merklig fenonmen noen som har peil
Moderator: Styremedlemmer
merklig fenonmen noen som har peil
hei
jeg å en kompis skulle etterfylle litt olje på bilen hans en opel vectra 96 1.6l (vet at d ikke er noen mazda...hehe) da vi til vår store forskrekkelse
oppdaget noe merklig. åpnet olje lokket og der såg det ut som noen hadde hatt noe gris nedi. hva kan dette ver lignet litt på en slags lys brun smøre gris tjukk som bare d. d satt på innersida av olje lokket og på innsida av veggene på toppdekselet.
noen som vet hva dette kan vere. har vert borti biler som har hatt litt lysbrun/uklar olje med da har d vert toppakninga som var gåen men syntes dette var noe ekstremt så hva kan d være.
HJELP
jeg å en kompis skulle etterfylle litt olje på bilen hans en opel vectra 96 1.6l (vet at d ikke er noen mazda...hehe) da vi til vår store forskrekkelse
oppdaget noe merklig. åpnet olje lokket og der såg det ut som noen hadde hatt noe gris nedi. hva kan dette ver lignet litt på en slags lys brun smøre gris tjukk som bare d. d satt på innersida av olje lokket og på innsida av veggene på toppdekselet.
noen som vet hva dette kan vere. har vert borti biler som har hatt litt lysbrun/uklar olje med da har d vert toppakninga som var gåen men syntes dette var noe ekstremt så hva kan d være.
HJELP
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 587
- Status: Offline
om det er vann i oljen, vil man jo ha olje i vannet og vel... da er det den samme guffa i radiatoren (hadde dette problemet på min honda i fjor)...Paest wrote:blir det ikke sånn om det kommer litt fukt/vann i da?
Denne guffen er grå, klebrig og skikkelig dritt... løsning: radiatorrens og vann.. kjøre gjennom systemet et par ganger, skylle ut, kjøre igjen... mest sannsynlig, om dette er problemet er jo en pakning gåen da.. og må jo byttes! hvis ikke kommer jo seff. problemet tilbake igjen... men, jeg skal ikke si sikkert at dette er problemet da liksom!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- MagnusAntony
- 7200 RPM
ikke farlig
Har selv jobbet på verksted og kan bekrefte det RotaryPower skriver. det er ikke noe farlig! Hadde selve motoroljen på peilepinna osv. sett ut som tjukk sjokolademelk så hadde det vært litt værre.
91 Miata 1.6, Hvit, AC, Glassrute i kallesje, Startknapp, Crome skiltplate bak, Flash to pass, Tectyl, GPS, Cadence høytt, Gule Koni m/ senkefjærer, Dual tip sport-eksos, GReddy turbo kit, Redstuff-klosser + EBC Turbogroove skiver, Medl. Nr.: 391
jobber på verksted og det er ikke farlig. (har i allefall aldri hørt om noe "bad" som har skjedd pga dette) Men oljen blir lys pga vann, men det er bare snakk om kondensvann. Det ligger nok ikke bare i påfyllings lokket, men også oppunder toppdekselet.
Mx5 1,6 NA FMII
http://redrider-turbo.spaces.live.com/
-
- 2000 RPM
Som flere andre allerede har skrevet, er det nok bare kondensvann.
Dette oppstår som regel når det har vært mye små- og kaldkjøring, men forsvinner som regel etter en lang tur. Kjør bilen god og varm og peis på med litt turtall (hvis det går an på en Opel
).
Dette oppstår som regel når det har vært mye små- og kaldkjøring, men forsvinner som regel etter en lang tur. Kjør bilen god og varm og peis på med litt turtall (hvis det går an på en Opel

Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT
05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
- Miatapowers
- 7200 RPM
Fikk dette selv på golfen, dette skjedde i en periode det skjedde litt med denne. bannet litt over dette og såg for meg at topppakningen var blåst, tok en langtur og byttet olje, ble vekke, og eg pustet ut,
dette var også i en periode med masse drittver i fjor med masse regn og temperatur forskjeller og dama som kun startet opp og kjørte på jobb,

2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Som Arwild skrev i starten: "lignet litt på en slags lys brun smøre gris tjukk som bare d."Vidar wrote:Olja blir jo brun når det kommer vann i olja.. Kansje toppakningen er gåen ?

Og som flere verksted folk her har skrevet, så er det ikke farlig. Er bare kondensvann i olja....
Mx5 1,6 NA FMII