Som noen av dere har fått med dere, driver jeg å oppgraderer understellet med polyurethan foringer og Koni dempere og fjører.
Har imidlertid støtt på et problem.
For å lette sammensettingen av deper og fjører, skrudde jeg justeringsmutterne helt i bunnen, monterte på bilen og startet å skru mutterne opp for å nå rett høyde. Det ble ganske umiddelbart tungt å dra.
Demonterte hele greia, og det viser seg at mutteren har gjenga feil.
M.a.o. er hele demperen kassabel.
Jeg tok fjørene av de andre demperne og justerte til ønsket høyde før jeg satte dem sammen igjen og monterte på bilen
Vet enda ikke om jeg får dette på garantien, men ny demper er i alle fall på tur over Nordsjøen.
Det er da vel meningen at man skal kunne justere høyden med demperne montert i bilen?
Blir litt for dumt om man må demontere alt sammen før justering.
Noen av dere som har tilsvarende erfaring?
http://img.photobucket.com/albums/v494/ ... eng072.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v494/ ... eng071.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v494/ ... eng086.jpg
Koni dempere
Moderator: Styremedlemmer
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
- Status: Offline
Koni dempere
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
Jeg har jo som du kanskje vet, skaffet meg cobra senkesett for en tid tilbake.. akkurat samme systemet som på din!
Det skal være mulig å forandre høyden når de står på bilen.. så, du må ha hatt ekstremt uflaks når du har skrudd oppover.
Ville blitt veldig tungvint å tatt av og på demperen hver gang ja
hehe.. det er vel det man kaller for unødvendig mye arbeid og slitasje på ryggen? 
Det skal være mulig å forandre høyden når de står på bilen.. så, du må ha hatt ekstremt uflaks når du har skrudd oppover.
Ville blitt veldig tungvint å tatt av og på demperen hver gang ja

Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Har aldri hørt om høydejusterbare dempere som man må ta av bilen for å justere. Du har sikkert vært uheldig og fått et "mandagsprodukt" med dårlige gjenger. Vil nå tro at du får dette dekket av garantien når det er et helt nytt produkt.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Re: Koni dempere
Jeg tok fjørene av de andre demperne og justerte til ønsket høyde før jeg satte dem sammen igjen og monterte på bilen
Vet enda ikke om jeg får dette på garantien, men ny demper er i alle fall på tur over Nordsjøen.
Det er da vel meningen at man skal kunne justere høyden med demperne montert i bilen?
[/quote]
Kan jeg spørre deg om hvor mye du ga for de koni demperne??
Har skaffet meg noen jeg å og håper jeg gir for mye..
[/quote]
Kan jeg spørre deg om hvor mye du ga for de koni demperne??
Har skaffet meg noen jeg å og håper jeg gir for mye..
98 1.6 NB
Katarina
Katarina
- Pelle
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 300
Er klar over det Vidar, koster fort et par laken det og.Vidar wrote:Justerer du høyden på bilen. Må du også justere spissingene.. Noe du må inn på et verksted å gjøre..
Kavuta; jeg betalte et sted mellom 6 og 7K fra MX5 Parts, da hentet jeg dem i Sverige.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Billigere enn å slite ut dekka pga feilstilling.. Koster vel 1500,- hos fortstillingspesialistenPelle wrote:Er klar over det Vidar, koster fort et par laken det og.Vidar wrote:Justerer du høyden på bilen. Må du også justere spissingene.. Noe du må inn på et verksted å gjøre..
Kavuta; jeg betalte et sted mellom 6 og 7K fra MX5 Parts, da hentet jeg dem i Sverige.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Veeel, ikke helt sant. Går an å gjøre i garasjen hjemme også, med litt "ekstrautstyr". En grei løsning hvis du endrer spissingen regelmessig.Vidar wrote:Justerer du høyden på bilen. Må du også justere spissingene.. Noe du må inn på et verksted å gjøre..
"Ekstrautstyr":
Man trenger 2 4-kant rør (Bunnrør), hvor det ene går inni det andre. Hvert av disse rørene er 1,2 til 1,5 meter lange.
Sveis på en rørbit som er like høy som avstanden fra bakken til senter på hjulet, minus høyden på røret, på begge bunnrørene (Tårn).
På enden av disse tårnene, festes ett flatstål som bygger ca 5 cm innover (Målepunkt). (Mot hverandre)
På det tykkeste av bunnrørene, bores et hull og man sveiser en mutter på utsiden. Denne er for å låse fast de to delene, slik at avstanden mellom målepunktene er fast.
Bruk:
- Parker bilen på ett plant underlag, med hjulene styrende rett fremover.
- Dra spissingsmåleren fra hverandre til passende avstand, ca 5 cm bredere enn ytterkantene på felgene.
- Plasser det ene målepunktet inntil felgen i forkant på f.eks. høyre side, og mål avstanden på venstre side mellom målepunktet og felgen, og skriv opp tallet du fikk. (F.eks. 36 mm)
- flytt spissingsmåleren fra forkant av felgene til bakkant, og mål på lik måte. (f.eks 35 mm)
- Du har da 1 mm spredning, eller toe-out, som det heter på engelsk
Justering:
Miata/MX-5 er bakhjulstrekkere, og for å få minimal slitasje, så er det å anbefale følgende:
- Med std foringer anbefales det å bruke fabrikkens mål, som er 2 mm spissing/Toe-in
- Har du oppgradert til stive(re) foringer, kan du med fordel sette fra1 til 0 mm.
Disse anbefalingene bunner i at ett dekk som skal slites minst mulig skal være i linje med bilens fartsrettning. For mye spredning/Toe-out gir økt slitasje i innerkant av dekkene, for mye spissing/toe-in gir økt slitasje i ytterkant.
Juster alltid like mye på begge sider, så blir rattet noenlunde rett etterpå. BAK må man alltid justere likt på høyre og venstre side!!!
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- MagnusAntony
- 7200 RPM
Har justert mine rett før jeg fikk lappen. Dette var vel i april. Har kjørt mye med den etterpå og der er ingen slitasje spesiell slitasje skjedd. Jeg brukte en litt annen metode tho. Med hyssing, strikk og trebiter som mellomlegg. Da må man bare være sikker på at bakenden er korrekt og på mange biler er den bredere/smalere sporvidde bak, så dette må også inn i regenstykket.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine