
Seriøs godkjenning av turbo.
Moderator: Styremedlemmer
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?
Må ha litt utfordringer..
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?

Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Hmm eg hadde nå på eu en co på 0,01 altså langt under dette kravet, men hva menes med HC da.RotaryPower wrote:Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?Må ha litt utfordringer..
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Magnum1985
- 2000 RPM
- Posts: 387
- Joined: 13 Oct 2005, 02:00
- Location: Trondheim
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Noen som virkelig vet hva bilen må gjennom av tester i en slik TÜV test?
Det er jo mulig å godkjenne utslippene i norge også, men det er snakk om å måle litt mer enn når bilen står god og varm på tomgang...
Som jeg har skrevet før har jeg fått vite av flere hos vegvesenet at
bilen må stå i et "kammer" og bli kjørt ved flere turtall, og varm og kald motor osv...
Dvs. at de skal måle utslippene ved daglig bruk...
en PKK-måling er jo meget forenklet i forhold og det tas forbehold om at biltypen allerede er garantert fra produsent å holde målene...
Så hadde vært kjekt å vite hva de gjør hos TÜV under en slik godkjenning.. og hva det koster i forhold til å gjøre det i Norge..
Det er jo mulig å godkjenne utslippene i norge også, men det er snakk om å måle litt mer enn når bilen står god og varm på tomgang...
Som jeg har skrevet før har jeg fått vite av flere hos vegvesenet at
bilen må stå i et "kammer" og bli kjørt ved flere turtall, og varm og kald motor osv...
Dvs. at de skal måle utslippene ved daglig bruk...
en PKK-måling er jo meget forenklet i forhold og det tas forbehold om at biltypen allerede er garantert fra produsent å holde målene...
Så hadde vært kjekt å vite hva de gjør hos TÜV under en slik godkjenning.. og hva det koster i forhold til å gjøre det i Norge..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
jeg tror at noen på bimmers forumet har vært igjennom detta.
hvis jeg ikke tar helt feil?!
var på en E30 med turbo.
går kanskje ann å høre der?
hvis jeg ikke tar helt feil?!
var på en E30 med turbo.
går kanskje ann å høre der?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Det som er spesielt med 91/441EØS er ikke kravene. Men måten testen utføres på. I direktivet står det pinlig nøyaktig hvordan testen skal gjennomføres. Den skal gjennomføres på godkjent labratorium. Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.RotaryPower wrote:Prøvde å søke litt på nettet, Vidar, ang hva EU direktiv 91/441-EØS var for noe. Fant ikke mye, men dette kom fram.
Avgass kravene etter EU Direktiv 91/441-EØS
* Lambda Justert 1 +/- 0,03
* Ikke CO over 0,3
* Ikke HC over 300
Blir også nevnt av andre som har problemet med avgass at de må følge reglene i 91/441-EØF, eventuelt endret ved 94/12/EØF.
Hva inneholder denne å er den relevant for oss?
Fint hvis du poster hvis du vet hva disse to direktivene inneholder.
Å få en bil innenfor disse grensene burde være mulig, er flere av oss som jobber på verksted her med avgassmåler så vi kan justere inn alle verdier. Skal da i bunn og grunn ikke være så vanskelig å få en bil med link/EMB/EMU til å gå rent og pent.
Men hva kommer en slik test på? Har du vært i kontakt med Tûv personlig og blitt forespeilet en pris på 25000,- Vidar?
Vet du eventuelt hva en slik test vil gå igjennom av tester? Jo mer vi veit jo bedre vil jeg tro.
Det enkleste hadde såklart vært å kjøpt en bil med turbo orginalt, men hvor er morro`a i det?Må ha litt utfordringer..
Retter en del spørsmål til deg, Vidar, da det virker som du allerede har sjekket ut litt. Ikke ute etter å tvile på det du sier, men er nysgjerrig selv.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Fikk vite at det finnes i Trondheim også..Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret
Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.
Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull

2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
Biltilsynet hadde en liste over godkjente kammerEspenSort92 wrote:Fikk vite at det finnes i Trondheim også..Vidar wrote:Og det det finnes ingen EU godkjente lab. i Norge. Nærmeste er i Tyskland.
Av gassene skal ikke bare måles fra eksosen. Men også i rommet etter hva jeg husker..
Og det er rett... det er luften i rommet som så skal måles etter en "kjøretur" i kammeret
Men jeg har ikke lest så mye, har snakket med vegvesenet.
Får håpe Vidar eller noen andre finner ett smutthull

Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt

Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
- Vidar
- Moderator
- Posts: 5500
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 249
- Location: Drammen
- Status: Offline
I det lå det nok at det skulle løse seg uten å betale for en sånn test..HansT wrote:What the fu**... hva mente han med det???? At offentlig ansatte tjenestemenn skal holde på sånn provoserer meg grenseløst.. Hva var argumentet for at du skulle "vente litt" ???Vidar wrote: Men han ville ikke gi meg lista. Ville at jeg skulle vente litt
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive