Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..
De som skal inn i rundkjøringa ser det nok tydeligere, men dette tenkte du selvfølgelig på? Er ikke alle som er like flinke til å plassere seg riktig, så da hjelper det med en liten blink i riktig retning.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
jeg synes det kan være greit, i noen rundkjøringer...
å blinke til venstre om man skal dit, men det må slås av når man er inne i rundkjøringen
og i alle fall er det greit å blinke til høyre om man skal rett til høyre
å blinke seg ut synes jeg er greit, for det er endel rundkjøringer man faktisk kan se det i..
og i mange er det 2 felt, og er du da i det innerste så må man nødvendigvis blinke for å skifte til ytterste for å komme ut..
Det er jo en selvfølge å blinke på forhånd av rundkjøringer, men å være midt inni en liten rundkjøring og så blinke til høyre 0,5 sekund før du kjører ut er meningsløst.
Hvis det er to felt og du må over i andre feltet og blinker, så har du vel egentlig valgt feil felt? Men det er noen større rundkjøringer det er greit i, flere av dem i utlandet enn i Norge. Norge er ekspert på meningsløse rundkjøringer, helst disse som bare er tegnt opp
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
jeg hater å stå å vente på tur, bare for å se at bilen som er i rundkjøringa bare svinger ut uten å blinke. kom igjen, si ifra, så slipper jeg å stoppe helt opp fordi du kanskje skal helt rundt.. eller kanskje ikke ? bedre å si ifra for mye, enn for lite, mener jeg.
I Oslo er det iallefall mange rundkjøringen hvor man har god sikt og blinklys hjelper til bedre flyt.
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Hvis alle hadde blinka når de skulle en faktisk retning så hadde utblinking vært ubrukelig. På det punktet folk blinker ut har du 0,5 sekund til å se at de blinker før de faktisk er ute for de slår den ikke på før de er forbi den første til høyre om de skal rett frem. Tegn en tegning med 4 veier inn i en rundkjøring så vil du se det nokså tydelig. I min mening mye lettere å bare se på oppførselen til biler, for det er få som blinker retning, og da blir utblinking bare sånn overblinking.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
i bergen er det 2-felts (hver vei) motorveier som stopper opp pga. rundkjøringer og disse rundkjøringene er rimelig store, og det er nesten hver gang uten unntak at noen kjører inn rett for trynet på deg uten å blinke, så du gikk glipp av en luke å komme deg inn i...
veldig mange rundkjøringer har to felt, og det er aldri feil å blinke seg ut når du ligger i det innerste og har kjørt rett fram eller til venstre...
(snakker om rundkjøringer med 2 felt inn og 2 felt ut rett fram)
rundkjøringer i forbindelse med store veier er tull, er avkjøringer og påkjøringer som er tingen!
biXen wrote:Hvis det er to felt og du må over i andre feltet og blinker, så har du vel egentlig valgt feil felt?
Så da må en egentlig aldri kjøre i det innerste feltet da?
Ja, det innerste feltet er regulert som utmark - til nød innmark, hvis det er plantet tulipaner i rundkjøringa - og dermed er all ferdsel med motorvogner ol. forbudt.
i dag f.eks så skulle jeg kjøre inn i rundkjøringen på Bislett, som faktsik er oval. Jeg stod der og ventet på bilen som da selvfølgelig kjørte ut uten å blinke. Og denne bilen så jeg i langt mer enn 0,5 sekunder.
Tror bilen min stod helt stille i kanskje 2 - 3 sekunder.
Kunne lett vært unngått med et lite signal om at han faktisk ikke skulle helt rundt.
tankene gikk fort til denne diskusjonen
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
HansT wrote:
Så da må en egentlig aldri kjøre i det innerste feltet da?
Hehe. Sånn jeg ser det;) Med Viking stadion ligger jeg bare sånn midt i mellom felta og vingler litt før jeg svinger av
Ser strengt tatt ikke noe poeng i to felt der, for utkjøringene er så spissa at folk nesten ikke tør skvise seg inn to i bredden. Du vet jo aldri hvilken psycho husmor du får ved siden av deg De har så stor plass der at det hadde vært bedre å lage en lukka vei for hver retning
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black