Skal, skal ikke???
Moderator: Styremedlemmer
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Skal, skal ikke???
Må bare forøre meg her.
Har sinsvakt store ønsker om turbo i kjærra, men er jo da i tvil om det er noe jeg burde eller ikke. Det er til en 99 mod. MX-5 som er importert i år. Turbokittet det er snakk om blir evt. montert i Tyskland (det er det eneste kittet med full TÛV-godkjenning). Det koster da noe mer, men en får papirer på alt.
MEN, siden det er import fra i år vil jo avgiftene være en smule høye da jeg øker effekten med 100hk. Melde fra, eller ikke er da også noe å vurdere. EU-kontroll er heller ikke noe en kan ta hvor som helst osv.
Tar veldig gjerne imot meninger og erfaringer på dette. Hva skal jeg gjøre?
Send meg gjerne en pm.
Har sinsvakt store ønsker om turbo i kjærra, men er jo da i tvil om det er noe jeg burde eller ikke. Det er til en 99 mod. MX-5 som er importert i år. Turbokittet det er snakk om blir evt. montert i Tyskland (det er det eneste kittet med full TÛV-godkjenning). Det koster da noe mer, men en får papirer på alt.
MEN, siden det er import fra i år vil jo avgiftene være en smule høye da jeg øker effekten med 100hk. Melde fra, eller ikke er da også noe å vurdere. EU-kontroll er heller ikke noe en kan ta hvor som helst osv.
Tar veldig gjerne imot meninger og erfaringer på dette. Hva skal jeg gjøre?
Send meg gjerne en pm.
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
http://www.hgp-turbo.de/arildh wrote:Har du link til dette turbokit'et ?
100HK økning er jo like mye som FMII på 1.8.
Jeg hørte noen rykter om at et tysk firma solgte HKS kit med Tüv godkjenning men da snakker vi langt i fra 100hk ekstra. Kanskje 40hk.
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
det er vel 1.8 literen som øker fra 140 til 203, som enda er litt mye effekt økning
1.6 110 til 168
1.6 110 til 168
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
-
- 500 RPM
- Posts: 64
- Joined: 13 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 2001
- Location: Drammen
- Status: Offline
Kan se ut som at det er et add-on kit til turbokonverteringen litt høyere på siden. Dvs at du bruker nærmere €7800 på begge. Og da er ikke innbygging av den siste delen regnet inn. Den delen må man ringe med de og høre om. Det er jo en frisk pris i mine øyne. Særlig når raceclutch er tilleggsvalg.
'08 NC1 1.8 PRHT
x-'94 NA 1.8 Japanimport i Irland
x-'90 NA 1.6
x-'94 NA 1.8 Japanimport i Irland
x-'90 NA 1.6
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Det gjør du garantert, men hvordan er det da med å få alt inn i vognkortet? Ønsker egentlig å få alt på papir.
Men det jeg også lurer på er om jeg bare skal selge den bilen jeg nå har og heller kjøpe en tilsvarende som er "ny i Norge" Da vil alle avgifter bli ganske mye mer overkommelige at jeg vil betale det som trengs for å få alt godkjent.
Så hva er da anbefalingen hvis det evt blir bytte av bil? det blir nok en 1999 eller 2000 mod. Hva går en for av motor + turbo +++ Alt skal godkjennes for å få det inn i vognkortet hvis det blir denne fremgangsmåten.
Men det jeg også lurer på er om jeg bare skal selge den bilen jeg nå har og heller kjøpe en tilsvarende som er "ny i Norge" Da vil alle avgifter bli ganske mye mer overkommelige at jeg vil betale det som trengs for å få alt godkjent.
Så hva er da anbefalingen hvis det evt blir bytte av bil? det blir nok en 1999 eller 2000 mod. Hva går en for av motor + turbo +++ Alt skal godkjennes for å få det inn i vognkortet hvis det blir denne fremgangsmåten.
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det å få det inn i vognkortet byr på problemer..
1 : Du har økt motorkraften. Men det fikes med hjelp av BBR utgaven (NA), kanskje Mazdaspeed utgaven kan brukes som grunnlag for NB
2 : Du har ingen test som beviser at bilen tilfredstiller avgasskravene iht. EU direktiv 91/441 EØF. Dette problemet har jeg kanskje en løsning på etter nyttår. Vil ikke ut med info før jeg har ting i boks..
1 : Du har økt motorkraften. Men det fikes med hjelp av BBR utgaven (NA), kanskje Mazdaspeed utgaven kan brukes som grunnlag for NB
2 : Du har ingen test som beviser at bilen tilfredstiller avgasskravene iht. EU direktiv 91/441 EØF. Dette problemet har jeg kanskje en løsning på etter nyttår. Vil ikke ut med info før jeg har ting i boks..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
En nb bør da lett godkjennes. kan feks bruke mazdaspeed som grunnlag da, bremsene er lette å oppdrive om de vil at du skal bruke de samme, eg betalte 400 usd for mine, da komplett med alt., kom på 1000 kr per hjørne, ellers så er det sikkert stivere understell noe som du sikkert har montert allerede, ta å skriv en søknad til biltilsynet og hør om det er ett must å godkjenne. i verstefall så kan du jo montere en komplett mazdaspeed motor, da bør det godkjennes, da vil du jo kunne få papirer på avgasser osv..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.