Hvordan vil de nye avgiftsregler slå ut ved import av MX-5

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Hvordan vil de nye avgiftsregler slå ut ved import av MX-5

Post by AJF »

I dag beregnes engangsavgiften på import biler basert på vekt, motorvolum og hk

Fra nyttår endrer vel dette seg til vekt, utslipp og hk

Noen som vet hvordan dette vil slå ut for import av mx-5, tenker da spesielt på 1,8l NB?
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Såvidt jeg husker noen tusen dyrere. Det var vel bilnorge.no som hadde lista. Man kan sjekke selv på dinside.no også.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

I forhold til utslipp blir NCen billigere.

Tror nok NA og NB blir noe dyrere desverre. (Ikke mange tusen i tilfellet.)


Sjekk her: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.ph ... 29661&tid=

Edit: Er det vekt, utslipp og hk som er kriteriene etter nyttår? Trodde det var kun utslipp, men da blingser jeg kanskje?
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3043
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

steffen wrote:Edit: Er det vekt, utslipp og hk som er kriteriene etter nyttår?
Jepp!

Jeg fant i forrige uke et sted på nettet hvor 1996 1,8-literen var oppgitt til 218 gram Co2 per km. Det er jo egentlig ganske grisete kontra dagens motorer, men litt har vel skjedd på 10 år...

"Kritiske" punktet er vel 180 gram per km? Alt over koster skjorta.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Det stemmer det Hauk.

Greit nok, den slipper ut litt. Men MX-5ene er jo lette da.

211 g per km på 1,6 nb hvertfall. Lurer på om det blir noe forandring på dem.

Edit: hvor fikk du vite at 180 gram per km er et kritisk punkt?

Ta en kjapp titt på listen, "Disse 100 minker mest", og man finner flere biler med godt over 200 g per km som minker med 50.000,-
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3043
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Dette er satsene (sakset fra et annet forum):

(Prosentene viser forskjellen fra forrige satser)

--------------------------------------------------
Engangsavgift på kjøretøy Personbiler mv. Avgiftsgruppe a2

Egenvekt, kr/kg
første 1 150 kg: 33,16 -6.2%
neste 250 kg: 70,72 +2,2%
neste 100 kg: 144,55 +2,2%
resten: 168,11 +2,5%

Motoreffekt, kr/kW
første 65 kW: 120,59 -11,7%
neste 25 kW: 502,47 +0,9%
neste 40 kW: 1 205,92 +21%
resten: 2 512,33 +49%

CO2-utslipp, kr pr. g/km
første 120 g/km: 40,20
neste 20 g/km: 190,94
neste 40 g/km: 502,47
resten: 1 406,90
--------------------------------------------------

120 + 20 + 40 = 180 gram.

Fra 140 gram til 180 gram koster det jo litt; 500 spenn per gram, men det tar jo av når man passerer 180 gram; 1400 spenn pr stk.

Edit: Grunnen til at enkelte tilsynelatende grisete biler minker er at de slipper straffen de hadde pga den tidligere volumavgifta. Nå etter nyttår spiller det jo ingen rolle lengre om det er 2.000 ccm eller 5.000 ccm. Ser kun på effekt og Co2.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Noen som vet hva co2 utslippet er på en NB 1,8l (1998-2000)?
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Ser at 2.0 NC sport blir 7836 dyrere, mens 2.0 Skinn blir 6199 billigere. Samme motor.
Skrivefeil fra bilnorge?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

Edit: Fjernet pga. irrelevans.
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Ja, skinn utlufter mindre CO2. Der ligger forklaringen.

leste før du fjerna innlegget.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3043
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

tness wrote:Ser at 2.0 NC sport blir 7836 dyrere, mens 2.0 Skinn blir 6199 billigere. Samme motor.
Skrivefeil fra bilnorge?
Jeg stussa over det der jeg også... helt til jeg fant ut at en "sport" har 6-trinns manuell kontra standard som har 5-trinns. Er nok der det ligger.

Hvilket leder til følgende; hvordan i huleste måler de Co2-utslippa? Ved en spesiell hastighet eller ved ett gitt turtall? ...og i hvilket gir? etc etc.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

De måler CO2 når bilen står delvis på tomgang, pluss litt turtall. Det er mitt inntrykk etter et par EU kontroller.
Så antall gir burde ikke ha noe og si.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3043
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

tness wrote:De måler CO2 når bilen står delvis på tomgang, pluss litt turtall. Det er mitt inntrykk etter et par EU kontroller.
Så antall gir burde ikke ha noe og si.
Tror ikke det er samme måling som ved en EU-kontroll. Måles nok under belastning. Alle biler med automatgir blir jo oppgitt med høyere Co2-verdier enn bilene med manuell. Det klarer man ikke å få frem ved å ruse stillestående.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Thamun
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 506
Joined: 20 Sep 2005, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Thamun »

De målingene er ganske omfattende og skjer under en viss kjørerute som bilen har på en "rullende landevei". Dette skjer i et lukket kammer osv. Er ikke en slik avgasskontroll som blir tatt på eukontroller hvor bilen blir målt uten belastning.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

AJF wrote:Noen som vet hva co2 utslippet er på en NB 1,8l (1998-2000)?
218 gram co2 per km.

211 på 1,6.
Post Reply