem ja, men det er bare rå makt og muligens varme som må til. Hvis du varmer - regn med at simmerringen i framkant av veiva smelter, så sørg for å ha en i reserve.
Forøvrig: "Loctite-fix"en som det refereres til bla. på Miata.net (http://miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html) innebærer bruk av Loctite 660 og 243. Loctite 660 "Liquid Metal" brukes til reparasjon av slitt kilespor, og Loctite 243 som er en middels sterk gjengelåsing brukes på bolten for å sikre at denne ikke skal løsne igjen. Hvis du ikke er sikker på hvor sterk gjengelåsingen på Loctite-flaska du har er, la være å bruke den til du har funnet ut at det går an å demontere bolten du skal bruke den på på folkelig vis.
Forøvrig: "Loctite-fix"en som det refereres til bla. på Miata.net (http://miata.net/garage/hsue/LoctiteCrank1.html) innebærer bruk av Loctite 660 og 243. Loctite 660 "Liquid Metal" brukes til reparasjon av slitt kilespor, og Loctite 243 som er en middels sterk gjengelåsing brukes på bolten for å sikre at denne ikke skal løsne igjen. Hvis du ikke er sikker på hvor sterk gjengelåsingen på Loctite-flaska du har er, la være å bruke den til du har funnet ut at det går an å demontere bolten du skal bruke den på på folkelig vis.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport