Omlakkering av Hardtop
Moderator: Styremedlemmer
Omlakkering av Hardtop
Jeg er i disse dager på let etter en hardtop og har funnet et par forskjellige muligheter, men ingen i "min farge".
Er det noen her som har erfaring med omlakkering og kan gjøre jobben? Hva vil i såfall noe slikt koste?
På en tidligere topic dere har hatt ser jeg at en butikk var villig til å gjøre det for 2'000kr, men det er kanskje bare når man kjøper direkte fra dem?
Er det forøvrig vanskelig å få tak i noen lakk-farger? Eller har de som omlakkerer de fleste farger i hyllen?
Så om det er noen der ute som kan hjelpe, kontakt meg gjerne.
Ellers tar jeg veldig gjerne imot tips og erfaringer (pris, kvalitet etc) med steder andre har omlakkert.
Rasmus
Er det noen her som har erfaring med omlakkering og kan gjøre jobben? Hva vil i såfall noe slikt koste?
På en tidligere topic dere har hatt ser jeg at en butikk var villig til å gjøre det for 2'000kr, men det er kanskje bare når man kjøper direkte fra dem?
Er det forøvrig vanskelig å få tak i noen lakk-farger? Eller har de som omlakkerer de fleste farger i hyllen?
Så om det er noen der ute som kan hjelpe, kontakt meg gjerne.
Ellers tar jeg veldig gjerne imot tips og erfaringer (pris, kvalitet etc) med steder andre har omlakkert.
Rasmus
Jeg er faktisk i prosessen av å kjøpe en akuratt nå, så det burde være i tide før prisene ypper seg opp mot høst og vinter
Er det noe spesiell grunn til at du nevnter sort? Er det fordi den passer til alle biler uansett? Eller er det fordi det er lettere å omlakkere en sort VS en annen farge.
Spesifikt ser jeg nu på en sort og en rød som kommer ut ca likt i pris (men lysere/sterkere rød enn det jeg har; den "vanlige" røde)
Har dere forresten noe tips on spesifikke ting jeg skal se etter når jeg tar en titt på den?
Rust og gummilist er to ting jeg kan tenke meg er aktuelle å se etter.
Ellers er jeg altså fremdeles veldig åpen for forslag til steder der jeg kan omlakkere toppen - enten det blir den røde eller sorte.
Er det noe spesiell grunn til at du nevnter sort? Er det fordi den passer til alle biler uansett? Eller er det fordi det er lettere å omlakkere en sort VS en annen farge.
Spesifikt ser jeg nu på en sort og en rød som kommer ut ca likt i pris (men lysere/sterkere rød enn det jeg har; den "vanlige" røde)
Har dere forresten noe tips on spesifikke ting jeg skal se etter når jeg tar en titt på den?
Rust og gummilist er to ting jeg kan tenke meg er aktuelle å se etter.
Ellers er jeg altså fremdeles veldig åpen for forslag til steder der jeg kan omlakkere toppen - enten det blir den røde eller sorte.
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
Hvis du planlegger å lakkere så ville jeg ha gått for en topp som er strøken. Hvis lakken har bobler (hvilket de ofte har) så tyder det på at det er gass i glassfiberet. Selv om en profesjonell lakkerer gjør grunningsarbeidet så er ikke det noen garanti for at det ikke vil boble igjen etter at ny lakk er lagt. (ref. min hardtopp)
En ting du bør vurdere i forhold til om du går for lakkering, er bytte av vinduslisten rundt bakvinduet. det beste resultatet blir selvsagt hvis denne fjernes før lakkering. Eneste problemet er at listen går i stykker ved demontering og for å montere ny liste så må bakruta ut. mao. en god lakkeringsjobb innebærer en del demontering/montering. Jallametoden er selvsagt å maskere rundt den gamle lista og lakkere rundt. Jeg tipper den prisen på 2000,- du refererer til er gjort på jallametoden.
Svart hardtopp høres lurt ut, så slipper du hele lakkeringen
En ting du bør vurdere i forhold til om du går for lakkering, er bytte av vinduslisten rundt bakvinduet. det beste resultatet blir selvsagt hvis denne fjernes før lakkering. Eneste problemet er at listen går i stykker ved demontering og for å montere ny liste så må bakruta ut. mao. en god lakkeringsjobb innebærer en del demontering/montering. Jallametoden er selvsagt å maskere rundt den gamle lista og lakkere rundt. Jeg tipper den prisen på 2000,- du refererer til er gjort på jallametoden.
Svart hardtopp høres lurt ut, så slipper du hele lakkeringen

89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
spør om HT er original mazda. Originale fra Mazda har sjeldent bobler i lakken og er da lettere å få lakkert opp bra. Original HT burde vel være litt dyrere, men om de er det er jeg usikker på. Slike ting burde vel være med på å bestemme pris.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Tror ikke denne er original. Er litt usikker siden det er litt vanskelig å se på disse bildene
94 1.8 (Prosjekt)
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Sorry.. hvit skrift.. Du kan se det på ruta på denne HTn, nede i hjørnet ser du noe hvit skrift.... Sansynligheten for at den er original er stor..
Nærbilde av det kommer snart..
Nærbilde av det kommer snart..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive