Soting av vindu i hardtop
Moderator: Styremedlemmer
Soting av vindu i hardtop
Som topic, noen som har vært borti dette og har noen tips?
Tar nok av hardtoppen og legger den inntil en vegg eller noe for å komme bra til. Noen mykt mellom åffkårs..
Bruke varmepistol med svak varme, for å få filmen til å bue med vinduet. En del vann.
Flere tips? Funker det å bruke zalo når man legger sotefilm?
For å få bedre glid når man tilpasser liksom..
Noen som har vært borti å legge på varmetråder forresten?
Tar nok av hardtoppen og legger den inntil en vegg eller noe for å komme bra til. Noen mykt mellom åffkårs..
Bruke varmepistol med svak varme, for å få filmen til å bue med vinduet. En del vann.
91` MX-5 - Erebuni Shogun TIL SALGS
Det er vanskelig nok å amatør-sote helt rette vinduer, selv om du tar ut selve rutene. Kromningen på hardtopp-ruten er ganske stor, så tviler på at du vil kalre å få det på pent. Min var sotet da jeg kjøpte den, men dette var så stygt gjort at jeg reiv d av på vei hjem. Det koster ikke mange hundre kronene å prøve selv, så er bare å gi det et forsøk. Hør med noen som kan d. Alt blir mye enklere om du får skaffa en slik skrape som de bruker..
Tips om slanking, fitness og kosthold.
Besøk www.slankmeg.com
Besøk www.slankmeg.com
- alex_johnsen
- 500 RPM
- Status: Offline
Re: Soting av vindu i hardtop
Er ingen problem og sote over varmetrådene, men er ikke så lett og få det 100% . Koster ikke allverden med en soterull, så er bare og prøveMX-Morten wrote:Som topic, noen som har vært borti dette og har noen tips?

Men, er helt nødvendig og bruke veldig mye såpe i vannet,viss ikke får du masse riper i filmen.
Mvh.
Med venlig hilsen
Alexander Johnsen
-05 RX8 HP
Alexander Johnsen
-05 RX8 HP
-
- 500 RPM
- Medlemsnummer: 2001
Re: Soting av vindu i hardtop
Generelt er soting av ruter latterlig mye lettere å gjøre med løs rute, da kommer du også helt ut i kantene og får ikke stygge glipper i kanten ettersom gummilista dekker over.MX-Morten wrote:Som topic, noen som har vært borti dette og har noen tips?
Jeg har vært med på å sote tre-fire biler. Foliatec-kit pleier å ha med det du trenger: sotefilm, plastskrape, en liten flaske 'glidemiddel', og latterlig dårlig tapetkniv. Sotespray krever en erfaren lakkerer eller lignende for å bli pent ,anbefales ikke på krummede ruter. Eller i det hele tatt om du spør meg. Glidemiddelet kan godt byttes ut med Zalo, ettersom det både lukter og oppfører seg som zalo i utgangspunktet.
Jeg har sotet 2 Berlingoer, og for å klare krummingen på bakrutene(både ovenfra/ned og ytterside/inn) kom jeg etter endel feiling og feiling ut at striper er tingen. Kjøp ferdig oppkappede striper i 15 eller 20 cm bredde. Overgangen kan du legge jamnt med en av varmetrådene. Det krever skills for å få overgangene mellom sotestripene til å se bra ut, men med nok glidemiddel på spruteflaske både over og under filmen skal det gå fint
da får du ikke så lett riper i filmen og kan flytte på filmen ettersom den ligger 'løst' underlag.
Varmepistol er kjekt, men en gammel 1500w eller sterkere hårføner funker også. Greia er at man bør kunne regulere varmestyrken underveis. Det er best om man kan stå 2 personer og jobbe: en med føner/varmepistol og en med spray og skrape og jobbe på andre siden samtidig. Vær forsiktig med varmen, ettersom du bare kjøler ned en side av filmen med spray, og undersiden man krympe ved for ivrig varming. Samtidig skal man få vekk fukt mellom film og rute for feste.
'08 NC1 1.8 PRHT
x-'94 NA 1.8 Japanimport i Irland
x-'90 NA 1.6
x-'90 NA 1.6
- Magnum1985
- 2000 RPM
Bruker man for mye såpe i vannblandingen sin så vil sotfilmen skli letter av på grunn av manglende feste. Må finne den opptimale vannblandingen. Evt to forskjellige spruteflasker, en med tynn blanding til påføring av rutene og en litt tjukk blanding til å påføre utenpå sotfilmen når du "glir" den utover. (Det siste brukes rikelig for å unngå riper)
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
-
- 500 RPM
vann/zalo
Jeg har pleid å bruke en sprayflaske. Det omtrent likt behov for glid, bare i litt forskjellige mengder, lite mellom film og vindu mer mellom vindu og skrape. Jeg har forresten aldri brukt opp den 'blanko'-size flaska med zalo/glid som følger med kitene.
Edit: men jeg fyller naturligvis opp flaska et par ganger i løpet av jobben..
Edit: men jeg fyller naturligvis opp flaska et par ganger i løpet av jobben..
'08 NC1 1.8 PRHT
x-'90 NA 1.6
x-'90 NA 1.6
Okay, tror jeg prøver dette med tida. Disse kittene dere snakker om, hvor får man kjøpt disse?
Har sota den forrige bilen min, det ble helt greit liksom. Da var det mest støv som ødela for den perfekte looken. Men brukte da en vanlig sotefilm fra biltema. Har hørt 3M sotefilm skal være krem. Hvor får man tak i dette?
Har sota den forrige bilen min, det ble helt greit liksom. Da var det mest støv som ødela for den perfekte looken. Men brukte da en vanlig sotefilm fra biltema. Har hørt 3M sotefilm skal være krem. Hvor får man tak i dette?
-
- 500 RPM
sotefilm
Jeg kjøper som oftest på Eiker motorshop. Greit når den bare ligger et par mil unna.
3M har jeg også hørt og sett skal være bra, alle jobbilene jeg har kjørt har det. Der er alle filmer og folier lagt på profesjonelt. Jeg jobber i Hafslund Sikkerrhet btw, skulle ikke forundre meg om Riis bilglass har gjort jobben siden de som oftest blir moddet i Oslo-området. Sjekk Bilekstra og Torshov.
3M har jeg også hørt og sett skal være bra, alle jobbilene jeg har kjørt har det. Der er alle filmer og folier lagt på profesjonelt. Jeg jobber i Hafslund Sikkerrhet btw, skulle ikke forundre meg om Riis bilglass har gjort jobben siden de som oftest blir moddet i Oslo-området. Sjekk Bilekstra og Torshov.
'08 NC1 1.8 PRHT
x-'90 NA 1.6
x-'90 NA 1.6
- Miatapowers
- 7200 RPM
-
- 500 RPM
Litt mer OT: Ja, kjører mobil og har kjørt alt av hva Hafslund har å by på av personbiler, alt fra Kewet elbil til Iveco varebiler som 'nesten' var over 3500 kg.. Og det var før de la inn myntkasseneMX-Morten wrote:Litt ot men; hafslund sikkerhet. Vekter da eller?

'08 NC1 1.8 PRHT
x-'90 NA 1.6
x-'90 NA 1.6
Hehe, har selv deltidsjobb som vekter i Vaktservice. Kjørte mobil-beredskap i helgene før. Irriterendes klirrelyder fra svære "metallskap" bakisifpilsen wrote:Litt mer OT: Ja, kjører mobil og har kjørt alt av hva Hafslund har å by på av personbiler, alt fra Kewet elbil til Iveco varebiler som 'nesten' var over 3500 kg.. Og det var før de la inn myntkasseneMX-Morten wrote:Litt ot men; hafslund sikkerhet. Vekter da eller?