KYB AGX Støtdempere + Flyin' Miata fjærer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 300
Status: Offline

Post by Pelle »

[quote="arildh"]Why bother... Ingen av mine mods på bilen jeg hadde var godkjent. Inkludert de 120+ hestene ekstra under panseret.
Kan ikke si jeg føler meg hverken kriminell eller uansvarlig av den grunn.
Mye av prossen rundt godkjenning er å be om trøbbel for ting som hverken er til fare for en selv eller andre trafikanter.
Hvis jeg spurte vegvesenet om jeg fikk godkjent stivere foringer eller noe annet ekstremt uvesentlig som panser med utlufting, dempere med feil farge, eller uorginalt eksosanlegg så hadde jeg sikkert fått nei eller beskjed om å vise papirer fra et utenlands godkjenningsorgan eller henvisning fra norsk importør.
Det siste jeg hørte var at det nå skulle bli komplett mumulig å få registrert en bil med bur. Skulle ikke forundre meg om det kommer til å gjelde for veltebøyler også om den rette Idioten står bak skranken.[/quote

En ikke uvesentlig grunn til å si "Why NOT Bother", er at dersom du skulle bli innvolvert i en ulykke med bilen din, kan det komme til å koste deg dyrt, Arild
Men, det er selvfølgelig noe du har vurdert, og tatt ditt valg mht.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
KristianV
2000 RPM
2000 RPM

Post by KristianV »

blir vell ikke halshugd for å kjøre med et understell som faktisk er bra i motsetning til det orginaled uansett, er bare den norska stat som har missforstått hele opplegget, er vell ikke lenge før man blir påbudt å vrake biler som er over 10 år å kjøpe seg diesel!!!
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM

Post by MagnusAntony »

Selvom man kjører i en trimmet bil, må de vel bevise at det var de ekstra delene du har satt på som forårsaket ulykken før de kan gå på deg med regress? Mener det blir for "gæli" hvis man skal bli svarte-per på grunn av bremsekit som var til bilen, og gjorde at du knakk noen bein på en person istedenfor å drepe denne personen? Er man fortsatt svarteper da og må ut med masse penger?

Jeg veit mange har lyst til å tro det fungere sånn og staten er bare ute etter å ta folk, men er det virkelig så på trynet?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
KristianV
2000 RPM
2000 RPM

Post by KristianV »

vill si at det er ganske på trynet i forhold til andre land, vist du i heletatt har en sjangs til å få godkjent noe går det mest på trynefaktor!
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
TraCkinG
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 587

Post by TraCkinG »

arildh wrote:Det siste jeg hørte var at det nå skulle bli komplett mumulig å få registrert en bil med bur. Skulle ikke forundre meg om det kommer til å gjelde for veltebøyler også om den rette Idioten står bak skranken.
Så det vil si at en bil som f.eks. ariel atom skal bli helt umulig å registrere her hjemme?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

En ikke uvesentlig grunn til å si "Why NOT Bother", er at dersom du skulle bli innvolvert i en ulykke med bilen din, kan det komme til å koste deg dyrt, Arild
Men, det er selvfølgelig noe du har vurdert, og tatt ditt valg mht.
Har du noen eksempler på at dette har skjedd ?
Det er jo skremselspropaganda delux. Lykke til å bevise at ekstra hester kan være direkte årsak til en ulykke på norsk vei. Høy fart og idiotkjøring klarer Accenten min også.
Kappede fjærer og skamsenk eller andre modds som gjør bilen usikker er jeg med på. Til dels også bremser da man griper inn i systemer som påvriker ABS, håndbrekk og andre ting.
Pelle
7200 RPM
7200 RPM

Post by Pelle »

Problemet Arildh, er at du kjører rundt i en bil som ikke er godkjent for norske veier. Tror du virkelig forsikringsselskapet betaler en flat cent da?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Pelle wrote:Problemet Arildh, er at du kjører rundt i en bil som ikke er godkjent for norske veier. Tror du virkelig forsikringsselskapet betaler en flat cent da?
Ja, det gjør jeg. Jeg vil tro at det ikke hadde blitt noe issue av det uansett da det neppe hadde blitt avdekket og kosten internt for forsikringsselskapet ved å leke detektiv neppe er lønnsomt om ting ser "orginalt" ut. Det er jo ikke snakk om forsikringssvindel ala å tenne på huset sitt hvor årsak i mye større grad må ligge til grunne for utbetaling/erstatning.
Folk får jo full erstatning etter å har kjørt ut på Rudskogen med mye værre modifikasjoner enn hva jeg har operert med.
Btw. så kjører jeg ikke rundt i en bil som ikke er godkjent for Norske veier. Jeg kjører rundt i et vrak av Hyundai Accent LS med kjøreegenskaper på lik linje med en brødbakemaskin. Men den er godkjent for Norske veier.
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Er enig med arild her, og har ennå ikkje hørt om noen så har fått regress fra forsikringsselskap. Men eg hadde godkjent bilen min om feks mazda i norge kunne skjerpet seg. mazda mx5 er en bil som tåler endel oppgradering, på feks volvo, ford, opel så er det ofte å bare ta en tlf så er det godkjent, så sender de papirer man kan henvise biltilsyn,. eg får ikke engang ett papir så viser hvor mye hk bremsene mine kan takle. var det biltilsynet trengte, Så eg kjører ulovligt til eg vet eg kan godkjenne dette, om eg søker og får avslag så vil eg bli hukket i første kontroll,. eller de sender ett krav til teknisk kontroll og eg må stresse, er enklere å la det vera som nå da. nå er senkesettet i vognkortet, det får holde da kan man holde politiet på avstand i allefall. for de har ikkje lov til å opne panseret, de har ikkje nok teknisk innsikt til å se noe nedi der. Så da skal eg holde bilen min i meget bra teknisk stand utennom trimm, tett eksos og lys som funker så kommer man langt, og kanskje styre lekingen til man er en plass ingen bryr seg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Pelle
7200 RPM
7200 RPM

Post by Pelle »

Jeg har idag vært i kontakt med IF skadeforsikring.
Meldingen er ganske klar: Har man modifikasjoner som ikke er godkjent av
biltilsynet og ulykken er ute, dekkes ikke dette av forsikringen. Særlig i forhold til ytelse. Da snakkes det om chipping/turbo/kompressor.

Dette er ting man i større grad har fokus på nå enn tidligere nettop på grunn av at det er blitt så vanlig. Ikke tro at takstmennene ikke vet hva de skal se etter, særlig på slike biler.(og så ser de vel en mulighet for å spare penger)

Det vil neppe gå ut over eventullt inblandet tredjepart, alså vil ansvarsforsikringen gjelde. Det kan dog også her i grove tilfeller bli aktuellt å søke regress hos den skyldige.

Jeg føler også behov for å presisere at dette overhode ikke er noe angrep på deg Arildh. Jeg vet at du er en flink og seriøs fyr som tar disse tingene alvorlig.
Men det nå engang slik at ikke alle tenker så nøye over dette (meg selv iberegnet).
Last edited by Pelle on 21 Feb 2007, 15:28, edited 2 times in total.
x-1991 classic red
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Nå er vel If forøvrig også den verste pesten av forsikringsselskap, så det var jo ikke noe sjokk der.

Men fornuftig sett så er det litt forståelig når folk kjører rundt med kutta fjærer osv. Men en supercharger gjør deg jo ikke mer utsatt i en ulykke, idiotkjøring er idiotkjøring samme hva som er i bilen. Man får en Lada opp i 130km/h gjennom et boligstrøk også :P

Sånn som jeg tolker de reglene til Biltilsynet som jeg quoata ang. støtdempere, så vil de vite at de er lagd til å passe til bilen i hovedsak. FM fjørene er jo spesiallagt til Miata og KYB AGX demperne er den typen som passer til bilen, så på papiret ser det for meg ut som ikke et kverruleringspunkt. Men har jeg lyst til å vikla meg inn i mølja? Nei. Men isåfall blir det vel å få "papir" på at demperne er laget for å passe til bilen, og noe fra FM som sier at de er utviklet for den bilen. Men så skal vel alt være sjekka av Tuv for å få det godkjent i Norge :?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

er ingen regler om tuv godkjenning av dempere.. kun fjærer..
og straffen for å kjøre uten godkjent senkesett kan i verste fall bli den samme som om man kjører med kappa fjærer der man i verste fall mister lappen..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
arildh
7200 RPM
7200 RPM

Post by arildh »

Om jeg ringte snuten og spurte om det var greit at jeg kjøre 85 i 80 sonen ville jeg fått nei. Hadde jeg ringt tolldirektoratet og spurt om jeg kunne tatt med en ekstra flaske øl over grensa i forhold til kvoten hadde jeg også fått nei. osv. osv.
Det er opp til enhver å vurdere risiko mht. modifikasjoner på sitt eget kjøretøy.
Noen velger å bruke masse tid og energi på noe jeg ikke ser på som et problem. Om noen går den tunge veien med å få godkjent turbo/kompressor eller.no så håper jeg de får det typegodkjent i samme slengen.
KristianV
2000 RPM
2000 RPM

Post by KristianV »

får vell ikke tid til å kjøre bilen vist du skal godkjenne alt du putter på bilen, men ting som er enkelt å godkjenne som senkesett er ganske lurt, sånn jeg har sett så er det vell bare å gi opp å få godkjent min med fmII, så jeg har ikke tengt å prøve en gang!
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

_mx5_Rune_ wrote:er ingen regler om tuv godkjenning av dempere.. kun fjærer..
og straffen for å kjøre uten godkjent senkesett kan i verste fall bli den samme som om man kjører med kappa fjærer der man i verste fall mister lappen..
Ingen som mister lappen av å kutte fjærer. Folk kjører jo rundt med tikkende bomber av noen bilvrak.

Men det hadde vært temmelig fjernt å miste lappen når man kjørte rundt med bedre fjærer enn de originale.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply