MX-5 kontra 323 GTX og GTR
Moderator: Styremedlemmer
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
MX-5 kontra 323 GTX og GTR
Hva er bra og hva er dårlig på disse?
Hvilken bil er "den beste"?
Hvilken bil har mest potensiale?
Hvilken er mest holdbar?
Gearkasse å slik på disse, funksjonabel og holdbar?
Kom med hva du mener.....
Hvilken bil er "den beste"?
Hvilken bil har mest potensiale?
Hvilken er mest holdbar?
Gearkasse å slik på disse, funksjonabel og holdbar?
Kom med hva du mener.....
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
Jeg har eid både GTR og MX-5 (med turbo).
GTR er uten tvil en rå bil som er veldig lett å trimme da det er det en homologiseringsmodell for rally er laget for i utgangspunktet. Den kommer ferdig med 440 dyser og en motorstyring som har map helt opp til 1.8 bar. Kammer, ventiler og diverse andre ting er også tilpasset et liv godt over de 180 hestene den har fra fabrikken. Turboen holder til rundt 400 mens drivverket tåler kanskje 300 og jevn grisekjøring på 250 om man holder et øye med oljetemp i girkassa.
Problemet med GT-R er at det fortsatt er en Mazda 323 liten familiebil med en rå motor og 4wd. Jeg kjørte mye raskere på Rudskogen med orginal MX-5 enn 250 hk GTR.
Nå ble vel siste GT-R laget i 93 så da er det også vanskelig å finne en bil som ikke har blitt trimmet og grisekjørt de 14 siste årene.
Jeg mener en 1.8 MX-5 NB er et bedre valg. Mazdaspeed Miata Turbo har tatt over tronen som den råeste BP motoriserte Mazda'en man kan få i dag er nå min mening og disse kan importeres uten problemer fra USA.
GTR er uten tvil en rå bil som er veldig lett å trimme da det er det en homologiseringsmodell for rally er laget for i utgangspunktet. Den kommer ferdig med 440 dyser og en motorstyring som har map helt opp til 1.8 bar. Kammer, ventiler og diverse andre ting er også tilpasset et liv godt over de 180 hestene den har fra fabrikken. Turboen holder til rundt 400 mens drivverket tåler kanskje 300 og jevn grisekjøring på 250 om man holder et øye med oljetemp i girkassa.
Problemet med GT-R er at det fortsatt er en Mazda 323 liten familiebil med en rå motor og 4wd. Jeg kjørte mye raskere på Rudskogen med orginal MX-5 enn 250 hk GTR.
Nå ble vel siste GT-R laget i 93 så da er det også vanskelig å finne en bil som ikke har blitt trimmet og grisekjørt de 14 siste årene.
Jeg mener en 1.8 MX-5 NB er et bedre valg. Mazdaspeed Miata Turbo har tatt over tronen som den råeste BP motoriserte Mazda'en man kan få i dag er nå min mening og disse kan importeres uten problemer fra USA.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Eg har kjørt alle typene,. 323 gtx og gtr, og hatt 3 stk mx5. så eg liker mx5 best, den kan man alltids tune om man ønsker mer power. måtte eg ha valgt mellom en sliten 323 og en strøken mx5 så ville valget vert lett. lette selv etter den rette 323 gtr i ett par år. men alle var trimmet og fyllt opp med all slags målere så eg ble skeptisk. girkassene havarere ofte på disse 323, det ser man enkelt på www.mazda-ogn.org om man følger med på 323 seksjonen.. Om en girkasse havarer på mx5. så er det i allefall lettere å bytte og skaffe. Med mx5 så er www.ebay.com vår store venn. der er det alt fra girkasser til absolutt alt man måtte ønske.. Nå tror eg at en mx5 med feks flying miata sitt turbokit vil yte like mye som en gtr, arrester meg om eg har feil, men etter å ha sett endel av begge deler på gatebil så holder eg klar vinner over mxen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Word!arildh wrote:Jeg har eid både GTR og MX-5 (med turbo).
GTR er uten tvil en rå bil som er veldig lett å trimme da det er det en homologiseringsmodell for rally er laget for i utgangspunktet. Den kommer ferdig med 440 dyser og en motorstyring som har map helt opp til 1.8 bar. Kammer, ventiler og diverse andre ting er også tilpasset et liv godt over de 180 hestene den har fra fabrikken. Turboen holder til rundt 400 mens drivverket tåler kanskje 300 og jevn grisekjøring på 250 om man holder et øye med oljetemp i girkassa.
Problemet med GT-R er at det fortsatt er en Mazda 323 liten familiebil med en rå motor og 4wd. Jeg kjørte mye raskere på Rudskogen med orginal MX-5 enn 250 hk GTR.
Nå ble vel siste GT-R laget i 93 så da er det også vanskelig å finne en bil som ikke har blitt trimmet og grisekjørt de 14 siste årene.
Jeg mener en 1.8 MX-5 NB er et bedre valg. Mazdaspeed Miata Turbo har tatt over tronen som den råeste BP motoriserte Mazda'en man kan få i dag er nå min mening og disse kan importeres uten problemer fra USA.


C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
så var det dette med utseende også da.. mx5 ser ut som en sportsbil, mens 323en... ehh.. ja den ser jo bare ut som en familiebil med andre fangere..
hadde nok ikke bytta mx5en i en 323gtr om jeg hadde fått tilbudet.. da hadde jeg heller brukt penger på et turbokit til mxn..


hadde nok ikke bytta mx5en i en 323gtr om jeg hadde fått tilbudet.. da hadde jeg heller brukt penger på et turbokit til mxn..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
da hadde nok mazda vært konkurs for lenge siden..Magnum1985 wrote:Hørte foresten for noen år siden at det skulle være livstidsgaranti på gearkassen på gtr... er dette bare bullshit det da?

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Magnum1985 wrote:Paest: Trur du jeg er dum eller... hehe.. seff vet jeg hva forskjellen på de to er... Mener va som er pro/con på de to i forhold t mx-5
Hvis du har trodd på det tror jeg at du er dum.Magnum1985 wrote:Hørte foresten for noen år siden at det skulle være livstidsgaranti på gearkassen på gtr... er dette bare bullshit det da?
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Ingen her inne er vel dum, alle har jo kjøpt MX-5 fordi de er fornuftig og klok
og har evne til å ressonere seg fram til hvilken bil som er bra å kjøpe osv....

men ærlig talt, dette er vel feil måte å diskutere på?
Hva som er positivt/negativt med en bil kontra en annen er vanligvis forskjellig fra person til person, finnes ikke fasitsvar på slikt!
Hjelper uansett ikke at noen kaller hverandre dum...
og har evne til å ressonere seg fram til hvilken bil som er bra å kjøpe osv....


men ærlig talt, dette er vel feil måte å diskutere på?
Hva som er positivt/negativt med en bil kontra en annen er vanligvis forskjellig fra person til person, finnes ikke fasitsvar på slikt!
Hjelper uansett ikke at noen kaller hverandre dum...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Magnum1985 wrote:Paest: Trur du jeg er dum eller... hehe.. seff vet jeg hva forskjellen på de to er... Mener va som er pro/con på de to i forhold t mx-5
Jeg har tydeligvis grunn til å lure.Magnum1985 wrote:Hørte foresten for noen år siden at det skulle være livstidsgaranti på gearkassen på gtr... er dette bare bullshit det da?

Jeep Cherokee CRD Sport (KJ)
X '94 Mazda Miata 1.8T
X '94 Mazda Miata 1.8T
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Som sagt.. det var en grunn til at jeg spurte om dette med girkassen. Syntes det virket rart, men var litt usikker for mazda er jo det mest holdbare man får. Jeg har tatt livet på 2 girkasser på under ett halvår på mine forrige to biler. Å på mx-5'n så holder jo girkassa som juling så måtte nesten spørre for å få ett svar som jeg kan forholde meg til
93 MX-5 Brilliant Black
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
01 Subaru Impreza WRX
x 91 VW Golf Cabriolet
x 91 VW Corrado G60
x 86 Mazda 323
x 94 Opel Corsa GSi
x 89 Honda CRX
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3042
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Forbedringspotensiale mtp. kjørestil?Magnum1985 wrote:Som sagt.. det var en grunn til at jeg spurte om dette med girkassen. Syntes det virket rart, men var litt usikker for mazda er jo det mest holdbare man får. Jeg har tatt livet på 2 girkasser på under ett halvår på mine forrige to biler. Å på mx-5'n så holder jo girkassa som juling så måtte nesten spørre for å få ett svar som jeg kan forholde meg til

Så lenge olja (eventuelt temp) er som den skal så skal det jaggu mye k*king til for å ta ei kasse. Jeg har ikke klart det i løpet av de 18 åra jeg har hatt lappen. Kjørt tysk, italiensk, amcar og japse...