Hvordan gjør dere...
Moderator: Styremedlemmer
Hvordan gjør dere...
Jeg har heldigvis vært forskånet mot å bulke bilen min - frem til nå... men i forrige uke var det dessverre ei ung jente som bestemte seg for å rygge hardt inn i fronten på miataen med hengerfestet sitt. Jeg regner derfor med at hele fronten må byttes og lakkeres på ny.
Så til spørsmålet, jeg vurderer å foreta en hellakkering i samme slengen, samt evt. kjøpe en litt annen front, evt. kjøpe en brukt originalfront og bruke "overskuddet" av beløpet det ville kostet å kjøpe ny originalfront til deler av betalingen for hellakkeringen.
Hvordan gjør en dette i forhold til forsikringsselskapet? Jeg skal snakke med If i morgen, men pleier det å være noe problem? Må alt gjøres "gjennom" et godkjent verksted? Jeg tenkte å skaffe og bytte fronten selv, og må jo på den måten "spare" inn litt penger til lakk på dette sammenlignet med å få utført det hos et verksted...
Noen gode råd?
Så til spørsmålet, jeg vurderer å foreta en hellakkering i samme slengen, samt evt. kjøpe en litt annen front, evt. kjøpe en brukt originalfront og bruke "overskuddet" av beløpet det ville kostet å kjøpe ny originalfront til deler av betalingen for hellakkeringen.
Hvordan gjør en dette i forhold til forsikringsselskapet? Jeg skal snakke med If i morgen, men pleier det å være noe problem? Må alt gjøres "gjennom" et godkjent verksted? Jeg tenkte å skaffe og bytte fronten selv, og må jo på den måten "spare" inn litt penger til lakk på dette sammenlignet med å få utført det hos et verksted...
Noen gode råd?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- mojo-91
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 267
- Status: Offline
Hvis du er NAF medlem så kan du henvende deg dit for å få takstert skaden. NAF sender inn taksten til forsikringsselskapet ditt og gir beskjed om at du ønsker kontantoppgjør. Forutsett at det ikke er en tvist angående skyld, så vil du få utbetalt takstbeløpet til din konto. Enkelt og greit.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Samme om man er medlem av Naf eller ikke, du får en takst på skaden (lever bilen inn på det verkstedet du selv vil) og du velger selv om du vil ha pengene eller skaden rettet for forsikringselskapets regning.
(vær obs på at det er en mulighet for at skaden er dyrere enn taksten sier...)
mange som gjør det slik som du beskriver da...
(vær obs på at det er en mulighet for at skaden er dyrere enn taksten sier...)
mange som gjør det slik som du beskriver da...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Husk at hvis du får en skade vurdert til 10000 kr, så er det med moms. Hvis du ikke er momsregistrert får du utbetalingen UTEN moms. (dvs ca 8000 kr)
Hvis du kjøper deler og betaler pris med moms i Norge kan du vise dem kvitteringene og få momsen dekket også.
Det samme med arbeid du får gjort. Kvitteringer gjør at du får momsen dekket.
Opplysninger jeg fikk fra IF da jeg hadde innbrudd på hytta i sommer.
Hvis du kjøper deler og betaler pris med moms i Norge kan du vise dem kvitteringene og få momsen dekket også.
Det samme med arbeid du får gjort. Kvitteringer gjør at du får momsen dekket.
Opplysninger jeg fikk fra IF da jeg hadde innbrudd på hytta i sommer.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
'A' package
Rød, original hardtop.
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
Er ikke så enig i dette med moms. Blir skaden takstert til feks 25.000kr får du utbetalt 25.000kr - egenandelen. Da kan du gjøre hva du vil med de pengene...... Dette gjelder skader på bilen. Jeg hadde nettopp innbrudd i bilen. Ble frastjålet dvd/navi til nærmere 20.000kr, men siden jeg ikke hadde spesialforsikret dette fikk jeg kun igjen 10.000kr + 1400kr for et deksel som var ødelagt.
X 94 MX5 1,8
- midget77
- 6500 RPM
- Medlemsnummer: 517
Hvilket selskap er dette?
If kjører i alle fall dette reglementet på skader i hus-- Jeg ar opplevd det to ganger. Som sagt jeg vet ikke hva de gjør med bilskader. Der har jeg hver gang latt et verksted stå for reparasjonene.
If kjører i alle fall dette reglementet på skader i hus-- Jeg ar opplevd det to ganger. Som sagt jeg vet ikke hva de gjør med bilskader. Der har jeg hver gang latt et verksted stå for reparasjonene.
Thorvald
'A' package
Rød, original hardtop.
'A' package
Rød, original hardtop.
- Vidar
- Moderator
- Medlemsnummer: 249
Da bør du øke summen for fastmontert utstyr... Koster ikke så mye...Jonaldo wrote:Jeg bruker Jernbamepersonalets Forsikring, men vet at andre selskaper gjør det samme. Er nok litt forskjell på bil og hus
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- siemens
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 623
de får minimalt fra megdbs wrote:He He ! Og hvor tror du forsikringsselskapet fikk de pengene fra ? He he ! Og hvorfor tror du at bilforsikring er så dyrt ?fikk 6000kr for et lite hull i fangeren på en gammel ford mondeo. he he

Svelvikramp
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara