Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Jeg var på vei hjem fra jobb i dag da bilen min (maxda mx5 90 mod) begynnte å tulle seg. Den begynnte med å lage en "tikke" lyd fra motoren, og etter hvert gikk ikke bilen fortere enn 60 kmt. Da jeg kom til en oppoverbakke så drog den meg såvidt opp.
fare for den berykta veiva di desverre. Du må sjekke veivtappen nederst på motoren. Sjekk om det er noe bevegelse på den. Det som skjer når den berømte veiva ryker er at motoren vil få helt feil tenning og det vil komme en metallisk tikking. Bilen får null drag. IKKE kjør med bilen, men få den på verksted ASAP.
Er akkurat de samme symptomene som jeg hadde. Til meg så var ikke veiva festa med lock-tite etter reg.reim bytte.
Du har 90 mod, og er desverre utsatt for den short-nose veiv
kan være veldig mange ting utifra den beskrivelsen din, men du bør/må få den på verksted så fort som mulig om du ikke har kunnskaper til å mekke selv, bør nok ikke kjøre noe på den før du finner ut hva det er.. kan fort gjøre vondt værre, får bare håpe for din del at det ikke er storskade..
_mx5_Rune_ wrote:kan være veldig mange ting utifra den beskrivelsen din, men du bør/må få den på verksted så fort som mulig om du ikke har kunnskaper til å mekke selv, bør nok ikke kjøre noe på den før du finner ut hva det er.. kan fort gjøre vondt værre, får bare håpe for din del at det ikke er storskade..
Kan vera topppakningen. veiven, råder, stempler, ventiler, osv, kan vera så enkelt som defekt tennplugger eller en koil. kan også vera kondens på tanken, men uansett så bør man stoppe med engang, det gjør ikkje motoren noe godt å gå slik, er det mekanisk havari så blir det j****g mye verre.
jepp, kan også være så enkelt som jordingskabler til motoren som begynner å bli slitte.. har opplevd dette selv med en accord til en kompis..
har litt tro på at det er en tenningsfeil en eller annen plass..
er jo desverre lett å tenke på veiva siden denne har short nose, men får håpe i det lengste på at det ikke er denne som har kvelda..
at kun et av forbrenningskamrene er uten kompresjon tviler jeg nok på ut ifra beskrivelene hans, det ville man nok ha hørt med en gang på ujevn gange og jaging på turtall.. men man vet jo aldri.. hadde vært greit med en litt mer detaljert beskrivelse av feilen.. blir bare synsing og jetting fra min side foreløpig..
Få den på verksted sier da eg, om man kjører med en defekt motor så sier det meg at man ikkje har så mye teknisk innsikt, så få fagfolk til å finne årsaken iallefall.. Så kan heller man få hjelp til å fikse det for å spare noen penger før hjula kommer, er en dårlig tid å få extra utgifter på..
er du heldig og leverer bilen tidsnok så kan du være heldig. Har hørt priser variere fra 8k til 30k. Summen til meg var på ca 8k, som ble dekt av verkstedet. Hørte med et verksted i Bergen som hadde fiksa en med samme prob. for nærmere 30k. Men kommer som sagt på hvor mye skade som har skjed... Hvis det er veiva vel og merke.. men jeg tror nok at det er den som er synderen. I værste fall snakker vi motorhavari --> ny motor, eller full overhaling
Moppas wrote:Heldigvis hadde dere feil!! Det var faktisk katalysatoren som var tett!
Og lyden kom fra deler som var løse inni katalysatoren:)
Hmm tok litt tid før feilen ble funnet, har selv en kat som er meget tett, merker det rasler inni den, men skal godkjenne bilen på biltilsyn før eg gjør noe med dette.