Hjelp til miata ecu.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Hjelp til miata ecu.

Post by Miatapowers »

Hei tror eg må ha en slik ecu til mitt prosjekt, men er det noen som kjenner til disse skikkeligt, som eg har lest så justere denne av seg selv etter lambdaen, justere inn riktig mengde bensin osv, og den justere også tenningen etter knock sensor ved overboost, men hvordan justere den tenningen til na aspirated motorer, må man justere litt for mye da og satse på den justerer resten selv, trenger litt hjelp til dette ja, og annbefalles det store dyser til slikt, eller kan man ha litt mindre, Må ha alt dette klart før eg begynner med montering, kommer til å starte den opp med oem 1,6 motor men når den er klar så må eg ha noe som gir meg power for arbeidet, orker ikkje begynne med bensintrykksregulatorer osv, kan vera eg har lyst på mer power senere kanskje en supercharger eller turbo så link nesten ett must tror eg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
cartman
Site Admin
Site Admin

Re: Hjelp til miata ecu.

Post by cartman »

StianOppistov wrote:Hei tror eg må ha en slik ecu til mitt prosjekt, men er det noen som kjenner til disse skikkeligt, som eg har lest så justere denne av seg selv etter lambdaen, justere inn riktig mengde bensin osv, og den justere også tenningen etter knock sensor ved overboost, men hvordan justere den tenningen til na aspirated motorer, må man justere litt for mye da og satse på den justerer resten selv, trenger litt hjelp til dette ja, og annbefalles det store dyser til slikt, eller kan man ha litt mindre, Må ha alt dette klart før eg begynner med montering, kommer til å starte den opp med oem 1,6 motor men når den er klar så må eg ha noe som gir meg power for arbeidet, orker ikkje begynne med bensintrykksregulatorer osv, kan vera eg har lyst på mer power senere kanskje en supercharger eller turbo så link nesten ett must tror eg..
EMS (Engine Management System), som de blir kalt, har ikke alle automap systemer. Og alle bør mappes 100% riktig på belastning, spesielt ved turbo, for å unngå motorskader.
De systemene som jeg har vært mest borti, Pectel, EFI, Motec, har automap, men det bruker vi lite til å justere motoren. Det brukes mer til å justere mapene etter som motoren blir "slitt"/Går seg til.
Selv kjører vi Motec M800 med ADL2 display og datalogger. Så mellom hvert heat sjekker jeg lamda verdiene, og gjør eventuelle justeringer. Da er det verdiene fra 80 til 100% TPS (Full gass) som vi er på jakt etter, siden det er her man lettest oppnår motorskader som følge av feil blanding.
Til dette trenger man en lamda måler som man kan følge med på lamdaen, eller som på vår, en datalogger, som man i ettertid kan se hva lamdaen var ved ett gitt turtall og TPS stilling(eller trykk om man bruker MAP sensor)

For å justere tenningen bør du ha ett "lyttesett" mot tenningsbank. Det er en sensor man skrur inn i blokka, som via en interface sender lyden inn i ett headsett. Da hører man om det blir tenningsbank. Får man det, så må man senke tenningen. Så dette er en prøve og feile jobb. Og det er tidkrevende. En komplett mappejobb, helt fra bunnen av kan ta en hel dag, eller mer i bremsebenk. En fordel med NA motorer, er at de ikke går like fort til H****TE som overladede motorer, så man har litt mer slingringsmonn.

Du kan fint begynne med originale dyser, bensintrykk regulator osv.. Det kommer litt ann på EMS'en, om den kan styre dyser, coiler osv Det varierer fra merke til merke. Noen kan bare styre høyohm's dyser, andre kan styre lavohm's dyser.

Når du vet hvilket system du går for, så er det lettere å finne ut hvilke deler som passer

Dette er litt enkelt forklart, men det var litt vanskelig å lese meldingen din. Ett par linjeskift ekstra, så hadde det vært lettere å holde oversikten... :wink:
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Motorstyring er avanserte greier men med Link ECU for MX-5 har FM gjort omtrent hele jobben med medfølgende standard map for både N/A, Turbo og kompressor.
I manualen som kan lastes ned fra nettet står det steg for steg hva man må gjøre for å få startet bilen. Det går i korte trekk ut på diverse punkter for å verifisere at ting er satt opp riktig før man vrir om nøkkelen samt initiell justering og sentrering av mappet.
Alt er veldig godt forklart og det er ikke mange stegene man skal igjennom før bilen er på veien. Et av stegene er å autotune som er omtrent like vanskelig som å justere inn P3 på radioen. Autotuning går fint med vanlig Lambdasensor på N/A motor. Med overlading må man ha WBO2 men man kan også safe ved å justere på dutycycle på dyser.

Jeg har tunet LinkECU mye de siste 2 årene for å presse ut max av den stakkars T25en. Etter timevis med justering så ble mappet mitt temmelig likt det orginale mappet som FM har kommet frem til etter x antall år på dyno og tilbakemeldinger fra brukere rundt om i verden.
Nesten plug'n play.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Tror eg må satse på en slik til mitt 2l prosjekt, det fine med å få en ecu med engang er at eg kan sette på overtrykk uten de store kostnadene, nå venter eg bare svar fra fm så sender eg deg en pm arild angående linken din. :lol: noen sier det er annet system på 1,6 kontra 1,8.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply