Hvordan lager jeg et bildegalleri på hjemmesiden min?

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587
Status: Offline

Hvordan lager jeg et bildegalleri på hjemmesiden min?

Post by TraCkinG »

Jeg vet vel egentlig at dette ikke er siden for å ta opp det, men tenkte at kanksje noen viste det :)

Tenkte egentlig bare å lage en side som jeg lett kunne legge inn oppdaterte bilder på, slik at jeg slipper å oppdatere siden hele tiden.. Om det blir en liste, eller miniatyrbilder som blir synlig er egentlig ikke så viktig, selvom selvfølgelig det siste hadde vært penest :)

PS: hele siden skal lages om, til noe mer "blogg"lignende, slik som blant annet shutinc har på sin side!! (ja, jeg likte den :P) Men, det er bare det å lære seg dette.. jeg er totalt grønn :mrgreen:
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Du kan finne kode for Flash galleri som har slike funksjoner innebygget, og da f.eks. leser bildene fra en mappe eller liste. Google er nok din beste hjelp for dette, blir veldig omfattende å forklare konkrete løsninger, men det finnes mye ferdigmekka sånt :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
shutinc
2000 RPM
2000 RPM

Re: Hvordan lager jeg et bildegalleri på hjemmesiden min?

Post by shutinc »

TraCkinG wrote:Jeg vet vel egentlig at dette ikke er siden for å ta opp det, men tenkte at kanksje noen viste det :)

Tenkte egentlig bare å lage en side som jeg lett kunne legge inn oppdaterte bilder på, slik at jeg slipper å oppdatere siden hele tiden.. Om det blir en liste, eller miniatyrbilder som blir synlig er egentlig ikke så viktig, selvom selvfølgelig det siste hadde vært penest :)

PS: hele siden skal lages om, til noe mer "blogg"lignende, slik som blant annet shutinc har på sin side!! (ja, jeg likte den :P) Men, det er bare det å lære seg dette.. jeg er totalt grønn :mrgreen:
Fint at du likte siden min :) Jeg bruker et blogging-system som heter wordpress. Utrolig enkelt å sette opp, men det kreves at du har database (mysql) tilgjengelig. Det finnes forøvrig gratissider som har ferdiginstallert wordpress som f.eks. wordpress.com og norblogg.net. Litt kjekt om du har litt erfaring med css fra før av slik at du kan lage din egen layout. Du kan også laste ned ferdiglagde layouts fra diverse theme-sider.

Personlig har jeg modifisert min installasjon av wordpress ganske mye til egne preferanser. Det finnes også plugins for wordpress som gjør det enklere å sette opp galleri, etc.

Men, om du kun trenger et galleri, kan du jo ta en titt på http://gallery.menalto.com/ . Aldri prøvd det selv, men en kamerat synes det funker bra. :)
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

hmmm... lurer på om jeg er helt utdatert med min side nå... :)

er jo et superenkelt galleri-system jeg har, men det funker da :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
shutinc
2000 RPM
2000 RPM

Post by shutinc »

Skal ikke gjøre mye for å få til noe brukbart, men for å få det enklest mulig, bør man gå for noe ordentlig. Sparer mye tid senere om man har et helautomatisk system eller noe semiautomatisk.
Post Reply