Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Mange seriøse bilverksteder godkjenner/overser endringer som går på effektøkning, da det ikke er noe konkret i skjematikken til EU-kontrollen (foreløbig) som omhandler dette. MEN: dersom du stiller på en kontroll med f.eks en heftig senkesats som ikke er forevist biltilsynet tidligere, vil du sannsynligvis få en anmerkning som medfører at bilen må forevises. Da er det ikke fullt så morsomt å stille hos biltilsynet med et motorrom fullt av vakumslanger, turbo, intercooler etc. etc. Sjansen for at DE stiller seg litt skeptiske til det de ser er absolutt til stede! (selv om det var fjærene du skulle vise).
Rådet må derfor bli: har du gjort eller har planer om endringer som skal godkjennes av biltilsynet, se å få det gjort før en eventuell ombygging til turbo eller kompressor. Hvis ikke er faren for en del ekstra (og unødvendige) kvelder i garasjen stor.
Rådet mitt er å få godkjent effektøkningen.
Kan lønne seg ved evt skade/ulykke.
Hvis du er uheldig og kjører i hjel noen, da vil du få et erstatnings krav i millionklassen. Og forsikringa dekker det ikke...
Sebring wrote: Mange seriøse bilverksteder godkjenner/overser endringer som går på effektøkning, da det ikke er noe konkret i skjematikken til EU-kontrollen (foreløbig) som omhandler dette. MEN: dersom du stiller på en kontroll med f.eks en heftig senkesats som ikke er forevist biltilsynet tidligere, vil du sannsynligvis få en anmerkning som medfører at bilen må forevises. Da er det ikke fullt så morsomt å stille hos biltilsynet med et motorrom fullt av vakumslanger, turbo, intercooler etc. etc. Sjansen for at DE stiller seg litt skeptiske til det de ser er absolutt til stede! (selv om det var fjærene du skulle vise).
Rådet må derfor bli: har du gjort eller har planer om endringer som skal godkjennes av biltilsynet, se å få det gjort før en eventuell ombygging til turbo eller kompressor. Hvis ikke er faren for en del ekstra (og unødvendige) kvelder i garasjen stor.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Beskjeden fra Biltilsynet i Skien var, at om bilen er senket skal den forevises og kontrolleres - selv om delene er TUV-godkjente og montert på godkjent Mazda verksted. (ta ALLTID vare på godkjenningspapirene og ha de gjerne liggende i vognkortet). FM er neppe verken TUV-godkjent eller godkjent i Norge på annen måte. Da gjelder det å treffe greie og "vettuge" folk på Biltilsynet. Dette er ikke ment for å skremme noen, men for at andre i forumet skal kunne unngå unødvendige problemer.
noen som vet om det er mulig å skaffe papirer på Sparco fjører? regner med de er "dumme" nok til å sjekke at nummeret i H&R papirene mine ikke stemmer med nummeret på fjærene....
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Silverboy wrote:noen som vet om det er mulig å skaffe papirer på Sparco fjører? regner med de er "dumme" nok til å sjekke at nummeret i H&R papirene mine ikke stemmer med nummeret på fjærene....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Hadde bare tyske papirer på mine H&R fjører.
Var ikke noe problem til meg iværtfall, kommer vell an på om bilsakskyndige har en dårlig dag eller ikke. Mange eksempler på det hær i tr.heim iværtfall.
Mener å ha lest det på et forum, eller er det noe jeg har drømt ?? Har prøvd å lete litt. Men finner ikke noe
Silverboy wrote:
Vidar wrote:Mener det ligger ute på internet..
jaha? noen tips om hvor jeg kan finne det? sliter med å klare å finne noe info om sparco fjærer i det store og det hele ...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive