Sentrallås montering

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587
Status: Offline

Sentrallås montering

Post by TraCkinG »

Har nå fått sentrallås til bilen, hele pakka, med til mine to dører, bakluka og fjernstyring.. Men, det jeg savner fra mx5parts er en intstuksjon hvor man ser hvordan ALT smeltes sammen til ett liksom :P

Så, jeg lurer da på hvordan dette gjøres... noen som vet... det hjelper ikke sånn kjempemasse med den ene instruksjonen for den ene tingen, og så ikke for det andre :S ..... litt irriterende at de ikke har laget noe slikt (iallfall ikke som jeg finner), for jeg er sikkert ikke eneste som lurer litt...

Takker for hjelp, og det hadde vært perfekt om jeg fikk hjelp i løpet av veldig kort tid :) ettersom jeg starter i morgen med jobben!!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

noen som vet om en side hvor det står hvordan alt dette monteres sammen?? Må da være noen der ute i denne verden som har gjort dette før meg?

Forsåvidt montert bagasjelukeåpneren, men bare helt likt som den forrige da... nå må jeg bare dra noen andre ledninger og litt slikt for å få den til å passe med sentrallåsen, men, det får jeg ta når den tiden kommer.. må da ha litt hjelp, som man kanskje oppfatter?

HJELP
www.miata.no
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 267

Post by mojo-91 »

Du er visst ikke den eneste som etterlyser monteringsanvisning for dette "remote control" kittet.
Du har kanskje lest gjennom brukeranmeldelsene på mx5parts allerede. Hvis ikke så kan kanskje denne hjelpe deg:
http://www.mx5parts.co.uk/product_revie ... ews_id/711. Lykke til.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

mojo-91 wrote:Du er visst ikke den eneste som etterlyser monteringsanvisning for dette "remote control" kittet.
Du har kanskje lest gjennom brukeranmeldelsene på mx5parts allerede. Hvis ikke så kan kanskje denne hjelpe deg:
http://www.mx5parts.co.uk/product_revie ... ews_id/711. Lykke til.
Hehe, jo takk.. hadde nok lest igjennom det der... det står til og med i produktbeskrivelsen at monteringsanvisning for NA følger med, det gjør det IKKE... noe som er ganske så frustrerende egentlig... dårlig av mx5parts å ikke ha laget noe slikt for å smelle alt sammen til en ting liksom... De selger sikkert en del av de tingene her.. ser de er tomme for keyless entry system nå så...

men, noen flere som vet om noen instruksjoner??

Forresten, jeg har fått denne tidligere, men hjelper ikke sånn KJEMPEmasse...
http://www.miata.net/hakuna/trunkpop.html der står det jo ikke noe om hvilkn ledning til hva og slikt... :x

takk for hjelpen forresten mojo-91 :)
www.miata.no
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg har selv montert alarm m/sentrallås og bakluke-åpner...

men om du ikke har noe beskrivelse på hvilke ledning som skal hvor bør du sende de en mail å be dem sende en...

da blir det enkelt :) er også lurt med en videre veiledning om hvor driverne skal plasseres om du ikke har vært borti sånt før... (eller funnet bilder på nettet)

hvilke drivere er det forresten?

sånn? :
Image
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Samme motoren som du har bilde av der ja Espen.

Dagens "meny"... skal montere sentrallåsen i dørene nå... Disse vet jg hvordan skal festes, så det skal gå ok tror jeg.. Ledningene inn til de vet jeg også hvordan det skal gjøres med.

Men, det er to ting jeg lurer en del på.. Hvordan skal jeg koble på bagasjeromsåpneren.. monterte den i går, men bare med sånn knapp at jeg kan åpne den innenfra.. kobles denne direkte på fjernstyringen, eller skal den innom resten av sentrallåsen?
Og, generelt, hvordan i denne verden skal jeg klare å koble på fjernstyringen :P er jo mange ledninger!

Og, på fjernstyringen var det noe instruksjoner, men har ikke fått lest disse helt nøyaktig enda.. men, nå er det ut å skru inn i dørene....
www.miata.no
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Veldig viktig å ikke koble driveren til bagasjen rett på sentralenheten,
da denne ikke tåler å levere så mye strøm som det da blir trukket...

bruk et relé i mellom! du kan risikere å ødelegge sentralenheten...
(gjelder i alle fall mange typer..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

har en liten ting nå...

Har koblet opp låsene, og tok en prøvekobling, fransk en, har ikke trukket lednignene skikkelig enda.. men, når jeg låser opp/igjen, så skjer det egentlig ingenting... Når jeg drar litt i disse motorene, så hører jeg en klikkelyd i "hjernen", men det skjer ikke noe på den andre låsen.. Hva kan være galt? kan det være at stålstengene fra motoren og opp til den øverste lås-pinnen er dårlig laget fra min side? At jeg må justere den?

Har prøvd å få motorene så rett som mulig i forhold til låse-enheten som var der fra før.. Iallfall likt som det er på de bildene jeg har klart å oppdrive... Men, som sagt.. ingenting skjer når jeg låser opp/igjen...

EDIT: Løsnet pinnen nå... Låsen fungerer.. men, jeg må ta en bøyejobb... Kan jo ta sin tid akkurat det :( Har desverre juleselskap om få timer 8O
www.miata.no
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

det er viktig å gjøre jobben for driveren så lett som mulig, samtidig som staget ikke bøyer seg for mye...
siden det ikke er så mye å gå på vil den kanskje ikke låse eller låse opp skikkelig...

så lite bøyer på staget som mulig er best, når denne skal settes fast gjør du det slik at den ønsker å gå forbi der den stopper, begge veier...

dvs. den går ikke så langt ut som driveren har kapasitet til, men blir stoppet av at dørlåsen når stop...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Møtt på et litt spesiellt problem... Jeg har satt staget sånn at den låser opp, og den låser da opp igjen også på andre siden, dvs. at låsen fungerer :D

MEN, den låser seg igjen med en gang... Dvs. for å få opp døren, så må jeg ta rundt nøkkelen, og så hive opp døren, før den igjen er låst :S Da er det på en måte litt unødvendig med sentrallåsen på en måte :( Hva gjør jeg da... Kan jo prøve mer justering av pinnen, men tror ikke det er tingen altså...

Forresten Espen: Skal bare en av låsene sende ut signaler... På det settet jeg har fått, vil bare den ene låse opp og igjen. Den andre fungerer bare som en vanlig lås, dvs. låser jeg opp den, så skjer det ingenting med den andre! Er dette riktig?

EDIT: Har skiftet ledninger, løsnet på pinnene for å sjekke om det er at de er galt vinklet, men, fortsatt akkurat samme problemet... hmmmm.... Og nå som jeg sitter her og lurer mest, så er det juleselskap ...
www.miata.no
Vidar
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 249

Post by Vidar »

kan tenkes du har for langt stag og for mange bend..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Inn til disse motorene er det fem ledninger...

Så vidt jeg husker er fargene: Hvit, svart, brun, blå og grønn...

Jeg koblet til alle på begge to, og låsen låste seg igjen med en gang... Så fjernet jeg den brune på passasjersiden litt senere i kveld, bare for å prøve, og den fungerer helt som den skal.. låser opp når jeg låser opp, og låser igjen når jeg låser igjen!

Så, da regner jeg med at dette er det som skal gjøres! Nå blir bilen stående en periode framover, ettersom jeg drar til hemsedal i morgen, og blir der til torsdag, deretter er det jobb og nyttårsaften.. om jeg får klemt litt bil inn i mellom, skal jeg få gjort det.. for, må dra ledningene igjennom hele bilen, nå ligger det helt forferdelig rotete rundt om kring...

Men, jaja... første prøving/feiling er over. Nå skal dørene snart lukkes igjen, og resten av arbeidet er inne i kupeen... Blir virkelig morro når jeg er ferdig...

Fortsatt usikker på hvordan i all verden jeg skal få til fjernstyringen da...
Jeg skal koble bagasjeåpneren inn på et relee, og deretter direkte inn på fjernstyringen, sant Espen? Og disse diode lysene er det vel bare å droppe?? Er en knapp der også.. er denne noen vits i?

Kan eventuellt ta et bilde for å illustrere hva som er i pakken!
www.miata.no
EspenAndre
Moderator
Moderator

Post by EspenAndre »

Er ikke uvanlig at driveren for førersiden er den eneste med bryter for resten av dørene... man da er det 5 ledere på den og 2 på de uten..
slik at ved å låse opp døren manuelt på passasjersiden vil ikke førersiden bli opplåst

bagasjeromsåpneren bør innom et relé ja, slik at rele'et åpner for strøm direkte fra batteriet til driveren (gjennom en sikring selvsagt)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

EspenSort92 wrote:Er ikke uvanlig at driveren for førersiden er den eneste med bryter for resten av dørene... man da er det 5 ledere på den og 2 på de uten..
slik at ved å låse opp døren manuelt på passasjersiden vil ikke førersiden bli opplåst

bagasjeromsåpneren bør innom et relé ja, slik at rele'et åpner for strøm direkte fra batteriet til driveren (gjennom en sikring selvsagt)
Ja, hadde jo vært veldig forståelig dersom det bare var to ledninger på den ene, og fem på den andre, slik som her.. men, her var det da fem på begge... Men, nå låser den både opp og igjen, så jeg er vel fornøyd i øyeblikket...

I et par dager nå så blir det ikke gjort noe, ettersom jeg skal på en liten tur.. Men, håper på å bli ferdig så fort som mulig når jeg kommer hjem igjen... Har rele og slikt, så det skal vel gå håper jeg :)

Takker for all hjelp foreløpig (Y)
www.miata.no
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM

Post by TraCkinG »

Fikk montert hele forrige dagen :) så nå er tingen oppe å går... må bare finne noe å bruke tredje kanalen til ;) Blir vel noe leking med vippelyktene eller noe slikt tenker jeg :P

Men, deilig å bare kunne trykke/holde inn ene knappen, og opp hopper bagasjeluken :) Jippi... takk for hjelp.. skal prøve å lage en instruksjon om litt, men, blir mest skrift, og ikke så mye bilder... Men, den kommer på sikt

EDIT: etter hva jeg skjønner, så kan alle som har lyst på sentrallås like godt kjøpe andre sett, f.eks. disse to delene fra BSbildeler:
http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare ... er/65/8789
http://www.bsbildeler.no/butikk/visvare ... r/65/11307

Dette blir da 1170 kr. for disse to, i stedet for ca. 2000 + mva. for det fra mx5parts..

Ser forresten nå at det jo bare er en kanals på det jeg linker til på BS, men skal vel være mulig å finne en to/tre-kanals fjernkontroll, og at det blir billigere til slutt, i forhold til mx5parts. men, selvfølgelig, man er jo garantert nesten at det fra mx5parts fungerer da.. jeg er iallfall foreløpig fornøyd.. (selvom det er en del lednigner man kan droppe å feste.. hvorfor er de der?
www.miata.no
Post Reply