Nok et spørsmål om turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Sladd
1000 RPM
1000 RPM
Status: Offline

Nok et spørsmål om turbo

Post by Sladd »

Har søkt litt på forumet her om ladetrykk og ser at det er noen som kjører med 0,7 - 0,8 bar.
Har dere gjort noe med kompresjon?
Har lest at kompresjon på miata 1,6l er 9.4:1, som kanskje er noe høyt når jeg sammenligner med 323 GTX 1,6l (ganske lik motor med orginal turbo) som ligger på 7.8:1
Jeg har også pratet med en fagmann som mente at det ikke var særlig forsvarlig å lade mer enn ca 0,5 bar før det var fare for tenningsbank.
Noen med erfaringer?
===================
Nåværende biler og fremkomstmiddel:
Bil: 1995 Mazda MX5 1,8 16v Farge: For det meste BRG.
Bil: 2001 BMW 520i
Fremkomstmiddel: 2004 VW Transporter
EX.: 1990 Mazda Miata 1,6 16v
===================
RedRider
500 RPM
500 RPM

Post by RedRider »

Kjører med standar komp på min bil...Og jeg kan lade opp til 1bar hvis jeg vil. Går noe sinnsykt da. hehe :)
Men det er ikke å anbefale hvis du ikke har skikkelig motorstyring som kan mappes med tanke på ladetrykk/tenning hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg kjører jo med Link ECU, knock snsr, 440dyser, IC...ja full pakke rett og slett.

For de som kjører med en enkel tennings retarder er jeg ikke sikker på hva slags trykk du kan bevege deg opp i. Må vel prøves litt forsiktig frem.
Det er jo andre som har prøvd den løsningen som sikkert vet noe...

Forsvarlig med 9,4:1 og turbo??? Tja, spør Flyin'Miata....Tror ikke de dekomprimerer motorene. Står jo ikke noe om det i FMII turbo kit installasjonen min. :wink:
Thamun
6500 RPM
6500 RPM

Post by Thamun »

Jeg hørte en gang et rykte om at motoren egentlig ble konstruert for å bruke turbo, men at bilen aldri ble levert med turbo pga avgifter osv.. Til dagligdags kjører jeg rundt med ca. 0,5 bar. Til sommeren blir det justert opp til 0,8 igjen, der hvor motoren koser seg mest :) Flyinmiata mener vel at motoren SKAL ha 0,8bar :mrgreen: ihvertfall med FMII kit og link.
- '90 Miata 1.6l FMII Turbo/FM link

-(X) '94 Mazda 626 1.8i combicoupe, Erebuni Shogun
Sladd
1000 RPM
1000 RPM

Post by Sladd »

RedRider wrote:Kjører med standar komp på min bil...Og jeg kan lade opp til 1bar hvis jeg vil. Går noe sinnsykt da. hehe :)
Men det er ikke å anbefale hvis du ikke har skikkelig motorstyring som kan mappes med tanke på ladetrykk/tenning hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg kjører jo med Link ECU, knock snsr, 440dyser, IC...ja full pakke rett og slett.

For de som kjører med en enkel tennings retarder er jeg ikke sikker på hva slags trykk du kan bevege deg opp i. Må vel prøves litt forsiktig frem.
Det er jo andre som har prøvd den løsningen som sikkert vet noe...

Forsvarlig med 9,4:1 og turbo??? Tja, spør Flyin'Miata....Tror ikke de dekomprimerer motorene. Står jo ikke noe om det i FMII turbo kit installasjonen min. :wink:
Ja, skjønner hva du mener. Men hvis det er greit å kjøre med komp. 9,4:1 så er det kansje mulig å ta ut mere krefter av motoren ved å senke kompresjon noe? :idea:
===================
===================
Sladd
1000 RPM
1000 RPM

Post by Sladd »

Thamun wrote:Jeg hørte en gang et rykte om at motoren egentlig ble konstruert for å bruke turbo, men at bilen aldri ble levert med turbo pga avgifter osv.. Til dagligdags kjører jeg rundt med ca. 0,5 bar. Til sommeren blir det justert opp til 0,8 igjen, der hvor motoren koser seg mest :) Flyinmiata mener vel at motoren SKAL ha 0,8bar :mrgreen: ihvertfall med FMII kit og link.
Fant en side som sier at:
The 116 HP Miata 1.6 DOHC motor from 1990-1993 is a normally aspirated version of that 323 turbo engine.
http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html
Da er det vel bare å kjøre på og se hva som holder lengst.. Diff. eller motor :D
===================
===================
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Sladd wrote:
Thamun wrote:Jeg hørte en gang et rykte om at motoren egentlig ble konstruert for å bruke turbo, men at bilen aldri ble levert med turbo pga avgifter osv.. Til dagligdags kjører jeg rundt med ca. 0,5 bar. Til sommeren blir det justert opp til 0,8 igjen, der hvor motoren koser seg mest :) Flyinmiata mener vel at motoren SKAL ha 0,8bar :mrgreen: ihvertfall med FMII kit og link.
Fant en side som sier at:
The 116 HP Miata 1.6 DOHC motor from 1990-1993 is a normally aspirated version of that 323 turbo engine.
http://members.aol.com/solomiata/MX5Engine.html
Da er det vel bare å kjøre på og se hva som holder lengst.. Diff. eller motor :D
Er vel diffen som ryker først da, men eg har en liggende da, så det er ikkje noe problem,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
HF-mx5T

Post by HF-mx5T »

9.4:1 kompresjon i 1.6 mx5 er safe til 1 bar med t28 turbo feks.. så lenge motorstyring og dyser er bytta...

finnes ingen grunn til å gjøre som gamlegutta sier og senke kompresjonen til idiotisk lave nivå.. det trengs rett og slett ikke.

1.8 motorn min kjøres med 9:1 kompresjon(orginal) selv om jeg har smidde stempler og råder, siden det ikke er no vits å senke kompresjonen mer. har ikke no problemer med å kjøre 1.5bar med STOR turbo der. selv med org kompresjon..

mange av gamlegutta som ikke har fått med seg hvor problemfritt det er å kjøre orginal komp så lenge motorstyring og dyser er mer på leken..

eneste skumle med å kjøre litt trykk på org 1.6 er om ikke har store dyser og bedre ecu.. det finnes billige løsninger som vil tillate noe trykk over 0.5 og, men er sjelden bra og stabile løsninger..
Post Reply