nytt fullt senkesett.. hvilket og hvorfor?
Moderator: Styremedlemmer
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
nytt fullt senkesett.. hvilket og hvorfor?
Lurer litt på om tematittel er dårlig..
Går rundt og vurderer dette med senking osv osv...
Bilen min er nå senket med 40 mm (skal det være) eibach fjører, men orginale dempere (skal det være)
Demperene er gamle, og høyst sannsynlig modne for utskiftning, og om de ikke er det, så skal jeg bytte de allikevel etter hvert...
Men, så lurer jeg på hva jeg skal bytte med.. Vurderer fullt sett av gule koni justerbare, eller kanskje KYB ultra sr eller KYB AGX justerbare dempere..
noen som har erfaringer om hva jeg burde velge.. har tenkt til å bytte ut de fjørene også.. men, er ikke noe must.. de fungerer jo.. hva burde jeg velge, og hvor er de forskjellige tingene billigst?
Er det mulig å få rabatt hos jacobs autosupply?
Går rundt og vurderer dette med senking osv osv...
Bilen min er nå senket med 40 mm (skal det være) eibach fjører, men orginale dempere (skal det være)
Demperene er gamle, og høyst sannsynlig modne for utskiftning, og om de ikke er det, så skal jeg bytte de allikevel etter hvert...
Men, så lurer jeg på hva jeg skal bytte med.. Vurderer fullt sett av gule koni justerbare, eller kanskje KYB ultra sr eller KYB AGX justerbare dempere..
noen som har erfaringer om hva jeg burde velge.. har tenkt til å bytte ut de fjørene også.. men, er ikke noe must.. de fungerer jo.. hva burde jeg velge, og hvor er de forskjellige tingene billigst?
Er det mulig å få rabatt hos jacobs autosupply?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
om du søker rundt på forumet vil du finne mange tråder om samme tema.. 

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Fred
- 7200 RPM
- Posts: 1902
- Joined: 01 Oct 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 518
- Location: Hønefoss
- Status: Offline
Virker som flertallet på forumet har koni sport kit. men også mange andre kombinasjoner. jeg havna på koni. Liker å kunne ha muligheten for å justere demperne etter hvordan og hvor jeg skal kjøre samt at bilen blir bedre å kjøre pga nye dempere og fjærer. du sitter enda nærmere bakken og enda mer gocart feeling
(vet ikke om man faktisk merker selv at bilen er senket. tror ikke jeg tenkte å mye over det når jeg kjører. Var mest for at bilen trengte nye dempere samt at jeg ville ha noe skikkelig som var litt stivt (fjærene stiver også en del opp med f.eks koni)

x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Jeg har kjøpt coilovers, kan justere høyde så mye/lite jeg gidder og stivheten har 40 klikk, så relativt gode justeringsmuligheter her og
Funker som f...! Byttet ut bilsteindempere med disse og er absolutt fornøyd. Nå er bilen lavere enn før, men jeg subber ikke lengre. Baken sitter også betraktelig mye bedre i rundkjøringer o.l. på våt asfalt enn den gjorde før.

Funker som f...! Byttet ut bilsteindempere med disse og er absolutt fornøyd. Nå er bilen lavere enn før, men jeg subber ikke lengre. Baken sitter også betraktelig mye bedre i rundkjøringer o.l. på våt asfalt enn den gjorde før.
1994 Mazda Mx5 1,8L British Racing Green.
Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
Hardtop
16" OZ Racing
Angel Eyes
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
hva er coilovers?TweetMX5 wrote:Jeg har kjøpt coilovers, kan justere høyde så mye/lite jeg gidder og stivheten har 40 klikk, så relativt gode justeringsmuligheter her og![]()
Funker som f...! Byttet ut bilsteindempere med disse og er absolutt fornøyd. Nå er bilen lavere enn før, men jeg subber ikke lengre. Baken sitter også betraktelig mye bedre i rundkjøringer o.l. på våt asfalt enn den gjorde før.

Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Egentlig er bare "coilover" et begrep som beskriver at fjæra på en bil er tredd over demperen. Går man "litt" tilbake i tid så var ikke det så vanlig. Så i praksis kjører vi alle (MX-5-eiere) med coilovers. 
Idag blir begrepet brukt om "ferdige" sett med fjærer og dempere som gjerne er laget og tilpasset mtp. hverandre. Her er GAZ-settet:

Typisk for coilovers er at man har 100% kontroll over høyden, vha. de sorte skivene man justerer opp/ned på demperene. Kjøper man vanlige senkefjærer så er man stuck til den ene høyden og kun den.
Nå har jo f.eks Koni begynt med 3-punkts justering av anlegget for fjærskåla (den som de skivene på "coiloverene" justerer) og dermed er begrepet "coilover" slik det blir brukt i dag, enda mer utvisket.
Justering av demperene (rebound, compression etc) får man både på "løse" dempere og "coilovers"...
De fleste "coilover"-sett, f.eks Koni sitt, er komponert av in-house dempere og fjærer levert av underleverandører på anbud. Penga rår - her som overalt ellers - så enkelte av disse setta hadde fjærer av ymse kvalitet.
Ble mye tekst dette, og kanskje lite vettugt.

Idag blir begrepet brukt om "ferdige" sett med fjærer og dempere som gjerne er laget og tilpasset mtp. hverandre. Her er GAZ-settet:

Typisk for coilovers er at man har 100% kontroll over høyden, vha. de sorte skivene man justerer opp/ned på demperene. Kjøper man vanlige senkefjærer så er man stuck til den ene høyden og kun den.
Nå har jo f.eks Koni begynt med 3-punkts justering av anlegget for fjærskåla (den som de skivene på "coiloverene" justerer) og dermed er begrepet "coilover" slik det blir brukt i dag, enda mer utvisket.
Justering av demperene (rebound, compression etc) får man både på "løse" dempere og "coilovers"...
De fleste "coilover"-sett, f.eks Koni sitt, er komponert av in-house dempere og fjærer levert av underleverandører på anbud. Penga rår - her som overalt ellers - så enkelte av disse setta hadde fjærer av ymse kvalitet.
Ble mye tekst dette, og kanskje lite vettugt.

- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
veldig off topic, men må bare si at jeg aldri har fått til den søkefunksjonen på det forumet her... er det bare meg??_mx5_Rune_ wrote:om du søker rundt på forumet vil du finne mange tråder om samme tema..
Og, er det noen som vet hva prisen ligger på for fullt senkesett??
Kan godt kjøpe pent brukt og fungerende dersom noen har liggende og ikke vil ha det lenger...
tenker litt på vinteren.. om jeg skal kjøre med denne bilen da, ettersom jeg ikke har noen andre biler.. da hadde det kanskje vært greit med fjører jeg kunne ha høyt når det var snø, og lavt når det er sommer og sol... vurderer faktisk å kjøpe dette i stedet for hardtop, ettersom vinterene ikke er sååå ille her nede egentlig (ja, jeg veit det var ille forrige sesong), og jeg da faktisk kan komme meg fram selvom det er 2 cm snø!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Sitti å sjekket på sidene til jacob's autosupply...
og da lurer jeg litt.. hva ville vært best av disse:
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=488 og disse:
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=489
jeg skjønner egentlig ikke dette med coilovers... hva er tingen.. er det at både demperen og fjærene kan stilles på? koni senkesett er justerbart i tre høyder, er det ikke slik?
jeg vil helst ha dette i løpet av ikke alt for lang tid.. men jeg vet ikke hva... noen som vil anbefale? og pris.. for ......
Edit 1: og hva er ettermarked?
edit 2: hva er forskjellene på disse to?:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350
og
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
er jo en rimelig heftig prisforskjell..
og da lurer jeg litt.. hva ville vært best av disse:
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=488 og disse:
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=489
jeg skjønner egentlig ikke dette med coilovers... hva er tingen.. er det at både demperen og fjærene kan stilles på? koni senkesett er justerbart i tre høyder, er det ikke slik?
jeg vil helst ha dette i løpet av ikke alt for lang tid.. men jeg vet ikke hva... noen som vil anbefale? og pris.. for ......
Edit 1: og hva er ettermarked?
edit 2: hva er forskjellene på disse to?:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350
og
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
er jo en rimelig heftig prisforskjell..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Hvis bildene stemmer ser jo den siste råere ut.TraCkinG wrote:Sitti å sjekket på sidene til jacob's autosupply...
og da lurer jeg litt.. hva ville vært best av disse:
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=488 og disse:
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=489

Coilovers = du kan justere høyden akkurat slik du vil.TraCkinG wrote:jeg skjønner egentlig ikke dette med coilovers... hva er tingen.. er det at både demperen og fjærene kan stilles på? koni senkesett er justerbart i tre høyder, er det ikke slik?
Vanlige dempere og senkefjærer er satt til en høyde.
Koni-demperene er litt spesielle siden de er justerbare i tre høyder som du sier.
Eibach-fjærer og Koni-dempere. Blant det som gir mest for penga.TraCkinG wrote:jeg vil helst ha dette i løpet av ikke alt for lang tid.. men jeg vet ikke hva... noen som vil anbefale? og pris.. for ......
Fjærene i det billigste coiloverkittet fra Koni har fått litt kritikk.
Aftermarked er alt annet enn original-deler.TraCkinG wrote:Edit 1: og hva er ettermarked?
Det billigste kittet er med de fjærene som har fått noe kritikk.TraCkinG wrote:edit 2: hva er forskjellene på disse to?:
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/350
og
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/349
er jo en rimelig heftig prisforskjell..
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
så da burde jeg altså ikke kjøpe det billigste kittet...
men, hvordan er disse demperene med fjærene jeg har.. har eibach fjærer...
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577
de virker jo bra
er kanskje best å gå for en hel pakke.. da vet man liksom hva man får.. tenker da mest på gule koni.. eller disse coiloversene jeg fant hos jacob's... kanskje ta coiloversene, for å prøve ut disse, virker jo litt morro..
men, hvordan er disse demperene med fjærene jeg har.. har eibach fjærer...
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577
de virker jo bra
er kanskje best å gå for en hel pakke.. da vet man liksom hva man får.. tenker da mest på gule koni.. eller disse coiloversene jeg fant hos jacob's... kanskje ta coiloversene, for å prøve ut disse, virker jo litt morro..
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Mange her som er fornøyde med KYB AGX, men hvilke fjærer de har sammen med dem vet jeg ikke. Flyin Miata selger vel disse med egne FM-fjærer.TraCkinG wrote:så da burde jeg altså ikke kjøpe det billigste kittet...
men, hvordan er disse demperene med fjærene jeg har.. har eibach fjærer...
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/577
de virker jo bra
er kanskje best å gå for en hel pakke.. da vet man liksom hva man får.. tenker da mest på gule koni.. eller disse coiloversene jeg fant hos jacob's... kanskje ta coiloversene, for å prøve ut disse, virker jo litt morro..
Jeg valgte Koni fordi jeg er en konservativ gammel jævel, og har vært veldig fornøyd med dem på tidligere biler. Samme med Eibach.
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Tror faktisk jeg har valgt å gå for Koni Coilovers
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=489
Noen som har erfaring med disse, eller blir jeg førstemann til å prøve dritten
jaja, får se hvordan det går..
er det noe mer jeg burde bytte når jeg bytter slikt som dette?
http://www.auto-supply.no/Internett/Pro ... der;ID=489
Noen som har erfaring med disse, eller blir jeg førstemann til å prøve dritten

er det noe mer jeg burde bytte når jeg bytter slikt som dette?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
Hmm... jacob's autosupply har vist vært litt på fyllaPaest wrote:finner ikke noen pris på den siste der jeg, har du funnet ut noe?

Fra mail som jeg har fått:
"Koni senkesett inneholder bare fjærer (1913,- inkl. m.v.a.). Koni Sport Kit inneholder både dempere og fjærer, kr. 6688,- inkl. m.v.a. Dette er justerbart i hardhet.
Koni Coilover Kit koster 11619,- inkl. m.v.a. Dette er justerbart i både høyde og hardhet. Senker inntil 40mm "
Hmm... han sier at Sport kitet bare kan justeres i stivhet... mente at det er sagt her inne at man kan justere det i tre høyder.. er det feil?
Noen som vet om Gaz coiloversene som selges hos mx5parts er TUV godkjente? og hvordan de er eller.. for dette blir jo ca. bare en 1000 lapp mer etter frakt og toll i forhold til Koni sport kit.. om jeg har regnet riktig
Last edited by TraCkinG on 14 Aug 2006, 14:48, edited 1 time in total.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no