Montering av link ecu.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Status: Offline

Montering av link ecu.

Post by Miatapowers »

Hei skal til å montere link ecu i helgen, er det noe spesielt eg bør eller må tenke på,. tenkte da for å gjøre dette lettere å kjappere, kommer til å bruke oem mazda 1,8 dyser med denne ecu til bilen er ferdig hos biltilsynet. Ifølge bruksanvisningen som er 17 sider og som eg mista konsentrasjonen etter 4 sider, så vil eg gjerne ha det forklart enkelt. lider av en slik dyslexi.. :cry: men ser i grunn lett ut da, regner med at eg slipper å ha dette lange røret over på andre siden for å ha luftfilteret der, kan eg kansje ha filteret rett på innsuget kanskje..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Går helt fint å ha filteret rett på innsuget, du trenger jo ikke luftmengdesensoren lenger. Ser jo ikke så fint ut med filteret der da men :) Har ikke installert link selv, og er ei stund siden jeg har kikka i installasjonsveiledningen, så husker ikke om det er noe spesielt du trenger. Tror du kommer langt på vei med lodde- og krympeverktrøy, ledninger etc. Borrelås med teip på baksiden er kanskje og greit å ha.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Thamun wrote:Går helt fint å ha filteret rett på innsuget, du trenger jo ikke luftmengdesensoren lenger. Ser jo ikke så fint ut med filteret der da men :) Har ikke installert link selv, og er ei stund siden jeg har kikka i installasjonsveiledningen, så husker ikke om det er noe spesielt du trenger. Tror du kommer langt på vei med lodde- og krympeverktrøy, ledninger etc. Borrelås med teip på baksiden er kanskje og greit å ha.
Ja ser greit ut i grunn, skal klare dette tror eg, grunnen til eg vil ha filteret rett på innsuget er at det er da enklere å montere superchargeren når alt er ok på bilen, regner med eg begynner på ecu i ettermiddag om eg er i form, er kaldt her nå, og kroppen sier ifra,, :lol:
Mx-5 Nb 10TH
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Da er linken på, tok meg ett par timer. dette anbefalles til alle, kjerra går faktisk mye bedre å da kun med ecu.. men er noen innstillinger som må gjøres. Satt turtallssperra til 5000 og lekte meg endel på glatta. bilen var mye mer kontrolerbar en før, pga den hadde endel mer dreiemoment.. ikkje kost meg så mye på lenge, så da er det bare å vente på bilen er eu godkjent..
Mx-5 Nb 10TH
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Flott at monteringa gikk greit. Bruker du bare N/A standardmappinga som er med? Regner med du skal mappe litt selv når du får inn kompressoren.. :)

Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Thamun wrote:Flott at monteringa gikk greit. Bruker du bare N/A standardmappinga som er med? Regner med du skal mappe litt selv når du får inn kompressoren.. :)
Bruker standard map nå ja, skal mappe når eg er klar, fikk mail fra fm om at de hadde en meget bra supercharger map til meg, bare å sende en mail når eg var klar., så da kommer eg til å bruke denne som utgangspungt,, men nå har eg endel knokking på motoren min, klarer ikke å stille det vekk, kan det vera min catalysator som har gjort det den skal. den skrangler noe jævligt,
Mx-5 Nb 10TH
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Hei. Før du tuner noe som helst bør du sentrerer mappet slik at det ikke blir forholdsfeil. Det står godt forklart i manualen hvordan dette gjøres.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Fått stilt inn endel i dag, var plaget med masse knock, dette viste seg å vera dårlig kontakt på denne knock sensoren, sjekket på logging senere at faktisk denne knock funker bra, tenningen var falt ned til 0 grader i de områdene det var knock, så dette virker jo meget bra, bilen går som en kule nå,
Mx-5 Nb 10TH
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Er det noen som har erfaring med noen bredband sensor på disse link ecu, hvilken velger dere, og bruker dere den til noen måler også. Hadde en pasasjer på i dag som synest bilen min gikk jevnere enn før og låt penere i dag, og virket sprekere, dette er fra en uvitende eldre mann som sitter på til jobb inni mellom, så det hjelper også på standard biler dette ecu, ikkje bare placebo. :lol: merket også at en bakke der eg måtte ned i 2 gir før, klarer eg helt greit på 3 gir uten noen form for misstrivsel i motorrommet. Virker rett og slett ut som eg har byttet til 1,8 motor.
Mx-5 Nb 10TH
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Har ingen erfaring med bredbåndslambda, men det ser ut som om det er mye forskjellig å velge i. Har forøvrig og planer om å handle in ny lambda selv :D . Ser at noen har avlesning for eksostemp i samme måler som AFR, er bare å koble til en tempsensor. Tror jeg blir å satse på et "veletablert" merke, antakelig AEM som FM selv selger eller autometer. Man får det forøvrig en smule billigere på ebay enn fra FM, og da med all elektronikk innebygd i AFR-måleren. http://www.flyinmiata.com/index.php?dep ... L%20COLORS Disse får man kanskje 100$ billigere på ebay.

arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg brukte Innovate LC-1: http://www.innovatemotorsports.com/products/lc1.php

Billigst og bra men mangler display for de som skal sitte og stirre på AFR.
Det måtte litt triksing og kalibrering til for å få den kompatibel med Link.
Det enkleste er å kjøre det FM selger.
Kjører man N/A er det ikke noe poeng dog. Da kan man tune alle radene med NB sensor.
joebar
0 RPM
0 RPM

Post by joebar »

hei hvor mye måtte du betale for herligheten 8) og hvor kjøpte du det??
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Talking to me ?
www.innovatemotorsports.com, $199
Kjøpte min fra Horsepowerfreaks.com men de selger direkte fra innovate:
http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... aae45d06f4

Jeg har min liggende og slenge. Brukt i 3 mnd. Som ny.
Tenkte å bruke den på NSX'n men der i gården må man ha 2 stk...
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

arildh wrote:Talking to me ?
www.innovatemotorsports.com, $199
Kjøpte min fra Horsepowerfreaks.com men de selger direkte fra innovate:
http://www.innovatemotorsports.com/xcar ... aae45d06f4

Jeg har min liggende og slenge. Brukt i 3 mnd. Som ny.
Tenkte å bruke den på NSX'n men der i gården må man ha 2 stk...
Det var jo ikke så avskrekkende pris. Var det VELDIG mye stress å få den kompatibel med link, eller er det en oppskrift man kan følge?

arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Jeg brukte FM sin utmerkede installsjonsmanual for AEM sin sak og fikk sendt over en konverteringsfil for DataLogLab. Prosessen er lik for AEM og LC-1 men andre farger på ledningene + mulighet for kalibrering av selve WB via PC. Fikk en forklaring fra FM på hvordan den måtte kalibreres i forhold til linken og lagde en writeup på www.itsgonnablow.com. Siden er nede nå men det er div. andre folk på miata.net som har gjort det samme, og jeg skal vel alltids klare å få opp siten min igjen.
Post Reply