Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Fred93LE wrote:Har nå en trykkbryter som er kobla til. når jeg trykker på denne så er kretsen hel og jeg kan ta opp og ned vippelyktene. fin og justere med da jeg kan bare gi den et lite push for å få den litt opp. MEN syntes det er tungvin til "vanlig" bruk. dette var i og forseg et forsøk siden jeg har vanlige lykter. syntes ikke den ser så bra ut med vanlige lykter og halve låvedører.... Noen som vet hvordan jeg kan koble en bryter nr to som gjør slik at når denne er av(Eller på) så fungerer alt som tidligere og trykkbryteren har ingenting å si (går utenom denne) og når jeg trykker på denne bryteren (av/på bryter) så kan jeg justere med trykkbryteren.
trenger altså en slags switch som sier at når jeg har denne på så går den forbi trykkbryteren og når denne er av så går den via trykkbryteren..
noen som forsto dette og kan gi meg tips?
kan eventuelt prøve å tegne.
Er ikke det bare å koble en vanlig av/på bryter i paralell med trykkbryteren? Nå bryteren er på funker alt som normalt, og når den er av så må du trykke på trykkbryteren for å få lyktene opp/ned. Har ikke giddet å lage en tegning. Håper du forstår hva jeg mener.
Syns det ser tøft ut. Skal fikse det selv på min bil
Du kan lage sleepy eyes uavhengig av hva slags vippelykter du har. Det er bare en mod for å kunne ha lykta i en halvåpen stilling. Enten for utseendet, eller for å få mer kaldluft i motorrommet uten at du vil vise låvedørene
Thamun wrote:
Er ikke det bare å koble en vanlig av/på bryter i paralell med trykkbryteren? Nå bryteren er på funker alt som normalt, og når den er av så må du trykke på trykkbryteren for å få lyktene opp/ned. Har ikke giddet å lage en tegning. Håper du forstår hva jeg mener.
Syns det ser tøft ut. Skal fikse det selv på min bil
nei, for når denne bryteren er på må du trykke på trykkbryteren for å få opp og ned vippelyktene. greit nok, men når denne bryteren er av vil ikke lyktene fungere i det hele tatt da strømmen ikke går igjennom i det hele tatt.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Fin tegning makes sense.. skal prøve det.
MÅ jeg har 30a brytere eller går det ikke så mye ampere gjennom der? Alt jeg finner har bare mindre. største på biltema var 20a bryter. de fleste var mindre.
Noen som VET?
skal jo gå gjennom 30a sikring, men jeg er ikke elektriker så tenkte kanskje det gikk med f.eks 20a bryter
noen som vet om et sted hvor de har mange brytere forresten?
hva heter den el. butikken... elfak? eltag? elfag? nei.. elko? nei.. med masse små elektro artikler.... har en butikk ved nydalen i oslo... vet ikke om det er en kjede..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Tenkte jeg skulle måle strømmen med mulitmeter i går, men fikk ikke tid. Skal se om jeg får det gjort i dag. I værste fall kan man bare koble opp et relé som man styrer med bryter. Skal se om jeg får tid til å finne ut av det idag.
vurderer veldig å fikse en sånn mod... men åssen trykkbryter eller bryter skal jeg kjøpe?? har de noe slikt på biltema?? hva kan jeg ødelegge? og kan jeg selv bestemme hvor mye jeg vil ha de åpne?
På biltema har de AV/PÅ brytere som tåler ca. 20A. Tror det burde holde. Er litt usikker på trykkbryter, men tror de tåler omtrendt like mye amphere. Er jo ikke nødvendig med trykkbryter, men kan kanskje være litt enklere å justere lyktene til den posisjonen du vil ha dem i..
Tror ikke det er noe fare for at noe kan bli ødelagt. Man starter og stopper jo bare elektromotorer med en bryter. Jeg er ikke bekymret ihvertfall
Du kan bestemme selv hvilken possisjon lyktene skal stå i. Med lyset av eller på, avhengig om du bryker lysbryteren bak rattet, eller bryteren ved siden av nødblinken. Du vipper bare AV/PÅ bryteren til AV i det øyeblikket du ser at lyktene er i den posisjonen du vil ha dem i. Da brytes kretsen til elektromotorene som kjører de opp og ned og lyktene stopper.
Jeg har fikset sleepy eyes på min. Gjorde det litt enkelt å bare monterte en bryter under panseret jeg da...
Skal legge opp en vippebryter senere vil jeg tru.
Det gjorde seg styggbra mener jeg. Hjelper ikke så mye når det er mørkt men ser meget pent ut =)
biXen wrote:Når jeg ser Sleepy eyes så er min første tanke at Herbie har vært på fylla
hehe
men når det gjelder den typen low-pro's som jeg har så tror jeg lyktene vil kunne vippe helt opp eller ned, alt etter lufttrykket...
(ved denne måten å innstallere sleepy eyes i alle fall)
for de vandrer i et spor for å unngå å vippe dem like langt opp som originalt, om noen skjønner hva jeg mener...
dvs. de presses ned i nederste posisjon og opp i øverste,
man merker det godt om man lukker dem ned i høy fart,
da vil det bli en forsinkelse fordi luften holder dem oppe til de presses ned av motorene...
(det samme gjelder opp, da har man samme forsinkelse bare andre veien)
regner med at flere enn de som kan hacke inn i hodet mitt forstår hva jeg prøver å si
Mener du at hvis du setter dem i "sleepy eye" posisjon så kan motvinden blåse dem opp eller ned? Tror ikke det kommer til å skje. Motorene har ganske kraftige magneter i tillegg til at de er nedgiret. Du kan jo prøve å dytte lyktene ned eller dra dem opp. Mulig jeg tar feil
Ang. spørsmålet om hvor mye strøm bryteren må tåle så tror jeg man stiller ganske sterkt med en 20A bryter. Jeg satte i en 10A sikring i stedet for 30A og kjørte lysene gjentatte ganger opp og ned. Den holdt
Prøvde å måle strømmen nøyaktig, men multimeteret mitt har streika
Thamun wrote:Mener du at hvis du setter dem i "sleepy eye" posisjon så kan motvinden blåse dem opp eller ned? Tror ikke det kommer til å skje. Motorene har ganske kraftige magneter i tillegg til at de er nedgiret. Du kan jo prøve å dytte lyktene ned eller dra dem opp. Mulig jeg tar feil
du tar nok ikke feil, men du forstod ikke poenget
når low-pro's-ene ikke holdes fast hele veien opp eller ned grunnet at de vandrer i et spor så er ikke motorens styrke en faktor i mitt innlegg
kan egentlig med 100% sikkerhet si at mine lykter vil blåse helt opp om jeg bruker denne formen for sleepy eyes, men kun fordi jeg har denne typen low-pro's som jeg har...
(kanskje det er lettere å forstå hvis jeg sier at armen fra motoren vandrer i et spor i "lykt-huset"...)
Tru meg... Det skjer.... Skal ikke si hvor fort jeg kjørte men de begynte å blåse opp etterhvert ja. Staget er jo i den svakeste posisjonen når du har de slik så er ikke så veldig rart uavhengig av motorkraft på vippemotoren.... Vind = Kraft.