Hei!
Da har jeg solgt min kjære Kaputt, og så fort jeg for muligheten til lån ser det ut til at jeg skal få kjøpt meg lenge ettertraktet bil, nemmelig mx5.
Men før jeg handler har jeg et par spm angående motorvalg. Det har jo blitt litt lettere å få tak på en 1,8l i disse dager.
Valg nr.1:
1,6l 116hk som etterhvert oppgraderes med turbokit.
Valg nr.2:
1,8l 130hk som etterhvert oppgraderes med turbokit/kompressor.
Så vil du sikkert si, kjøp 1,8l for du skal jo gjøre det samme uannsett,hehe.
Men hvordan er det med godkjenning av NA 1,6l med eks GReddy turbokit kontra 1,8l? Hvordan ligger de forskjellig å oppgradere prismessig?
Jeg tror selv at en 1,6l med turbo oppgradering og 150-160hk er nok for min del som første steg i oppgraderinga av ytelsen på bilen.
Roy, over og ut!
NA 1,6 VS 1,8 + planer
Moderator: Styremedlemmer
Husk at du får flere fordeler med 1.8 enn ved 1.6 enn bare størrelse på motor. Større bremser og diff er nok et par fordeler mange vil trekke fram. Dette er sikkert ting du uansett vil oppgradere om du kjøper 1.6 og skal oppgradere med turbo eller presse.
Det er sikkert flere fordeler også, men det er nok mange som har mer peil på det enn meg.
Når du sitter med 150-160hk kommer du uansett til å ha lyst på mer, uansett om du satt med 116 eller 130 opprinnelige hk.
Det er sikkert flere fordeler også, men det er nok mange som har mer peil på det enn meg.
Når du sitter med 150-160hk kommer du uansett til å ha lyst på mer, uansett om du satt med 116 eller 130 opprinnelige hk.

Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
Da har jeg fått fresha opp og brukt natta på å lese rundt på forumet, så trenger ikke fortelle meg at jeg bør søke, så finner du det, helt ennå,hehe.
Valg nr.1 ser ut til å være enkelt å godkjenne om folka på vegvesenet er greie å ha med å gjøre. I værstefall så kan man kjøre til neste vegvesen.
Men så var det valget av 1,6l 115hk og 1,8l 130hk, for føler at 1,6l 90hk utgaven blir å begynne litt feil. Selvom jeg gjerne skulle hatt bilen igår, så har jeg ikke noe hastverk grunnet at jeg må ha en fast jobb før jeg kan handle. Som igrunn er pri1 siden jeg blei ferdig i militæret nå.
Valg nr.1 ser ut til å være enkelt å godkjenne om folka på vegvesenet er greie å ha med å gjøre. I værstefall så kan man kjøre til neste vegvesen.
Men så var det valget av 1,6l 115hk og 1,8l 130hk, for føler at 1,6l 90hk utgaven blir å begynne litt feil. Selvom jeg gjerne skulle hatt bilen igår, så har jeg ikke noe hastverk grunnet at jeg må ha en fast jobb før jeg kan handle. Som igrunn er pri1 siden jeg blei ferdig i militæret nå.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Skal du ha en sjangs å få det godkjent, så må du kjøpe 1,6L.
Tviler sterkt på at du får godkjent en 1,8L med turbo/kompressor.
Men trimmer du en 1,6L trenger du en 1,8L diff. og helst 1,8L bremser.. Evt Wilwood bigbrake kit (koster ca $1600)
Skal du prøve å godkjenne, kjøp 1,6L
Skal du ikke prøve å godkjenne, kjøp 1,8L (Prøv å få tak i en bil med Torsen Diff)
Tviler sterkt på at du får godkjent en 1,8L med turbo/kompressor.
Men trimmer du en 1,6L trenger du en 1,8L diff. og helst 1,8L bremser.. Evt Wilwood bigbrake kit (koster ca $1600)
Skal du prøve å godkjenne, kjøp 1,6L
Skal du ikke prøve å godkjenne, kjøp 1,8L (Prøv å få tak i en bil med Torsen Diff)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Det at 1.8 ikke kan bli godkjent med turbo er jo bare spekulering.
Disse bilene er jo bedre utrustet til å tåle mer effekt enn 1.6 grunnet større bremser og det faktum at det faktisk er 130 HK i de orginalt. Nå er det jo også mulig å kunne importere og registrere en Mazdaspeed MX5 med turbo i Norge. De er jo 1.8 og NB så da skal man treffe på en av de værste idiotene bak skrivebordet om de henger seg opp i at det er 1.8 man skal turbokonvertere og ikke 1.6.
Hvis du har planer om å trimme så er 1.8 tingen av flere grunner:
- Større bremser
- Sterkere diff og clutch.
- De kommer med de fleste ekstra stagene under bilen orginalt
- Det finnes mye mer trim, spes FI, for 1.8 enn 1.6. Alt det nye kommer først til 1.8 og sist om i det hele tatt til 1.6 da USA som er det største markedet ikke har hatt 1.6 siden 93.
- 1.8 motoren tåler bedre FI, 3 lags stålpakning osv. Ikke noe Veiv problemer, MAF, større spjeld bla. bla.
- Og sist men ikke minst, 2 dl mer volum.
Disse bilene er jo bedre utrustet til å tåle mer effekt enn 1.6 grunnet større bremser og det faktum at det faktisk er 130 HK i de orginalt. Nå er det jo også mulig å kunne importere og registrere en Mazdaspeed MX5 med turbo i Norge. De er jo 1.8 og NB så da skal man treffe på en av de værste idiotene bak skrivebordet om de henger seg opp i at det er 1.8 man skal turbokonvertere og ikke 1.6.
Hvis du har planer om å trimme så er 1.8 tingen av flere grunner:
- Større bremser
- Sterkere diff og clutch.
- De kommer med de fleste ekstra stagene under bilen orginalt
- Det finnes mye mer trim, spes FI, for 1.8 enn 1.6. Alt det nye kommer først til 1.8 og sist om i det hele tatt til 1.6 da USA som er det største markedet ikke har hatt 1.6 siden 93.
- 1.8 motoren tåler bedre FI, 3 lags stålpakning osv. Ikke noe Veiv problemer, MAF, større spjeld bla. bla.
- Og sist men ikke minst, 2 dl mer volum.