Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..
Jeg har en liten plan om å bygge terasse på min frittstående garasje, den har vanlig tak med takstein idag... jeg lurer på om noen har peil på hva jeg trenger å gjøre, garasjen er 22kvm...
lurer på om det er mulig å kappe takstolene ved den vertikale delen slik at det blir 3-4 taksteiner rundt terassen... hvor mye må (det som er igjen av) takstolene forsterkes?
gulvet på terassen ønsker jeg å lage med terassebord, og under der bølgeblikk eller lign. (garasjen må være tett men gjør ikke noe om det er luftig..)
Det jeg står litt fast på, sånn funksjonsmessig.. er hvordan jeg skal lede vannet ut.. kan jo ha en innvendig takrenne på endene av bølgeblikket, som leder vannet ut...?
Jeg har det i hodet, og ser bra ut inni hodet i alle fall
Du må finne ut hva kravet er til bæring der du bor. Her hvor jeg bor er det 350kg pr m2 tak.
Så må du dimmensjonere de tvergående bjelkene slik at de kan bære lasten. Dette hjelper de deg med på en trelasthandel.
Så vet jeg ikke helt mht søknader, du må vel byggemelde endringen til kommunen og varsle naboene som er i nærheten.
Dersom du er uheldig så er boligfeltet regulert til å ha kun skråtak, og du får ikke lov.
1: tegn
2: få underskrifter fra alle naboene om at det er ok.
hmmm... i og med at det er snakk om et byggverk under 50 kvm i alle fall så snakker vi jo om forenklet søknad, dvs. sender inn søknad og nabovarsel og hvis ikke hører noe innen XX tid så er det greit... skulle jeg tro, husker ikke tiden, men er jo mulig som du sier at det er noe med tak-konstruksjonen som er felles-regulert, men det tviler jeg på...
men det var mest dette med dimensjon jeg var ute etter, og om jeg kan bygge om det som er.. men har funnet ut at jeg lettest river taket og bygger helt flatt med gjerde som en vanlig terasse...
får se hva jeg får gjort, må snakke med naboene aller først, de jeg har snakket med hittil ble veldig positive og sa det ville gjort det samme