koker
Moderator: Styremedlemmer
koker
Motortemperaturen går opp til max etter bare få minutter med kjøring.
Har tatt radiatorflush og skifta frostvæske. Termostaten fungerer som den skal, samme gjør vifta.
Hadde problemer i vinter med at viss motoren var kald, så døde den viss jeg stoppa i kryss. Da var det et slit å få starta den igjen..
Kan dette ha en sammenheng med at den blir alt for varm nå?
Hva anna kan eventuelt være galt?
Skiltet henger forresten nedenfor grillen, så motoren får nok luft.
Har tatt radiatorflush og skifta frostvæske. Termostaten fungerer som den skal, samme gjør vifta.
Hadde problemer i vinter med at viss motoren var kald, så døde den viss jeg stoppa i kryss. Da var det et slit å få starta den igjen..
Kan dette ha en sammenheng med at den blir alt for varm nå?
Hva anna kan eventuelt være galt?
Skiltet henger forresten nedenfor grillen, så motoren får nok luft.
Hvordan vet du at termostaten virker som den skal? Sikker???
Koking kan komme av def. termostat, def. vannpumpe, blokkering i systemet, eller def. topp pakning. Det mest normale er at enten termostaten eller topp pakningen er defekt.
Koking kan komme av def. termostat, def. vannpumpe, blokkering i systemet, eller def. topp pakning. Det mest normale er at enten termostaten eller topp pakningen er defekt.
Mx5 1,6 NA FMII
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Spyr den ut mye hvit eksos?
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
tness wrote:Spyr den ut mye hvit eksos?
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning
En topp pakning kan være def. selv om det ikke ryker hvit "frostvæske røyk" fra eksosen...
Mx5 1,6 NA FMII
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det han vel merke ved at det forsvinner vann..RedRider wrote:En topp pakning kan være def. selv om det ikke ryker hvit "frostvæske røyk" fra eksosen...tness wrote:Spyr den ut mye hvit eksos?
Hvis ja, vanndamp, som igjen betyr defekt topp-pakkning
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Trykktest systemet, så finner man ut om det er lekkasje/brudd i toppakningen.
Får du temperatur i radiatoren når motoren blir varm?
Blir slangene ut til radiatoren varme(Sjekk nærmest radiatoren)? Ev. begge? Må sjekkes før viften starter. Hvis bare den øvre blir varm, kan radiatoren være tett. Ta ut radiatoren, og fyll på avfettning og vann til den er full. Vent 10 min. ogspyl så motsatt vei av strømningsrettningen (Inn nederste tilkobling.). Så andre veien. Gjør dette til det kommer rent vann, og litt til.
Får du temperatur i radiatoren når motoren blir varm?
Blir slangene ut til radiatoren varme(Sjekk nærmest radiatoren)? Ev. begge? Må sjekkes før viften starter. Hvis bare den øvre blir varm, kan radiatoren være tett. Ta ut radiatoren, og fyll på avfettning og vann til den er full. Vent 10 min. ogspyl så motsatt vei av strømningsrettningen (Inn nederste tilkobling.). Så andre veien. Gjør dette til det kommer rent vann, og litt til.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
tar opp igjen denne tråden.
Bilen min har begynt å koke når den står på tomgang, men går sakte ned igjen når jeg begynner å kjøre. Når den er kald og jeg starter så går den som normalt opp til ca midten på temp måleren etter litt kjøring, så står den der inntil jeg må stoppe, da går den sakte men sikkert videre, helt til maks. Litt stress i rushtrafikk
Noen som har noen ideer ?
Bilen min har begynt å koke når den står på tomgang, men går sakte ned igjen når jeg begynner å kjøre. Når den er kald og jeg starter så går den som normalt opp til ca midten på temp måleren etter litt kjøring, så står den der inntil jeg må stoppe, da går den sakte men sikkert videre, helt til maks. Litt stress i rushtrafikk

Noen som har noen ideer ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)