Tips vedr. Turbo/Kompressor og EU-kontroll

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Tips vedr. Turbo/Kompressor og EU-kontroll

Post by Sebring »

8) Mange seriøse bilverksteder godkjenner/overser endringer som går på effektøkning, da det ikke er noe konkret i skjematikken til EU-kontrollen (foreløbig) som omhandler dette. MEN: dersom du stiller på en kontroll med f.eks en heftig senkesats som ikke er forevist biltilsynet tidligere, vil du sannsynligvis få en anmerkning som medfører at bilen må forevises. Da er det ikke fullt så morsomt å stille hos biltilsynet med et motorrom fullt av vakumslanger, turbo, intercooler etc. etc. Sjansen for at DE stiller seg litt skeptiske til det de ser er absolutt til stede! (selv om det var fjærene du skulle vise).

Rådet må derfor bli: har du gjort eller har planer om endringer som skal godkjennes av biltilsynet, se å få det gjort før en eventuell ombygging til turbo eller kompressor. Hvis ikke er faren for en del ekstra (og unødvendige) kvelder i garasjen stor.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Går FM-fjærer under heftig senking eller? er visst 1.5" senking.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Tips vedr. Turbo/Kompressor og EU-kontroll

Post by Vidar »

Rådet mitt er å få godkjent effektøkningen.
Kan lønne seg ved evt skade/ulykke.
Hvis du er uheldig og kjører i hjel noen, da vil du få et erstatnings krav i millionklassen. Og forsikringa dekker det ikke...
Sebring wrote:8) Mange seriøse bilverksteder godkjenner/overser endringer som går på effektøkning, da det ikke er noe konkret i skjematikken til EU-kontrollen (foreløbig) som omhandler dette. MEN: dersom du stiller på en kontroll med f.eks en heftig senkesats som ikke er forevist biltilsynet tidligere, vil du sannsynligvis få en anmerkning som medfører at bilen må forevises. Da er det ikke fullt så morsomt å stille hos biltilsynet med et motorrom fullt av vakumslanger, turbo, intercooler etc. etc. Sjansen for at DE stiller seg litt skeptiske til det de ser er absolutt til stede! (selv om det var fjærene du skulle vise).
Rådet må derfor bli: har du gjort eller har planer om endringer som skal godkjennes av biltilsynet, se å få det gjort før en eventuell ombygging til turbo eller kompressor. Hvis ikke er faren for en del ekstra (og unødvendige) kvelder i garasjen stor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Beskjeden fra Biltilsynet i Skien var, at om bilen er senket skal den forevises og kontrolleres - selv om delene er TUV-godkjente og montert på godkjent Mazda verksted. (ta ALLTID vare på godkjenningspapirene og ha de gjerne liggende i vognkortet). FM er neppe verken TUV-godkjent eller godkjent i Norge på annen måte. Da gjelder det å treffe greie og "vettuge" folk på Biltilsynet. Dette er ikke ment for å skremme noen, men for at andre i forumet skal kunne unngå unødvendige problemer.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

"Spør på biltilsynet først, kjøp og skru etterpå" virker som en god regel å ha.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

noen som vet om det er mulig å skaffe papirer på Sparco fjører? regner med de er "dumme" nok til å sjekke at nummeret i H&R papirene mine ikke stemmer med nummeret på fjærene.... :(
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Mener det ligger ute på internet..
Silverboy wrote:noen som vet om det er mulig å skaffe papirer på Sparco fjører? regner med de er "dumme" nok til å sjekke at nummeret i H&R papirene mine ikke stemmer med nummeret på fjærene.... :(
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Oas
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 270
Location: Ski
Status: Offline

Godkjenning av senking H&R

Post by Oas »

Noen som vet hvor man for tak i TUV på H&R fjerer på engelsk eller helst norsk. Tysk er ikke noe for biltilsynet... :cry:
User avatar
91BRG
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 404
Joined: 14 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by 91BRG »

Hadde bare tyske papirer på mine H&R fjører.
Var ikke noe problem til meg iværtfall, kommer vell an på om bilsakskyndige har en dårlig dag eller ikke. Mange eksempler på det hær i tr.heim iværtfall. :roll:
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

Vidar wrote:Mener det ligger ute på internet..
jaha? noen tips om hvor jeg kan finne det? sliter med å klare å finne noe info om sparco fjærer i det store og det hele ... :(
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Mener å ha lest det på et forum, eller er det noe jeg har drømt ?? Har prøvd å lete litt. Men finner ikke noe :(
Silverboy wrote:
Vidar wrote:Mener det ligger ute på internet..
jaha? noen tips om hvor jeg kan finne det? sliter med å klare å finne noe info om sparco fjærer i det store og det hele ... :(
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Post Reply