Hvordan vil de nye avgiftsregler slå ut ved import av MX-5
Moderator: Styremedlemmer
- AJF
- 6500 RPM
- Posts: 922
- Joined: 23 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 282
- Location: Oslo
- Status: Offline
Hvordan vil de nye avgiftsregler slå ut ved import av MX-5
I dag beregnes engangsavgiften på import biler basert på vekt, motorvolum og hk
Fra nyttår endrer vel dette seg til vekt, utslipp og hk
Noen som vet hvordan dette vil slå ut for import av mx-5, tenker da spesielt på 1,8l NB?
Fra nyttår endrer vel dette seg til vekt, utslipp og hk
Noen som vet hvordan dette vil slå ut for import av mx-5, tenker da spesielt på 1,8l NB?
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)
-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
I forhold til utslipp blir NCen billigere.
Tror nok NA og NB blir noe dyrere desverre. (Ikke mange tusen i tilfellet.)
Sjekk her: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.ph ... 29661&tid=
Edit: Er det vekt, utslipp og hk som er kriteriene etter nyttår? Trodde det var kun utslipp, men da blingser jeg kanskje?
Tror nok NA og NB blir noe dyrere desverre. (Ikke mange tusen i tilfellet.)
Sjekk her: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel2.ph ... 29661&tid=
Edit: Er det vekt, utslipp og hk som er kriteriene etter nyttår? Trodde det var kun utslipp, men da blingser jeg kanskje?
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3043
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Jepp!steffen wrote:Edit: Er det vekt, utslipp og hk som er kriteriene etter nyttår?
Jeg fant i forrige uke et sted på nettet hvor 1996 1,8-literen var oppgitt til 218 gram Co2 per km. Det er jo egentlig ganske grisete kontra dagens motorer, men litt har vel skjedd på 10 år...
"Kritiske" punktet er vel 180 gram per km? Alt over koster skjorta.
Det stemmer det Hauk.
Greit nok, den slipper ut litt. Men MX-5ene er jo lette da.
211 g per km på 1,6 nb hvertfall. Lurer på om det blir noe forandring på dem.
Edit: hvor fikk du vite at 180 gram per km er et kritisk punkt?
Ta en kjapp titt på listen, "Disse 100 minker mest", og man finner flere biler med godt over 200 g per km som minker med 50.000,-
Greit nok, den slipper ut litt. Men MX-5ene er jo lette da.
211 g per km på 1,6 nb hvertfall. Lurer på om det blir noe forandring på dem.
Edit: hvor fikk du vite at 180 gram per km er et kritisk punkt?
Ta en kjapp titt på listen, "Disse 100 minker mest", og man finner flere biler med godt over 200 g per km som minker med 50.000,-
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3043
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Dette er satsene (sakset fra et annet forum):
(Prosentene viser forskjellen fra forrige satser)
--------------------------------------------------
Engangsavgift på kjøretøy Personbiler mv. Avgiftsgruppe a2
Egenvekt, kr/kg
første 1 150 kg: 33,16 -6.2%
neste 250 kg: 70,72 +2,2%
neste 100 kg: 144,55 +2,2%
resten: 168,11 +2,5%
Motoreffekt, kr/kW
første 65 kW: 120,59 -11,7%
neste 25 kW: 502,47 +0,9%
neste 40 kW: 1 205,92 +21%
resten: 2 512,33 +49%
CO2-utslipp, kr pr. g/km
første 120 g/km: 40,20
neste 20 g/km: 190,94
neste 40 g/km: 502,47
resten: 1 406,90
--------------------------------------------------
120 + 20 + 40 = 180 gram.
Fra 140 gram til 180 gram koster det jo litt; 500 spenn per gram, men det tar jo av når man passerer 180 gram; 1400 spenn pr stk.
Edit: Grunnen til at enkelte tilsynelatende grisete biler minker er at de slipper straffen de hadde pga den tidligere volumavgifta. Nå etter nyttår spiller det jo ingen rolle lengre om det er 2.000 ccm eller 5.000 ccm. Ser kun på effekt og Co2.
(Prosentene viser forskjellen fra forrige satser)
--------------------------------------------------
Engangsavgift på kjøretøy Personbiler mv. Avgiftsgruppe a2
Egenvekt, kr/kg
første 1 150 kg: 33,16 -6.2%
neste 250 kg: 70,72 +2,2%
neste 100 kg: 144,55 +2,2%
resten: 168,11 +2,5%
Motoreffekt, kr/kW
første 65 kW: 120,59 -11,7%
neste 25 kW: 502,47 +0,9%
neste 40 kW: 1 205,92 +21%
resten: 2 512,33 +49%
CO2-utslipp, kr pr. g/km
første 120 g/km: 40,20
neste 20 g/km: 190,94
neste 40 g/km: 502,47
resten: 1 406,90
--------------------------------------------------
120 + 20 + 40 = 180 gram.
Fra 140 gram til 180 gram koster det jo litt; 500 spenn per gram, men det tar jo av når man passerer 180 gram; 1400 spenn pr stk.
Edit: Grunnen til at enkelte tilsynelatende grisete biler minker er at de slipper straffen de hadde pga den tidligere volumavgifta. Nå etter nyttår spiller det jo ingen rolle lengre om det er 2.000 ccm eller 5.000 ccm. Ser kun på effekt og Co2.
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Ser at 2.0 NC sport blir 7836 dyrere, mens 2.0 Skinn blir 6199 billigere. Samme motor.
Skrivefeil fra bilnorge?
Skrivefeil fra bilnorge?
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Ja, skinn utlufter mindre CO2. Der ligger forklaringen.
leste før du fjerna innlegget.
leste før du fjerna innlegget.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3043
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Jeg stussa over det der jeg også... helt til jeg fant ut at en "sport" har 6-trinns manuell kontra standard som har 5-trinns. Er nok der det ligger.tness wrote:Ser at 2.0 NC sport blir 7836 dyrere, mens 2.0 Skinn blir 6199 billigere. Samme motor.
Skrivefeil fra bilnorge?
Hvilket leder til følgende; hvordan i huleste måler de Co2-utslippa? Ved en spesiell hastighet eller ved ett gitt turtall? ...og i hvilket gir? etc etc.
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
De måler CO2 når bilen står delvis på tomgang, pluss litt turtall. Det er mitt inntrykk etter et par EU kontroller.
Så antall gir burde ikke ha noe og si.
Så antall gir burde ikke ha noe og si.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3043
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Tror ikke det er samme måling som ved en EU-kontroll. Måles nok under belastning. Alle biler med automatgir blir jo oppgitt med høyere Co2-verdier enn bilene med manuell. Det klarer man ikke å få frem ved å ruse stillestående.tness wrote:De måler CO2 når bilen står delvis på tomgang, pluss litt turtall. Det er mitt inntrykk etter et par EU kontroller.
Så antall gir burde ikke ha noe og si.
De målingene er ganske omfattende og skjer under en viss kjørerute som bilen har på en "rullende landevei". Dette skjer i et lukket kammer osv. Er ikke en slik avgasskontroll som blir tatt på eukontroller hvor bilen blir målt uten belastning.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun