koker
Moderator: Styremedlemmer
har samme problemet her er kald når du kjører men når du tomgang så begynner det å bli varmt etterhvert koke... sjekka releet til radiatoren den fungerer men noen ganger når jeg har kjørt bine litt så fungerer ikke engang vifta selv om jeg fjerner releet og legger en lask imellom, vil si ingen brytning, da skulle den ha gått uansett.. skjønner ikke hva feilen er.. 

Sjekke vifta, jording, strømtilførsel og ledningsnett.stianboy wrote:har samme problemet her er kald når du kjører men når du tomgang så begynner det å bli varmt etterhvert koke... sjekka releet til radiatoren den fungerer men noen ganger når jeg har kjørt bine litt så fungerer ikke engang vifta selv om jeg fjerner releet og legger en lask imellom, vil si ingen brytning, da skulle den ha gått uansett.. skjønner ikke hva feilen er..
Vifta sjekker du ved å koble + og - direkte til vifta.
Jording sjekker du ved å "backprobe" minuskretsen til vifta mens den går, til jord. Skal da få 0V i resultat.
Strømtilførsel og ledningsnett sjekker du ved å jumpe relèet, og måle spenningen først på batterisiden av releet og så på viften, mens viften går.
Skal da få ca batterispenning begge steder.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
det virker som vifta virker. Den surrer rundt, men det har liten effekt på varmen. Ja har vurdert radiatorlokk. Er dette noe de har på f.eks Torshov Bilrekvisita ? Eller best å bestille ?
Men, kan det være vannpumpa ?
Hvordan sjekker man om den evt virker ?
Jeg har heller ikke skiftet kjøleveske siden jeg kjøpte bilen, men det er korrekt mengde på tanken iallefall. Blir kjøleveske dårligere etterhvert, selvom ikke mengden synker ?
Men, kan det være vannpumpa ?
Hvordan sjekker man om den evt virker ?
Jeg har heller ikke skiftet kjøleveske siden jeg kjøpte bilen, men det er korrekt mengde på tanken iallefall. Blir kjøleveske dårligere etterhvert, selvom ikke mengden synker ?
Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- fatlaces
- 4200 RPM
- Posts: 436
- Joined: 08 Feb 2005, 01:00
- Location: Sarpsborg
- Contact:
- Status: Offline
hmm ja jeg har funnet ut av det. litt flaut, muligens det første man bør sjekke, men radiatoren var tom for vann! Den tanken kan være litt misvisende. Står på full, men er null vann i radiatoren. Jaja, uansett fylt på masse vann, og skal erstattes med 50/50 frostvæske så fort som mulig. Da er det bare oljelekasje igjen, så er jeg enda mer glad i bilen min 

Bmw Z4 2003, 3.0i
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
Huyndai Elentra GL 1997 (vinter og bruksbil)
*Mazda MX-5 1990, 1.6
*Toyota Camry 1981 (R.I.P)
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Hvis vannet har koket så forsvinner det automatisk vann. Min kokte å det ble slik brunt nede i frostvæsk tanken som det er i bunnen på en eggkoker, vanndamp finner altids en vei mener jeg.
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Men i dette tilfellet var vel tanken full og radiatoren tomMagnum1985 wrote:Det er sant. Men er det tomt i tanken så vil det jo forsvinne fra radiatoren.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline