Jeg har desverre bare 14"-felger til vinterdekkene mine, så noen erfaring med 15"-vinterdekk har jeg ikke (selv om jeg gjerne skulle hatt

).
Derimot så har jeg erfaring med flere 14" vinterdekk (185/60-14).
Jeg har hatt både Michelin Maxi-ice (forrige generasjon), Bridgestone Blizzak og Continental Viking-2 (som jeg har nå). Av disse så likte jeg Conti-dekkene best. Maxi-ice hadde et veldig tett mønster som gjorde at jeg lett fikk slapseplaning, men de hadde gode egenskaper på annet føre, og var ganske stille.
Blizzak-dekkene var også dårligere på planing en Conti-dekkene, og ble ganske fort nedslitt siden de har så myk gummiblanding.
Conti-dekkene har ganske jevne egenskaper på alle underlag, og jeg synest de gir en trygg kjørefølelse uten plutselige overraskelser.
Har ikke opplevd sporing fra disse dekkene.
Det kom en ny utgave av disse dekken i år (Conti Viking-3), som visst nok har gjort det bra i tester.
Dersom dekkene du vil ha ikke er tilgjengelig i 195/50-15, kan du velge 195/55-15 (som er en kurrant dimensjon på nyere biler).
Det vil gi et avvik i rullediameteren (fra originaldimmensjonen 185/60-14) på 3.06%, og det er innenfor toleransen på +-5%.
Sjekk her:
http://www.peugeot-sport-club.no/artikler/dekk.htm
Dersom bilen din er veldig senket, kan det hende at dekkene dine tar i innerskjermene dersom du går for langt opp i dim.
Da kan du varme de (innerskermene altså, ikke dekkene 8O ) med varmluftpistol og forsiktig presse de inn der de tar borti. Dette var en nødvendig modifikasjon for mine 215/40-17 sommerdekk.
Håper at dette var litt til nytte, selv om jeg ikke er i stand til å svare direkte på dine spørsmål