KYB AGX Støtdempere + Flyin' Miata fjærer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

to stykker som opplevde dette i midt-troms ifjor.. kjøring med kappa fjærer/ ulovlig senka bil regnes som uaktsom atferd hos sjoffør og kan derfor i verste fall straffes med tap av førerkort intill 6måneder.. nå skal det sies at de fleste tjenestemenn er såpass fornuftige at de kun gir bot for dette, men møter man en ordentlig grinebiter kan han gjøre det hele surt for deg..
når det gjelder forsikring og trim.. var en kar fra som for noen år siden kjørte ut av veien med en kadett c med 2.0 16v som ikke var godkjent ombygd.. han måtte faktisk betale en del av legeutgiftene selv og fikk ingenting igjen for bilen, måtte også starte på nytt med bonusoppsamlingen.. husker ikke helt hvor dette skjedde, men var et sted i nordnorge siden jeg leste om det i avisa nordlys..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
m1chael
7200 RPM
7200 RPM

Post by m1chael »

På levanger/verdal/trondheim for en del år siden kjørte BT/vegevesen og politi en stor aksjon på såkalte rånebiler. Var en del hjemmemekka biler som ble avskiltet og hvor fører fikk inndratt førerkort pga kapping av fjærer ++. Husker spesielt at politiet ikke likte kapping av fjærer og anså dette som en alvorlig feil på bilen, og at det var farlig etc. Så lappen kan ryke på kapping av fjærer.
94 1.8 (Prosjekt)
92 1.6 Brlilliant black C-pakke (delebil/partout)
15 BMW i3 - Batterirakett
07 Honda CR-V - Konebil
x 98 1.8 JR Supercharged
x 91brg
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Lappen kan ryke på kapping ja...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
StianS
1000 RPM
1000 RPM

Post by StianS »

Det ble mye prat om kapping av fjærer her... De fleste av oss med MX-5/Miata har vel ikke behov for dette. Det er jo nok av ferdige fjærer med forskjellig grad av senking tilgjengelig. Men etter det jeg har forstått, er det ikke alt som lar seg godkjenne.
Noen som vet hva som kreves av dokumentasjon for godkjenning av fjærer?

MÅ det være TÜV-godkjent?

Jeg sjekket med FM, og fikk til svar at de ikke hadde noen godkjenningspapirer for europa for sine fjærer. Det er litt synd, fordi jeg synes det virker som nettopp disse fjærene er det jeg er ute etter: ikke for mye senking (10-15mm.), og testet at de faktisk virker. Et annet alternativ er MX5-parts sine "trim-springs":
http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/353

Disse er sikkert greie, men er det noen her på forumet som har erfaring med dem?
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 413

Post by glaibilenmin »

Må ikke vær tuv godkjent men dei må ha papirer på at dei tilfredstiller europeiske normer...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Jeg synes utfra punktene i reglene at det høres mulig ut, så kanskje jeg skal forhøre meg litt.

Men ja, kapping ER noe helt annet. Tror uansett det er lettere å ta en Kadett fra 1980 med kappa fjærer som er spygrønn enn en nøytral pen bil som MX-5. Det blir liksom noe forskjell på det hele. Men klart, kappa fjærer er kappa fjærer, å sammenligne det med noe ikke godkjent er jo lame.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Når eg var på biltilsynet så forhørte eg meg om dette, det må ikkje vera tuv papirer, men må ha godkjenning fra ett annet laboroterium som driver med dette, nevnte dette pga eg sa at eg kunne tenke meg å bytte de dårlige eibach med noe bedre, og at det i usa er flere som selger fjører som er meget bra utprøvd men ikkje hadde noen godkjenning, så om eg kunne få papirer fra ett slikt gokjennings organ i usa eller japan så kunne de gå god for det, men var lettere med tuv ja... Spurte om hva en slik test bestod av forrige gang eg viste en bil på biltilsynet, testen består av en plate med forskjellige humper eller klosser, så går bilen over dette så er det godkjent, altså ikkje noen test på bremseeffekt eller andre kjøreferdigheter, :lol: vet at de kan feks på teknisk kontroll bruke en 10cm høy kloss som skal kunne plaserest under kanaler osv, om den ikkje går klar så sliter man.. Så prøv med en av kutta kloss fra en 2x4 tom planke så ser dere i allefall litt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 542

Post by _mx5_Rune_ »

åjåj.. da er det mange godkjente senkesett som ikke burde vært godkjent.. min får jeg nok ikke noen 10cm kloss under og vet biler med godkjent senkesett som er myyye lavere enn min.. :mrgreen:
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply