Forskjell på miata og mx-5 ang. turbogodkjenning
Moderator: Styremedlemmer
Det er endel med godkjent turbo ihvertfall, kompressor er jeg ikke helt sikkert på om det er så mange som har fått godkjent. Men selv om andre har fått godkjent er det ikke dermed sagt at du får godkjent ombygging. Kommer an på hvordan du går frem og hvem du møter på i kontrollorganet. Er du heldig så kan du få det til.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
- Status: Offline
er flere som kjører med godkjent turbo, men det at andre har fådd godkjent betyr ikke at det er en selvfølge at du skal få det godkjent.. alle saker er idividuelle.. desverre.
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
Men da må jeg vel kunne bruke papirene deres vel?? eller... hva er det de har fått godkjent da da?? hvilke turboer osv?_mx5_Rune_ wrote:er flere som kjører med godkjent turbo, men det at andre har fådd godkjent betyr ikke at det er en selvfølge at du skal få det godkjent.. alle saker er idividuelle.. desverre.
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
har nok litt med at papirene er helt på grensa til å kunne brukes.. har vel brukt papirene fra mx5ene som ble levert med turbo standard i england.. må egentlig ha papirer som er godkjent av den norske importøren om jeg har forstått det rett..
mangler vel også en god del info om avgasser osv i disse papirene som har vært brukt..
så en positiv inpektør vil kansje godkjenne det med de engelske papirene, mens en pirkete innspektør ikke vil det..
mangler vel også en god del info om avgasser osv i disse papirene som har vært brukt..
så en positiv inpektør vil kansje godkjenne det med de engelske papirene, mens en pirkete innspektør ikke vil det..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
Dette er jeg TOTALT uenig i. Jeg har vært i kontakt med flere Biltilsyn (trafikkstasjoner) i mange forbindelser og det er IKKE "bilinteresserte" personer som jobber der..91BRG wrote:... De fleste tror nok at de som jobber på tilsynet kun skal "TA" folk med trimma biler, men i 97% av tilfellene så er det der for og hjelpe deg med spørsmål og komme med anbefalinger på hvordan du skal gå fram med ombygging av bilen etter norske lover.
En skal ikke ha lest mange norske bilblader før en også ser at norske biltilsynskontrollører IKKE er spesielt behjelpelige. Det finnes selvfølgelig noen FÅ unntak, men jeg husker RightOn som hadde noe de kalte "bilombudsmannen", der de nettopp fokuserte på firkantede og Ubehjelpelige ansatte hos Biltilsynet. Eksempelene er mange..
Og ! at de liksom skal være der for å "hjelpe" oss å bygge om etter "norske lover" er ihvertfall rene skjære BS.. Det er så mye forskjellsbehandling at jeg har gitt de opp for lengst. Det går jo sikker 5-10 MX-5/Miata'er i Norge med GODKJENTE turbo, mens altså noen får avslag.. Hva slags "norske lover" er det liksom disse folkene da bruker? Og det at "hver og en bil må godkjennes seperat" kan jeg være tildels enig i, MEN, det blir jo likevel galskap hvis en totalt strøken MX-5 1991 modell blir godkjent med et standard Greddy turbo kit i Trøndelag, mens en totalt strøken MX-5 1991 med standard Greddy turbo kit IKKE blir godkjent i Rogaland.. uanfaensett "seperate godkjenninger" eller ikke..
Vi var jo også gjennom samme suppa ang. små bilskilt foran. Til og med ETTER at jeg anket min søknad til Veidirektoratet og veidirektoratet sendte ut en PRESISERING til samtlige veistasjoner i Norge ble biler godkjent NOEN plasser.
En annet paradoks er jo at når det likevel er mange som kjører rundt med trimmede biler burde vel Biltilsynet vist LITT interesse og kommet disse litt i møte. Norske myndigheter har jo valget mellom å godkjenne, og dermed ha en brukbar kontroll på tilstanden til bilene, om bremser er dimensjonert for HK osv... eller la folk kjøre rundt med trimmede biler uten at kanskje resten av bilen har den standard den bør ha i forhold til antall HK.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
HansT wrote:Dette er jeg TOTALT uenig i. Jeg har vært i kontakt med flere Biltilsyn (trafikkstasjoner) i mange forbindelser og det er IKKE "bilinteresserte" personer som jobber der..91BRG wrote:... De fleste tror nok at de som jobber på tilsynet kun skal "TA" folk med trimma biler, men i 97% av tilfellene så er det der for og hjelpe deg med spørsmål og komme med anbefalinger på hvordan du skal gå fram med ombygging av bilen etter norske lover.
En skal ikke ha lest mange norske bilblader før en også ser at norske biltilsynskontrollører IKKE er spesielt behjelpelige. Det finnes selvfølgelig noen FÅ unntak, men jeg husker RightOn som hadde noe de kalte "bilombudsmannen", der de nettopp fokuserte på firkantede og Ubehjelpelige ansatte hos Biltilsynet. Eksempelene er mange..
Og ! at de liksom skal være der for å "hjelpe" oss å bygge om etter "norske lover" er ihvertfall rene skjære BS.. Det er så mye forskjellsbehandling at jeg har gitt de opp for lengst. Det går jo sikker 5-10 MX-5/Miata'er i Norge med GODKJENTE turbo, mens altså noen får avslag.. Hva slags "norske lover" er det liksom disse folkene da bruker? Og det at "hver og en bil må godkjennes seperat" kan jeg være tildels enig i, MEN, det blir jo likevel galskap hvis en totalt strøken MX-5 1991 modell blir godkjent med et standard Greddy turbo kit i Trøndelag, mens en totalt strøken MX-5 1991 med standard Greddy turbo kit IKKE blir godkjent i Rogaland.. uanfaensett "seperate godkjenninger" eller ikke..
Vi var jo også gjennom samme suppa ang. små bilskilt foran. Til og med ETTER at jeg anket min søknad til Veidirektoratet og veidirektoratet sendte ut en PRESISERING til samtlige veistasjoner i Norge ble biler godkjent NOEN plasser.
En annet paradoks er jo at når det likevel er mange som kjører rundt med trimmede biler burde vel Biltilsynet vist LITT interesse og kommet disse litt i møte. Norske myndigheter har jo valget mellom å godkjenne, og dermed ha en brukbar kontroll på tilstanden til bilene, om bremser er dimensjonert for HK osv... eller la folk kjøre rundt med trimmede biler uten at kanskje resten av bilen har den standard den bør ha i forhold til antall HK.
Som sagt så var det basert på mine erfaringer med mitt lokale biltilsyn.
Vill påstå vi her i Trøndelag er ganske heldiga da som har ett tilsyn som baserer sine bestemmelser på hvordan arbeidet er gjort og hvordan man går fram.
Har selv arrangert treff/temakvelder sammen med 1840/Vegvesenet/biltilsynet her i Trøndelag og de stiller mer enn gjerne opp for "ungdommen" med trimma/styla biler. Både med godkjenninger og hjelp i ombyggingsfasen.
Problemet er de som gjør det først og spør etterpå, de får som regel hard behandlig under en ev. teknisk kontroll.
Vi får bare være takknemlige for at vi har ett slikt tilsyn hos oss vi da...
Bare så det er sagt så har jeg bil nummer 2 under godkjenning for øyeblikket med positive tilbakemeld....
Morten
Medl.nr.436
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-00 Honda S2000
*2000 Audi TT Quattro
*91 MX-5 Turbo med mye snadder.
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Vegvesenet hos dere i trøndelag er vel kjent for å være medgjørlige og fornuftig...
er mange som vurderer å kjøre langt for å vise bilen der, og er nok mange som har gjort det også...
spesielt gjelder det am-cars ...kunne ønske alle var våre ansatte i stat og kommune var service-innstilt,
kanskje vi hadde vært litt lettere til sinns av alle avgifter og gebyrer da...
er mange som vurderer å kjøre langt for å vise bilen der, og er nok mange som har gjort det også...
spesielt gjelder det am-cars ...kunne ønske alle var våre ansatte i stat og kommune var service-innstilt,
kanskje vi hadde vært litt lettere til sinns av alle avgifter og gebyrer da...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 413
Det som kansje kan vær noe å tenke på er å få en godkjenning fra rdw i nederland...
Dei tester det som er relevant for bilen og ombyggingen som er gjort og typegodkjenner ditte...
articktrucks bruker disse blant fler å fler andre
Dei tester det som er relevant for bilen og ombyggingen som er gjort og typegodkjenner ditte...
articktrucks bruker disse blant fler å fler andre
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.