Hvilken type shampo, polering og voks...?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

steffen
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Post by steffen »

Godt poeng Rune.

Da kan man vel bruke denne:

Plast- og gummivoks
Rengjør, polerer og får plast- og gummideler til å se ut som nye. Perfekt for støtfangere, lister, dørspeil, spoilere, dekk, etc. 500 ml
Image

http://www.biltema.no/products/product. ... emId=83070

Edit: du som er ekspert Rune, hvor mange dager bør voksen få herde?

Er vel ingen hensikt å vokse bilen og så kjøre i regnvær. Ustabilt vær om dagen.
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

vet du om dette er sånn sort sverte eller om det er sånn støtfangerfornyer som renser plasten og tilfører fuktighet ? denne sorte sverta er noe dritt spør du meg.. neste gang du vasker bilen vil vannet bli sort og det samme vil pussekluten bli, blir også vanskeli å unngå sorte skjolder i lakken.. autoglyms bumpercare er å anbefale dette er en fornyer som renser og tilfører fuktighet til plasten, men husk å tørke det ordentlig tørt, hvis ikke vil stoffet renne nedvoer lakken og lage skjolder når det blir vått.. ved å bruke trykkluft vil stoffet arbeide seg dypt inn i plasten og stoffet tørker lettere..

ekspert og ekspert, har ingen utdanning i dette, kun erfaring på prøv og feil prinsippet, men har jobbet deltid som klargjører i 3 år så har prøvd endel både brae og mindre brae produkter..

er litt forskjell på forskjellige merker, men hovedprinsippet er at polish påfører du og venter 30-60min før du polerer bort.. voks derimot bør ligge på lengst mulig før man tørker det av.. beste resultat blir etter 3-4 timer, men en time er også nok i massevis..
etter at du har tørket av voksen vil den fortsette og herde, men faktisk er det slik at voksen herder enda bedre når den er våt.. dermed er det ingenting i veien for å bruke bilen i drittvær rett etter at du har vokset den, men jeg ville ha spylt lett av bilen hver gang jeg satte den ifra meg den neste uken.. en voksa bil vil uansett være mye bedre enn en uvoksa bil uansett hvordan man behandler den etter den har blitt voksa.. er man flink meg hyppig polish/voksing etterfulgt av en rask vask en gang i uka kan man faktisk unngå å trenge å avfette bilen om vinteren også.. for som de fleste av oss vet er mye bruk av avfetting døden for lakken..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Takker for gode innspill.

Hvem fører Autoglymprodukter?

Kan vel først som sist kjøpe kvalitet :)
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

NAF kjører Autoglym, de har vel ofte en liten butikk der de har kontor/verksted.

Til våren blir det for meg først en runde med clay, så polering og voks, litt forskjellige produkter. Meguiars og Autoglym. Da tror jeg den blir bra. Men skulle egentlig fiksa noen steinspruter også, tror ikke det går langt nok ned med voks, men det ser jekla vanskelig ut å få til chipfiks skikkelig.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 558

Post by inglar »

Til våren vil jeg levere bil og bøkkel til fattern som tar på seg jobben med å få bilen skinnende blank :D Han gjør dette da jeg bytter hjul på de to bilene de har. Ganske så behagelig syntes da jeg. En rask liten treningsøkt blir det også :D
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

mekonomen, meca og de aller fleste bensinstasjoner fører autoglym.. utrolig lette produkt å arbeide med og resultatet blir meget bra..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
steffen
7200 RPM
7200 RPM

Post by steffen »

Da går det vel også an å bruke Armor All Matt Finish?

Armor All Protectant Matt Finish gjennoppfrisker fargen på bilens interiør, vinyl, gummi, plast og lær. Beskytter og fornyer som vanlig Armor All Protectant, men gir en mattere overflate. Trenger inn i materialet, gjør det antistatisk, og beskytter mot sprekker og falming som forårsakes av varme, ozon og UV-stråler. Gjør at dekk blir som nye, og fjerner problemet med gjenskinn i dashbordet. Ikke giftig. Inneholder ikke alkohol eller løsningsmidler.

Kan brukes på dekk, støtfangere, spoilere og pyntelister.

Da skal det vel i prinsippet gå an å spraye støtfangere med denne. Det vil vel gjøre at eventuell voks ikke fester seg?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fant den i garasjen :P
Post Reply