Hva er lov?
http://www.kna.no/default.asp?ItemID=1711
Kjore paa bane. Regler...
Moderator: Styremedlemmer
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Ikke slik jeg forstår det...Thamun wrote:Så man må altså være medlem i en klubb for å kjøre lovlig på bane???!
men dersom du skal kjøre "fort" på bane, dvs. over 80 km/t, så må du være medlem i klubb, men ikke for å kjøre på bane i under denne farten.
Fra artikkel:
"Banekjøring med høye hastigheter er lovlig i Norge, MEN da må du følge reglementet til Norges Bilsportforbund (NBF) og være medlem av en klubb tilsluttet NBF, for eksempel KNA."
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
vel...slik det står er det lov til å kjøre bane så lenge at farten ikke overskrider 80km\t
Det er vegtrafikkloven som gjelder på baner når bilen er en vanlig registrert gatebil, dette fremkommer blant annet av lovens kapittel I. Det betyr blant annet en hastighetsbegrensning på 80 km/t jf. Vegtrafikkloven § 6, 2. ledd
Banekjøring med høye hastigheter er lovlig i Norge, MEN da må du følge reglementet til Norges Bilsportforbund (NBF) og være medlem av en klubb tilsluttet NBF, for eksempel KNA.
Når det gjelder motorsykkelførere, så kan førerne løse en introduksjonslisens og delta på trening med den vanlige gatesykkelen. Slik er det altså ikke med bil.
Spørsmålet KNA stiller er om ikke bilførere også burde hatt et lignende tilbud?
Sistnevnte kunne jeg ikke vært mere enig i. Har savnet et slikt tilbud som de har til MC.
Alle kan kjøre fort på bane, men det er ikke alle som KAN å kjøre fort på bane.. Tror nok at det vil skape litt bedre tilstander på bane.... som jeg synes til tider kan bli vel drøy noen ganger
Det er vegtrafikkloven som gjelder på baner når bilen er en vanlig registrert gatebil, dette fremkommer blant annet av lovens kapittel I. Det betyr blant annet en hastighetsbegrensning på 80 km/t jf. Vegtrafikkloven § 6, 2. ledd
Banekjøring med høye hastigheter er lovlig i Norge, MEN da må du følge reglementet til Norges Bilsportforbund (NBF) og være medlem av en klubb tilsluttet NBF, for eksempel KNA.
Når det gjelder motorsykkelførere, så kan førerne løse en introduksjonslisens og delta på trening med den vanlige gatesykkelen. Slik er det altså ikke med bil.
Spørsmålet KNA stiller er om ikke bilførere også burde hatt et lignende tilbud?
Sistnevnte kunne jeg ikke vært mere enig i. Har savnet et slikt tilbud som de har til MC.
Alle kan kjøre fort på bane, men det er ikke alle som KAN å kjøre fort på bane.. Tror nok at det vil skape litt bedre tilstander på bane.... som jeg synes til tider kan bli vel drøy noen ganger
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
Dessverre er det en stor forskjell på bil og motorsykkel nåe det gjelder endagslisenser. Det MC førerene har av sikkerhetsutstyr, er skinndress med stivere, og hjelm. Og det har jo mange av dem som kjører på gata fra før.
Med bil derimot, er det krav til bla veltebur, hovedstrømsbryter, hjelm og kjøredress med "tilbehør". Dessverre anses spesiellt bur som særdeles viktig, og det vil hverken bilsportforbundet eller vegmyndighetene oppheve kravet til. Det er nok der det strander, men de godkjenner enkelte halvbur etter søknad. Men ikke uten bur.
Men det finnes muligheter, men ikke med egen bil. Det eksisterer hvertfall 2 racingskoler i norge, og endel i sverige også. Det koster selvfølgelig mer penger enn å benytte seg av sin egen bil, men da er det hvertfall lovlig...
Med bil derimot, er det krav til bla veltebur, hovedstrømsbryter, hjelm og kjøredress med "tilbehør". Dessverre anses spesiellt bur som særdeles viktig, og det vil hverken bilsportforbundet eller vegmyndighetene oppheve kravet til. Det er nok der det strander, men de godkjenner enkelte halvbur etter søknad. Men ikke uten bur.
Men det finnes muligheter, men ikke med egen bil. Det eksisterer hvertfall 2 racingskoler i norge, og endel i sverige også. Det koster selvfølgelig mer penger enn å benytte seg av sin egen bil, men da er det hvertfall lovlig...

C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
Men de bilene som kjører i roadsport C klasse, de er vel "road legal" og license for å kjøre fort på bane??? Hva skal evt. til for å få en slik license en mx5?
Mx5 1,6 NA FMII
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
Roadsport A. B og C, Gatebil 1, 2 og 3 og PCN Racing 1, 2, 3 og GT er alle registrerte biler, som er godkjent for gata.
Kravet er at det velteburet du har i bilen er godkjent av Norges Bilsportforbund, hovedstrømsbryter som kan slås av inne i bilen, og utenfor osv.
Du kan lese mer her: http://www.bilsport.no/reglement/regl_2 ... 202006.pdf
Og så må du kjøredress og lisens, og bilen ha lisens også.
Kravet er at det velteburet du har i bilen er godkjent av Norges Bilsportforbund, hovedstrømsbryter som kan slås av inne i bilen, og utenfor osv.
Du kan lese mer her: http://www.bilsport.no/reglement/regl_2 ... 202006.pdf
Og så må du kjøredress og lisens, og bilen ha lisens også.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544