Skinnende lakk?
Moderator: Styremedlemmer
Skinnende lakk?
Er bare nysgjerrig på hvilke produkter som brukerene av forumet bruker for at bilen virkelig skal skinne i det fine været. Bruker selv autoglym og er ganske fornøyd med det, men lurer på om det er noe annet bra på markedet?
Jeg kjørte lakkrens og polish med bare biltema produkter på min nyervervede 93LE og det ble kjempebra i forhold til hva som var utgangspunktet i hvertfall..
Ikke veldig lettjobbet lakkrens, men den gjorde absolutt jobben sin. Polishen var veldig lettjobbet og fin.
Ellers har jeg i en årrekke benyttet meg av Auto Glym sine produkter for å holde mc'en min som ny, og det fungerer veldig bra, men er litt dyrt synes jeg..

Ellers har jeg i en årrekke benyttet meg av Auto Glym sine produkter for å holde mc'en min som ny, og det fungerer veldig bra, men er litt dyrt synes jeg..
Biltema sine produkter gjør det faktisk bra i test, så det er nok en prisgunstig vinner.
Test av forskjellige typer:
http://www.automotorsport.se/uploaded/d ... _fakta.pdf
Selv brukte jeg Autoglym Ultra Deep Shine på min BRG og synest resultatet ble nydelig

Test av forskjellige typer:
http://www.automotorsport.se/uploaded/d ... _fakta.pdf
Selv brukte jeg Autoglym Ultra Deep Shine på min BRG og synest resultatet ble nydelig

Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition
Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Jeg har aldri polert en bil i hele mitt liv tror jeg.
Er en ivrig tilhenger av rent vann og svamp og syntes det gir et kjemperesultat hvis jeg vasker hver gang bilen har fått noe på seg. Støv for eksempel......
Polering gir som regel riper
Hender jeg svinger innom vaskehallen på Statoil og dusjer på med varmvoks og glanstørk.
Er en ivrig tilhenger av rent vann og svamp og syntes det gir et kjemperesultat hvis jeg vasker hver gang bilen har fått noe på seg. Støv for eksempel......
Polering gir som regel riper

Hender jeg svinger innom vaskehallen på Statoil og dusjer på med varmvoks og glanstørk.
X 94 MX5 1,8
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Vasking gir riper det også... fra første gang man vasker bil etter lakkering begynner ripene å komme
polering/lakkforsegling beskytter jo lakken...
men hvis bilen såvidt brukes så klarer man seg vel med en vask for hver gang den er brukt, om den står i en garasje uten støv..
polering/lakkforsegling beskytter jo lakken...

men hvis bilen såvidt brukes så klarer man seg vel med en vask for hver gang den er brukt, om den står i en garasje uten støv..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
poleringsproduktene fra autoglym er lette og jobbe med å gir et bra resultat. prisen er jo heller ikke så avskrekkende.. at voksfilmen ikke varer like lenge som andre polishmerker kan være negativt for de som ikke polerer så ofte.
Dette bruker jeg både på fritid og på jobb:
Polish: Autoglym super resin polish
wax: Autoglym extra gloss protection (la virke i 2-4t før du tørker av.. her har mange for lite tålmodighet og dermed herder ikke voksen ordentlig)
vinduer: Autoglym car glass polish (anbefales sterkt)
plast/gummidetaljer: Autoglym bumpercare,
jeg polerer bilen min relativt ofte og holder bilen såpass rein og nyvokset at jeg slipper å avfette bilen (avfetting = døden for lakken) er også en drøm og vaske bilen om man vasker den så ofte at skitten ikke får tid til å feste seg så godt..
om man holder bilen fri for asfalt og skitt kan man legge på kun wax med jevne mellomrom, dette gjør at hinnen utenpå lakken blir enda glattere og man får en blankere finish. men husk: asfalt under et vokslag er et hel***** å få bort og anbefales ikke..
Når det gjelder rubbing/lakkrens er det 3M som er kongen. lette å jobbe med og gir meget bra resultat.. dette gjelder spesielt på matt lakk, men den skjuler også en god del små riper.
om man ikke er veldig glad i å polere bilen kan det nok anbefales å få bilen teflonbehandlet.
jeg jobber deltid som bilklargjører på bilverksted og kunne derfor aldri ha tenkt meg å brukt så masse penger på noe slikt.. resulatet blir omentrent det samme (og i noen tilfeller bedre) om man vasker og polerer bilen selv med jevne mellomrom..
Dette bruker jeg både på fritid og på jobb:
Polish: Autoglym super resin polish
wax: Autoglym extra gloss protection (la virke i 2-4t før du tørker av.. her har mange for lite tålmodighet og dermed herder ikke voksen ordentlig)
vinduer: Autoglym car glass polish (anbefales sterkt)
plast/gummidetaljer: Autoglym bumpercare,
jeg polerer bilen min relativt ofte og holder bilen såpass rein og nyvokset at jeg slipper å avfette bilen (avfetting = døden for lakken) er også en drøm og vaske bilen om man vasker den så ofte at skitten ikke får tid til å feste seg så godt..

Når det gjelder rubbing/lakkrens er det 3M som er kongen. lette å jobbe med og gir meget bra resultat.. dette gjelder spesielt på matt lakk, men den skjuler også en god del små riper.
om man ikke er veldig glad i å polere bilen kan det nok anbefales å få bilen teflonbehandlet.
jeg jobber deltid som bilklargjører på bilverksted og kunne derfor aldri ha tenkt meg å brukt så masse penger på noe slikt.. resulatet blir omentrent det samme (og i noen tilfeller bedre) om man vasker og polerer bilen selv med jevne mellomrom..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
derfor er det en fordel å polere inne i en garage eller bilhall.. men går greit ute også.. extra gloss protection begynner ikke å herde ordentlig før det har gått 1.5t.. men blir jo blankt om man tørker det av etter kortere tid også da..biXen wrote:2-4 timer? Er du morsom? Det må være i det kalde nordHvis du venter så lenge så har jo halve luftens partikler lagt seg på bilen.

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Mulig det ja. Men bla. Autoglym sine instruksjoner er også imot en del av de rådene som ekspertene på blant annet http://www.autopia-carcare.com gir, så det er ikke godt å si. Lurer på om det er lost in translation eller noe sånt. Får bare inntrykk av at mange som også driver med dette profesjonelt ikke helt vet hva de gjør alltid. Bilen blir stort sett fin samme hva du bruker og hvordan du gjør det, men det er jo noe med holdbarheten osv. også. Så dersom du vet det med tiden så er jo det noe å ta med seg, for mye er jo produktavhengig.
Jeg tenker å snart ta en full runde på bilen min, når den har kommet seg litt etter Tectylen
Da blir det nok før og etter bilder osv. Det som gjør meg litt i tvil er at jeg skulle hatt vekk små steinspruter osv. og vet ikke om polishen greier det selv, så vel...
Jeg tenker å snart ta en full runde på bilen min, når den har kommet seg litt etter Tectylen

- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
tidligere brukte jeg bare å vente en halvtime før jeg tok av voksen.. leste i vinter i autoglyms brukermanual at den burde stå i 2-4timer og prøvde derfor ut dette.. merket at vannet rant enda lettere av bilen ved vask og mener også at vokslaget varte lenger før det begynte å bli slitt. om dette bare er innbilling er jo uvisst men jeg blir ivertfall å vente de 2-4 timene så fremst jeg har tid.. hender ofte på jobb at vi bare har tid å la den stå i 1-1,5t og resultatet blir jo bra da også.. 
så lenge riper og steinsprut er så dyp at grunningen vises er det nok ikke håp om at polishen tar det. poilshen vil jevne overgangen mellom lakken og grunningen slik at steinspruten blir mindre synlig, men borte blir den aldri.. om ripene bare går ned i klarlakken og i verste fall går litt med i lakken er det nok stor sannsynlighet for at du vil klare å fjerne det med rubbing/lakkrens og i beste fall også med polish.
om lakken har vært dårlig vedlikeholdt de siste årene er det nok lurt å rubbe opp hele bilen for å få glansen i klarlakken tilbake, fjerne småriper og for å rense lakken for urenheter.. det beste resultatet blir om man rubber med en ordentlig polermaskin, men dette kan være skummelt om man ikke kan bruke maskinen. er lett å få merker i lakken. (skygger på kryss og tvers som vises i sollys) om man polerer ved for stor hastiget eller med for mye trykk kan man i verste fall brenne klarlakken.. skal man alikevel prøve seg på dette gir finrubbingen til 3M et godt resultat og risikoen for skygger og liknende er mindre enn mange av konkurentenes produkter..
dette er da mine erfaringer og er ikke sikkert alle er enige i dette, om noen gjør ting på andre måter/har andre erfaringer er det interessant å få høre..

så lenge riper og steinsprut er så dyp at grunningen vises er det nok ikke håp om at polishen tar det. poilshen vil jevne overgangen mellom lakken og grunningen slik at steinspruten blir mindre synlig, men borte blir den aldri.. om ripene bare går ned i klarlakken og i verste fall går litt med i lakken er det nok stor sannsynlighet for at du vil klare å fjerne det med rubbing/lakkrens og i beste fall også med polish.
om lakken har vært dårlig vedlikeholdt de siste årene er det nok lurt å rubbe opp hele bilen for å få glansen i klarlakken tilbake, fjerne småriper og for å rense lakken for urenheter.. det beste resultatet blir om man rubber med en ordentlig polermaskin, men dette kan være skummelt om man ikke kan bruke maskinen. er lett å få merker i lakken. (skygger på kryss og tvers som vises i sollys) om man polerer ved for stor hastiget eller med for mye trykk kan man i verste fall brenne klarlakken.. skal man alikevel prøve seg på dette gir finrubbingen til 3M et godt resultat og risikoen for skygger og liknende er mindre enn mange av konkurentenes produkter..
dette er da mine erfaringer og er ikke sikkert alle er enige i dette, om noen gjør ting på andre måter/har andre erfaringer er det interessant å få høre..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542