Valg av vinter-felger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Valg av vinter-felger

Post by Rasmus79 »

Hadde litt vibrasjoner i bilen mellom 90 og 110 (ingen problemer over eller under) og fikk hjulene mine testet.
Viser seg at 2 av felgene er litt bøyd (aner ikke hvordan det kan ha skjedd, men kjøpte bilen brukt, så mulig de har blitt lagret feil?)

Skal derfor kjøpe nye felger og lurer på følgende:
Hvorfor er vinterdekk-felger vanligvis så kjipe?
Kreves det mer av en felg for vinterbruk?
Er de mer massive for å holde sne og salt/slam borte fra bremseklossene?

Vurderer om jeg skal dumpe de gamle felgene fra vinterdekkene og putte på mine vanlige sommerdekks-felger for deretter å kjøpe noen nye heite sommerfelger.
Noen som mener at det er en dårlig ide? Kobler seg jo litt tilbake til spørsmålet over hvorfor vinterdekk felger vanligvis ser så kjipe ut...

Jeg har for tiden dekk av typen 195/50 R15 på sommerdekkene og 185/55 R15 på vinterdekkene.

Hvorfor er vinterdekk smalere enn sommerdekk? Min eneste teori hittil er fordi det blir høyere press/vekt/trykk per cm2 som dekket er i kontakt med bakken? Har ikke funnet svaret på google, så vender meg til dere.

Hva mener folk er bra dimensjoner på vinter og sommerdekk? Jeg vet det er personlig smak her i bildet; men er prinsippet slik at dessto bredere dekket er desto lavere er også "høyden"? - og hvordan påvirkes veigrepet av om dekket er videre vs smalere?

Og så et lite tilleg som kanskje blir mer kjøps-relatert:Om noen har noen vinterdekk med felger i god stand som de ville vært interresert i å selge så er jeg åpen for brukt-kjøp også.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Synes ikke standard alu felgen på vinterdekka mine er så voldsomt kjip jeg da. Men det sier seg vel selv at å kjøre med 205/40/17 på vinterføre ikke er så innmari smart. Da begrenser også felgvalget seg litt. Men du kan jo få kule felger i 15" liksom. Men hvem gidder påkoste det til en bil som er en sommerbil, er vel mest det det går på. Bedre å bruke pengene på bra gummi da.

Jeg har da 205/40/17 på sommerdekka, og tror det er 195/50/15 på vinterdekka, men mulig det var 185/55/15 også, har ikke fått dem på enda. Det er jo ikke så lett å svare på fordelen i hytt og vær, fordi forskjellige dekk og felger gir også andre kjøreegenskaper i seg selv. Jeg gikk fra 205/16 til 205/17 i sommer, og de dekka sitter som støpt på veien i forhold til de gamle, spesielt på regn. Men det er litt "rough ride", det skal være sagt :)

Hvorfor vinterdekka er små har vel noe med kontaktflaten på bakken å gjøre, men husker ikke helt det tekniske der jeg, er ikke noe fysikkgeni ;)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 569

Post by Hauk »

Vinterfelgene er nok vanligvis kjipere fordi folk legger mindre penger i dem enn sommerfelgene. Samt de lar de gamle felgene gå i "arv" over til vinterdekka. Dermed henger vel vinterfelga etpar generasjoner etter.

En annen ting er at folk bruker vel gjerne litt høyere profil (mindre felger) på vinterdekka pga komfort-issues. Lavprofil på vaskebrett av is er ikke noe særlig. Dermed tar man i bruk gamle felger man har liggende, eller kjøper brukte felger fra folk som har oppgradert.

Er ofte en fordel med enkelt design på vinterfelgene, siden det da blir lettere å holde rent, samt mindre mikk-makk hvor is etc. kan feste seg. (Medfører kast i "hjula".)

Bredderelatert: Smale dekk går som du sier på marktrykk, og var vel mere vesentlig før i tiden da piggdekk var det eneste "brukbare" - og hvor høyt marktrykk var viktig for å få piggene til å gripe seg fast. Dagens piggfrie er faktisk avhengige av å en viss dekkflate for å få grep, siden det er lameller i gummien som sikrer grep. Men bilens vekt er en faktor som må med i beregningene. Blir dekka for breie og bilen for lett så flyter man bare over alt som heter slaps og skit.

Ble kanskje bare selvfølgeligheter dette? :)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM

Post by Rasmus79 »

Jon; Absolutt ikke bare selvfølgeligheter(for min del hivertfall). Nettop dette jeg var ute etter. VEldig informativt - takk

biXen: "Men det er litt "rough ride", det skal være sagt "
Går utifra at dette relaterer seg til hva Jon snakket om når det gjelder vaskebrett om vinteren etc.
Men blir det også ytterliggere dunk/vibrasjoner fra veien ved kjøring på vanlig vei? Eller er det mest ved kjøring på grusvei etc?

Hva med fartsdumper? Merker du da forskjell på ex en 205/40/17 og en 185/55/15?
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

På mine dekk, så er 40 profilen, som er veldig lavt, det gjør at vanlig vei kjenner man litt bedre, noe som er positivt og negativt, og ujevnheter og humper kjenner man godt. Hjelper nok litt med bedre fjører og dempere, men da senker man ofte uansett, så det blir en balanase.

Men dette er sommerdekka, vinterdekka er comfy. Har ikke is her enda, så hvordan sommerdekka er på det vet jeg ikke, men lavprofil kjenner man veien bedre uansett. Nå er ikke mine felger så himla tunge, så jeg synes bilen glir veldig lett og fint likevel, og er lett på rattet. Så det varierer på dekk og felg osv.

PS. Jeg er nok mest opptatt av utseende når jeg går for 17 tommer også, 15 er vel optimalt på sommerdekk, 16 et fint kompromiss. 17 er mer helt på utseende, og fordel med lette felger da på en slik lett bil.

Webdesign blog
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM

Post by Rasmus79 »

Ok.
Hvordan påvirker lette VS tunge felger kjøregenskapene til bilen?
Og så virker det altså som det handling messig ikke er så mye å hente på å gå fra 15 til 17 tommer på en Mx5? Kanskje til og med motsatt?
Det var jo veldig fint å vite før jeg evt. kjøper nye felger.
biXen
7200 RPM
7200 RPM

Post by biXen »

Skal du ha absolutt beste følelsen i bilen er lette 15 tommere veien å gå. Kjører man på bane og trenger masse grep så vil man ha litt bredere dekk, men de kjører nok heller på med mer gummi og lavere felgstørrelse der også.

En liten lett bil gjør seg best med små lette hjul, tunge store felger er mye å dra på. Når det er sagt, så er f.eks. mine nye felger helstøpte, og lettere enn 16 tommerne jeg hadde på. Og det virker som bilen ruller lettere og er lettere på rattet med disse, det er såvidt merkbart når man drar på også, at motoren blir lettere med, nå enn før. Det har neppe innvirkning på aks tider og sånt likevel, men en viss forskjell kan man merke :)

Så alt er jo mye kompromiss. Jeg synes mine felger ser dritbra ut, med de dekka er den bedre på regn og generelt, og da er jeg fornøyd liksom. Men det er stor forskjell i komfort på 195/50/15 og 205/40/17 :) Fordel å sitte på med noen før man kjøper kanskje.

Webdesign blog
Post Reply