Ta av bakerste delen av kalesjen?!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Ta av bakerste delen av kalesjen?!

Post by Helguera »

Jeg skal få til en ny plastik rute bak, hvordan tar jeg av selve bakerste kalesjen slik at jeg kan få på ny plastik rute?

Mvh
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

http://www.miata.net/garage/top/index.html

Følg denne illustrasjonen frem til punkt 8 på første del. Og punkt 13-17 på andre del.

Husk å være VELDIG forsiktig når du løsner "rain rail'en". For det er så fort at den sprekker. Egentlig lønner det seg kanskje å kjøpe ny.
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Et tips til fjerning av rainrailen: gjør jobben i en varm garasje. Varmen gjør railen mer fleksibel og mindre sprø :-)
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Helguera »

instruksjonen på miata.net er lettere sagt en gjort!

når jeg har løsnet alt, sitter selve bakkalesjen fast i hele kalesjen, med bolte som ikke kan skrus av, bare rives av og må helt nye på for å feste dem igjen!

noen som har erfaring med dette?
User avatar
Helguera
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 29 Feb 2004, 01:00
Status: Offline

Post by Helguera »

den ser nok ut som om jeg må rive av bakerste delen fra selve kalesjen, og det blir jo stress som bare det, selv om hele plastikkruta bak er ødelagt, tror jeg bare at jeg river den av, er jo tross alt limt på.. og så får jeg bare lime på en ny en selv, uten å ta av kalesjen!

andre tips eventuelt?
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

En liten elektrisk drill med ett borr som passer inn i senter på naglene er nok det enkleste :)

(Du trenger ikke sette i nye nagler etterpå, de er der for att kallsesjen skal kunne monteres i ett stykke av en maskin)
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
User avatar
kodvaag
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1015
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Contact:
Status: Offline

Post by kodvaag »

Jeg hadde også ødelagt bakrute på min Miata da jeg kjøpte den.
Hele kalesjen var fin ellers.
Men, jeg fikk ny komplett kalesje for 121 GBP pluss mva og frakt = 1800,- NOK, så da byttet jeg hele i stedet for bare bakruten.


(SFT MX5 parts)
2003 Multivan TDI Syncro Westfalia
2009 Transporter 174hk TDI 4-motion
1986 Master 820

X:
1990 Miata B pack + LSD
1991 Miata B pack + LSD
1998 MX-5 gull
1998 MX-5 sort
1992 MX-5 Rød
1991 MX-5 Brg HT
1991 Miata SE BRG
1990 Miata B pack + LSD
Post Reply