Kjøpeguide
Moderator: Styremedlemmer
Kjøpeguide
Hei
Registrerte meg her i håp om å få tips til et evt. kjøp av MX5 på et seinere tidspunkt.
Finnes det en guide for hva man bør se etter noe sted? Er det noen typiske feil man bør vite om?
Noen vil vel si at det er som å banne i kirka, men hvordan er bilen som vinterbil?
Er nok helst på jakt etter en NB, men tips blir generelt sett mottatt med stor takk.
Registrerte meg her i håp om å få tips til et evt. kjøp av MX5 på et seinere tidspunkt.
Finnes det en guide for hva man bør se etter noe sted? Er det noen typiske feil man bør vite om?
Noen vil vel si at det er som å banne i kirka, men hvordan er bilen som vinterbil?
Er nok helst på jakt etter en NB, men tips blir generelt sett mottatt med stor takk.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
- Status: Offline
Heisann,
Hvis du går til FAQ på http://www.miata.net så har de noen kjøpetips tror jeg. Mer nøyaktig her: http://www.miata.net/faq/faq2.html#E .Man kan også kikke på basics i Garage og se hva andre anbefaler er minimum vedlikehold så kan du spør eier om det.
Jeg har selv NB, kjørte med den fra Trondheim om Oslo til Stavanger i vinter når jeg henta den, noe som gikk veldig fint. Kjørte også med den ellers om vinteren, og bilen er så velbalansert og lett å kontrollere at selv om du skulle dra opp turtallet såpass at du får en sladd så er den lett å ta inn. Så jeg vil ikke si det er problem. Men min er idag på understellsbehandling, og det anbefales å ta etter du kjøper isåfall da de fleste er importerte og sårbare for salt osv.
Hvis du går til FAQ på http://www.miata.net så har de noen kjøpetips tror jeg. Mer nøyaktig her: http://www.miata.net/faq/faq2.html#E .Man kan også kikke på basics i Garage og se hva andre anbefaler er minimum vedlikehold så kan du spør eier om det.
Jeg har selv NB, kjørte med den fra Trondheim om Oslo til Stavanger i vinter når jeg henta den, noe som gikk veldig fint. Kjørte også med den ellers om vinteren, og bilen er så velbalansert og lett å kontrollere at selv om du skulle dra opp turtallet såpass at du får en sladd så er den lett å ta inn. Så jeg vil ikke si det er problem. Men min er idag på understellsbehandling, og det anbefales å ta etter du kjøper isåfall da de fleste er importerte og sårbare for salt osv.
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
så lenge softtopen er hel og ikke har sprekker, så er den tett. Begynner det å komme sprekker i kalesjen, så er det på tide å skifte den.. Koster ca 3000,- i deler og er gjort på ei helg..
Hardtopen er tett. Hardtop er kjekt å ha, men ikke en nødvendighet. Men bilen blir stillere. Og så sliter du ikke så mye på softtopen.
Hardtopen er tett. Hardtop er kjekt å ha, men ikke en nødvendighet. Men bilen blir stillere. Og så sliter du ikke så mye på softtopen.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- biXen
- 7200 RPM
Her i Stavanger er det sjelden under -5C og det er jo glassrute i NB så det var ikke særlig problem om morgenen, så ingenting å klage på. Men det kan jo være små forskjeller på sånt. Må forresten lappe min topp, er en liten rift og et bittelite hull det ikke lekker av men man ser såvidt gjennom 
Har lyst på hardtop selv, men ingen nødvendighet. Føler glassruta hjelper veldig på, er varme i denne.

Har lyst på hardtop selv, men ingen nødvendighet. Føler glassruta hjelper veldig på, er varme i denne.
Likevel, bor selv i Stavanger og "digger" hardtoppen min på vinteren. Bilen er MYE roligere og stille innvendig. Bilen føles i det hele tatt MYE mer solid når hardtoppen er på. Hele bilen blir stivere.biXen wrote:Her i Stavanger er det sjelden under -5C og det er jo glassrute i NB så det var ikke særlig problem om morgenen, så ingenting å klage på. Men det kan jo være små forskjeller på sånt.
At bilene også ser meget pene ut med hardtop på er jo heller ikke noen ulempe, og bakruten på hardtoppen gir MYE bedre sikt bakover... En av mine bedre investeringer på bilen og som jeg ikke har angret en dag på.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- Miatapowers
- 7200 RPM
Re: Kjøpeguide
Nå har eg hatt begge deler, både na og nb. lette å mekke på begge deler. nb er mer komfortabel og stivere chassi, men er bare na eg savner, savner min gamle hvite, den var lettere ,hissigere og gikk bra. Skal ha en ny na. gjerne hvit... De funker så vidt på glatta, man kommer seg frem da men meget morsome å leke seg med,mysil wrote:Hei
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
- biXen
- 7200 RPM
Re: Kjøpeguide
Hehe, ikke så rart den var lettere da når du kjørte rundt med tunge 18 tommere på NBenStianOppistov wrote:savner min gamle hvite, den var lettere ,hissigere og gikk bra. Skal ha en ny na. gjerne hvit...

Men Hardtop både ser fint ut og har praktiske egenskaper, men man MÅ ikke ha det for å overleve vinteren. Men kjøper man MX-5 så er det ingen Passat som er lydløs for å si det sånn, det må man være klar over. Var litt ør i hodet etter de lange turene for å hente bilen, tak på og drittvær og vinterdekkstøy

-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
fra www.mx-5.se
http://www.mx-5.se/content/view/49/25/Vilken Miata är bäst"
Vilken Miata som är bäst beror lite på vad man är ute efter. M1, särskilt årsmodell 90-93 är lite råare och lite mer sportbil än de senare. M2 är fortfarande en mycket fin sportbil men är lite mer "vanlig" bil i känslan. Dock är kvalitén och utrustningen märkbart bättre. En bra kompromiss, om man vill köpa svensksålt, är M1 -97, den har all utrustning man kan vilja ha, stora motorn men den ursprungliga karossen. Dessutom annorlunda (och sköna) stolar.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Miatapowers
- 7200 RPM
Samme bil men miata har litt mer utstyr som airbag fra tidlige modeller, ofte cruice controll og air condition, men tror ikkje alle har det, ser om det er miata lett bak ifra, plassen til bakskiltet er mindre,mysil wrote:Er det noen praktisk/reell forskjell mellom MX5 og Miata?
Trodde det var samme bil, men har plutselig hørt at Miata kunne ha noen tekniske problemer som MX5 ikkje har.
Noen kommentarer til dette?![]()
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
Mx-5 Nb 10TH