Skal ha bilen min inn på firehjulskontroll på torsdag, men bare lurer på hva som egentlig blir gjort der...Det er kontroll med justering, om det har noe å si?
Jeg fått meg nye coilovers, og det er utrolig vanskelig å finne lik høyde på begge sidene. er det noe de stiller inn på verkstedet, om jeg sier at jeg vil ha det sånn og sånn?? Eller bare retter de og banker og dunker litt her og der?
tingen er at om de stiller inn høyden, så trenger ikke jeg være SÅÅÅ nøye på det nå! Har sitti i noen timer og skrudd opp og ned uten å finne samme høyde en eneste gang!
Hva gjøres på en firehjulskontroll?
Moderator: Styremedlemmer
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
- Status: Offline
Hva gjøres på en firehjulskontroll?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
www.miata.no
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Firehjulskontroll på vår bil har vel en del innstillinger på camber, toe-in osv. som ikke er på alle vanlige biler. Ettersom jeg forstår så skal de måle og stille inn etter dine ønsker da, det er jo en del folk som har slike innstillinger skrevet ned, det optimale for gatebruk osv.
Litt usikker på det med coiloveren din
Om det er det samme de justerer. Men jeg må ha meg en firehjuls til våren tror jeg. Det må du vel uansett ha om du mekker med opphenget såvidt jeg forstår.
Litt usikker på det med coiloveren din

Senking Hjulvinkler
Har kjørt med senkesett i 3år nå. Fikk mangel på EU om at det ikke var forevist i vognkortet. Jeg har TUV papirer, men de krever også en firehjulskontroll som viser at vinkler er innenfor bilens spec. Jeg har jo justert vinkler for agressiv kjøring og litt på bane med nermere 2' negativ camber. Dette må nå justeres tilbake før godkjenning. Så sørg for å få alt i vognkortet for du god justerer
Å ja du merker bra forskjell med en optimal justering..

Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
[X] MX5 2001 1.8i Sport
På verstedet der jeg jobber blir bilene justert til standar verdi som står oppgitt i "workshop manual", så sant ikke kunden har egne ønsker da. Men vi har ingen erfaring med innstillinger for agressiv gatekjøring eller banekjøring etc.
Når det gjelder høyde justering så tror jeg ikke mange verksteder har vært borti det, så der bør vel evt. verksmester og kunde bli enige om hva slags mål kunden ønsker. Uansett så burde de fleste verksteder klare den justeringa også.
Da er det bare å håpe at ikke alt for mange bolter kommer til å knekke da... hehehe. Ikke uvanlig at de sitter fast.
Får jeg spørre hvilket verksted du skal til???
Når det gjelder høyde justering så tror jeg ikke mange verksteder har vært borti det, så der bør vel evt. verksmester og kunde bli enige om hva slags mål kunden ønsker. Uansett så burde de fleste verksteder klare den justeringa også.
Da er det bare å håpe at ikke alt for mange bolter kommer til å knekke da... hehehe. Ikke uvanlig at de sitter fast.
Mx5 1,6 NA FMII
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
Settet er jo akkurat satt på da, så så veldig mange muttere skal vel ikke sitte fast vel?RedRider wrote:På verstedet der jeg jobber blir bilene justert til standar verdi som står oppgitt i "workshop manual", så sant ikke kunden har egne ønsker da. Men vi har ingen erfaring med innstillinger for agressiv gatekjøring eller banekjøring etc.
Hehe, hvilket verksted jeg skal på er da ingen hemmelighet

Hmm, jeg får stille inn ca. der jeg vil ha de i morgen, så får jeg heller høre med de når jeg kommer ned dit! Eventuellt så får jeg sette meg ned der selv å skru, mens de sjekker osv

Medlem nr: 587
www.miata.no
www.miata.no
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
tror nok han mener skruene der du justerer hjulvinklene, disse har du ikke hatt løs når du monterte coiloverene..
justering av høyde er nok ikke vanlig å jøre om du spør om kun å få utført en firhjulskontroll, så dette bør du spørre om i tillegg til hjulkontrollen..
justering av høyde er nok ikke vanlig å jøre om du spør om kun å få utført en firhjulskontroll, så dette bør du spørre om i tillegg til hjulkontrollen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
Stiller meg heller tvilende til at et verksted i det hele tatt er villige til å ta i demperne dine. Uoriginale deler vil de helst ikke ha fingrene borti. Det har noe med ansvar og forsikringer å gjøre.
Jeg har nettop nå tatt av alle hjuloppheng på min bil. Skal bytte alle foringer. Det hender ikke sjelden at boltene som går gjennom foringene ruster fast og er et sant he"""" å få ut.
Nå skal det sies at det var kun to bolter jeg hadde problemer med, de lange ytterste nederst bak. De måtte jeg skjære av med baufil.
Alle boltene som har noe med justeringer å gjøre gikk veldig greit, så du kan jo håpe.
Jeg har nettop nå tatt av alle hjuloppheng på min bil. Skal bytte alle foringer. Det hender ikke sjelden at boltene som går gjennom foringene ruster fast og er et sant he"""" å få ut.
Nå skal det sies at det var kun to bolter jeg hadde problemer med, de lange ytterste nederst bak. De måtte jeg skjære av med baufil.
Alle boltene som har noe med justeringer å gjøre gikk veldig greit, så du kan jo håpe.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
har litt med hvem som jobber på verkstedet også.. på noen få år har staben på verkstedet jeg jobber på blitt bytta ut med unge mennesker som interesserer seg for bil og har det som hobby. dermed har vi vært borti endel slik på fritid.. hender derfor oftere og oftere at vi tar på oss jobber med uorginalt utstyr som feks coilovere, montere sterkere clutcher, sette inn trimkammer osv.. 

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- 12 mod i40 premium
medlem nr 542
- Fred
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 518
Jeg spurte om de kunne ta eget oppsett ,men i prisen er sjekk av alt og kun justering av spissing. alt annet koster ekstra. så om jeg skulle ha Lennys oppsett f.eks kom det på alt for mye.. så droppa det.
de rører ikke høyden, men høyden må være stilt riktig da dette skifter på hjulstillingen.. derfor man må på hjulstillingskontroll etter man har senka bilen. men om det er små forskjeller har det nok ikke noe å si.
de rører ikke høyden, men høyden må være stilt riktig da dette skifter på hjulstillingen.. derfor man må på hjulstillingskontroll etter man har senka bilen. men om det er små forskjeller har det nok ikke noe å si.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Når ett seriøst verksted tar kontroll, justeres alle justerbare vinkler til spec, ev innenfor toleransene som fabrikken har satt, så fremt kunden ikke har bedt om annet.
EU kontroll sjekker bare Toe(spissing), og at denne ikke er for stor (inn/ut). Det er ikke spesifisert at den skal være innenfor fabrikkens mål, bare ikke for stor(Typisk regelryttere...)
For/bak-stilling skal kontrolleres på følgende måte:
En korrekt høydejustering gjøres ved å veie bilen på "corner weights", dvs en vekt under hvert hjul. Dette for å sikre at vekten fordeles noenlunde likt mellom hjulene på hver aksling. Det skal utrolig lite til for at man mister vekt på ett hjul, og dermed grep. Ett hjul uten vekt har ikke gripeevne.
EU kontroll sjekker bare Toe(spissing), og at denne ikke er for stor (inn/ut). Det er ikke spesifisert at den skal være innenfor fabrikkens mål, bare ikke for stor(Typisk regelryttere...)
For/bak-stilling skal kontrolleres på følgende måte:
Siden de fleste verksteder ikke gidder kaste bort tiden med å koble opp 4-hjuls apparatet, blir det bedømt ut i fra dekkslitasje. Hvis det ikke er noe slakk i for/bak-stillingen, må det nødvendigvis være noe som ikke er iht spesifikasjonene.Kontrolleres med sporprøver/forstillingsapparat/ « cross-check »/bendeverktøy. Vurderes ut fra dekkslitasje mv.
Kontroller innfestinger, foringer, kuler og ledd.
Kingbolt kontrolleres ved å løfte og tilføre hjulene sidekreter nederst i oppjekket tilstand
En korrekt høydejustering gjøres ved å veie bilen på "corner weights", dvs en vekt under hvert hjul. Dette for å sikre at vekten fordeles noenlunde likt mellom hjulene på hver aksling. Det skal utrolig lite til for at man mister vekt på ett hjul, og dermed grep. Ett hjul uten vekt har ikke gripeevne.
http://www.northamptonmotorsport.com/ wrote: Corner Weighting
As the name suggests this involves very accurately measuring the weight on all four wheels at the same time. What’s the point you may ask? Well the amount of weight or pressure on each tyre will affect the amount of grip that tyre has. Ideally all cars would have 25 % of their total weight on each corner, this would give completely neutral handling during cornering, acceleration and braking. Unfortunately this is rarely true apart from exotic mid engine’d cars where the designer has not had to compromise weight distribution due to other design constraints.
If a car has more weight on one side than the other then the heavier side will have more grip when braking and accelerating. At best this imbalance will make the car feel nervous, and in the worst cases will cause loss of traction or wheel lock up.
If your car has adjustable spring platform shock absorbers, the platforms can be adjusted up or down to optimise the distribution of weight around the car, this allows us to take into account the manufacturing tolerances in the suspension and chassis and also to compensate for driver weight. Corner weighting can also be useful during the build of a car as once the major items whose position is fixed have been fitted other items such as batteries, fire extinguishers etc can be placed to optimise the weight distribution as much as possible
With many cars it is not sufficient to use ride height as a method of setting up adjustable platform shocks. This method does not take into account any variables such as slight chassis twist or differing spring lengths and especially with many kit cars or rally cars using the body as a reference point is not advisable due to inconsistent body mouldings or inaccurately repaired panel damage.
The scales we use are made by Intercomp and comprise of 4 very accurate measuring pads each capable of taking 500 kilos.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544