Etter dagens utflukt la jeg merke til at girkula var litt varm. Litt varmere enn normalt syntes jeg. Er jo ikke akkurat noe jeg har tenkt over før. Det var en ca. 5 mils kjøretur, stoppet i 20 min for å spise burger på veien og så ca. 7-8 min kjøring på motorvei. Da jeg kom av motorveien merka jeg at girkula var varm. Er bekymret for at noe har skjedd med girkassa og resultert i sterk varmeutvikling. Har ikke hørt noen rare lyder, ingenting oljesøl eller noe.
Noen som har en forklaring på hva det kan være?
Varm girspak
Moderator: Styremedlemmer
Ikkeno å bry seg om, regner med du har en uoriginal alu-kule siden du legger merke til det. Olja i girkassa blir jo gjerne 80-90 grader etter ei stund med kjøring i fineværet, og det lunker bra nedre del av girspaken.
Godt mulig du også har oppmorkna øvre og nedre belg på girspaken, samt mangler isolasjonen på øvre belgen under midtkonsollen. Det hjelper til at eksosrøret også får varme opp litt ekstra her.
Godt mulig du også har oppmorkna øvre og nedre belg på girspaken, samt mangler isolasjonen på øvre belgen under midtkonsollen. Det hjelper til at eksosrøret også får varme opp litt ekstra her.
Har alukule ja så den plukker jo fort opp tempratur. Den øvre belgen er helt fin, men har ikke hatt den av så vet ikke hvordan det ser ut under der. Syns det bare var litt merkelig ettersom jeg ikke har lagt merke til det før. Blei bare litt engstelig
Men det var jo faktisk ganske varmt ute i går, og det er lenge siden jeg har kjørt så langt i så varmt vær. Skal ihvertfall passe litt på.
Takk for beroligende svar

Takk for beroligende svar

- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun