resultat fra eu-kontroll
Moderator: Styremedlemmer
resultat fra eu-kontroll
Da fikk jeg omsider levert fra meg miataen på eukontroll. Fikk skryt for velholdt bil og karen virka skuffa over at han ikke fant noen godsaker å skrive, men han fant et par ting til slutt. Håndbrems bak høyre side virker ikke, og clutch slave sylinder har en bitteliten lekkasje. Har skumlest noe om begge disse to sakene på forumet før, er det noe som må byttes eller var det noen tjuvtriks med det? Regner med det er mye å hente fra å bestille nytt fra mx5parts.. Er en 1.8 NA.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
repkit til slavesylinderen koster rett under 100kr hos mazda,.
har et sånnt liggende som jeg skal montere når bilen tas ut til våren..
er det handbremsvaieren som er røket eller?

er det handbremsvaieren som er røket eller?
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
oioi, responsen er jo imponerende! det kan kanskje virke som bagateller for dere, men for tegningformfarge-kara som meg så blir det litt mer komplisert. vaieren virka hel, så karen på verkstedet mente det var enten kaliptern eller rett og slett bremsklossen. jeg følger murphys lov og satser på at det faktisk er kaliptern..
...stig, som vurderer grunnkurs mekanisk.
...stig, som vurderer grunnkurs mekanisk.
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
hmm.. gikk den greit gjennom bremsetesten for driftsbremsene så er det nok bare en justeringssak..
har ikke hatt nede bremsene på mx5 men regner med at disse går inn på kalipteren til det vanlige driftsbremsesystemet, er vel ikke handbremstrommel å dritt på disse bilene regner jeg med..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
hm, spørs om det rett og slett kan være ene bremsklossen som er mer slitt enn den andre da? det hadde jo nesten vært alt for lett... den clutchsaken fikk jeg ikke feil på ihvertfall, var bare et tips sånn på siden...
Skal prøve å kjøpe sånn repkit, hvis ikke tar jeg kontakt Stian, takker stort for tilbudet! får se om jeg får noen til å se på det snarest...
Skal prøve å kjøpe sånn repkit, hvis ikke tar jeg kontakt Stian, takker stort for tilbudet! får se om jeg får noen til å se på det snarest...
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
det jeg mener å si er.. fikk du feil på driftsbremsene (de bremsene du har på pedalen)? om du ikke fikk feil på driftsbremsene kan du nesten garantert utelukke klossene, siden både driftsbrems og handbrems bremser med de samme klossene.. det vil si at du nesten garantert ville bremse litt skeivt både på driftsbremstesten og handbremstesten om det var noe feil med klosser/skiver..
er nok heller justering av handbrekkvaier eller liknende småjobb.. 


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
På kalipteren bak så er det en liten mutter/ skrue på 12mm så man må ta ut, inne der så er det en umbrako skrue man justere handbrekket på, regner med det er denne. denne er begynt å bli slapp på min også, må ha handbrekkstikka langt oppe, skal stille denne før eu, vil ikkje ha noe feil på bremser, bytter alltid klosser og justere før eu eg. da pleier de alltid å gå igjennom,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
da er det nok skruen som stian snakker om..
ikke mye jobb å justere den.. 


- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline

Det er vel denne skruen det er snakk om, sett bilen på en bukk så justere du denne umbrako skruen helt til du kjenner hjulet stopper, så litt tilbake så det er løst, så kan du kjenne om hjulet låser når du drar i stikka inni bilen, ville også tatt en slik justering på det andre hjulet også,da skal du kjenne at bilen får ett mye bedre handbrekk.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
pris jeg fikk på repkit for 1.8l var ca 350 og ca 1200 for ny sylinder. :/_mx5_Rune_ wrote:repkit til slavesylinderen koster rett under 100kr hos mazda,.har et sånnt liggende som jeg skal montere når bilen tas ut til våren..
er det handbremsvaieren som er røket eller?
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
betal 700 for ny på mazdaforhandlern jeg, men så jobber jo fattern der og daPaest wrote:pris jeg fikk på repkit for 1.8l var ca 350 og ca 1200 for ny sylinder. :/_mx5_Rune_ wrote:repkit til slavesylinderen koster rett under 100kr hos mazda,.har et sånnt liggende som jeg skal montere når bilen tas ut til våren..
er det handbremsvaieren som er røket eller?

95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
pappagutt...
når jeg dro i brekket med calipern tilgjengelig rørte ingenting seg og når jeg drar i brekker under kjøring drar bilen til siden siden det virker bare på en side, så det er nok helt dødt. Begge klossene var hele og bremsen var justert helt inn og en halv runde tilbake så jeg må nok bare krype til korset og innse at det må kjøpes ny caliper. Var det ikke dette det ble regna på, at det var ikke særlig mye å hente på å bestille fra det store utland? Ser det fort blir 105pund fra mx5parts, det vil vel tilsvare et par tusen her hjemme?

når jeg dro i brekket med calipern tilgjengelig rørte ingenting seg og når jeg drar i brekker under kjøring drar bilen til siden siden det virker bare på en side, så det er nok helt dødt. Begge klossene var hele og bremsen var justert helt inn og en halv runde tilbake så jeg må nok bare krype til korset og innse at det må kjøpes ny caliper. Var det ikke dette det ble regna på, at det var ikke særlig mye å hente på å bestille fra det store utland? Ser det fort blir 105pund fra mx5parts, det vil vel tilsvare et par tusen her hjemme?
Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
Mekonomen selger caliper bak hs til NA 1,8 -94 til -97 for kr. 1666,20. Delenr 03-66283.
Kjenner du noen som har verksted eller konto på mekonomen, så er det gjerne litt rabatt å få også.
Merk at det er en bytte-caliper, så du må levere den gamle, enten når du henter den nye, eller betale depositum, +- 500 kr
EDIT:
Sjekk også med http://www.romnes.no/
Der har klubben rabatt. Tlf til Trondheim avd er 73 82 49 00.
Det står på siden for medlemsavtaler at det er inntil 30% rabatt.
Kjenner du noen som har verksted eller konto på mekonomen, så er det gjerne litt rabatt å få også.
Merk at det er en bytte-caliper, så du må levere den gamle, enten når du henter den nye, eller betale depositum, +- 500 kr
EDIT:
Sjekk også med http://www.romnes.no/
Der har klubben rabatt. Tlf til Trondheim avd er 73 82 49 00.
Det står på siden for medlemsavtaler at det er inntil 30% rabatt.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544