bremseklosser
Moderator: Styremedlemmer
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
er skrapelyden der hele tiden eller kun når du bremser?
aftermarketklossene funker stort sett fint de også..
har ivertfall montert endel uorginale klosser og skiver fra mekonomen på noen av bruktbilene vi har tatt inn på jobb og har ikke merket noen negative ting foreløpig..
aftermarketklossene funker stort sett fint de også..

har ivertfall montert endel uorginale klosser og skiver fra mekonomen på noen av bruktbilene vi har tatt inn på jobb og har ikke merket noen negative ting foreløpig..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
da er det garantert bremsene og ikke felga som lager lyden.. er bare å ta av hjulene og sjekke hvor mye det er igjen av klossene.. om du har ei lommelykt klarer du fint å sjekke dette uten å sku av calipteren.. 

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
Diem: Skriv info om bilen din i signaturen, så er det enklere å hjelpe deg hvis du skulle glemme å nevne hva slags bil du har. DVS du slipper å nevne det...
Du lager signatur ved å gå inn på profil øverst på forum sidene. Signaturen legger du til midt i profilen.
Husk også å merke av for "Bruk alltid signatur" litt under boksen for signatur...

Du lager signatur ved å gå inn på profil øverst på forum sidene. Signaturen legger du til midt i profilen.
Husk også å merke av for "Bruk alltid signatur" litt under boksen for signatur...
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
ikke helt det samme, men lurer iallfall på om det kan være klossene mine!
var på vei til jobben i går fra skolen, og merket at det var en litt sånn "brenneklar" lykt... når jeg kom fram så gikk jeg rundt å sjekket rundt om kring hva det kunne være og kjente etter litt på skiva bak på førersiden! Den var så varm at jeg brant meg på fingereren! hva kan dette skyldes?? er ikke noen pipelyd på bremsene heller.. var med en gang jeg startet å kjøre etter jobben, men det kan kanskje ha vært at det "brente" seg fast..
Kan jo være mulig at jeg bare burde skifte både skiver og klosser, de gamle er litt rustne, men hvor er det da billigst?? mekonomen eller mx5 parts? koster jo bare 350 for orginale skiver derfra.. tror jeg bare har råd til bak foreløpig da!
var på vei til jobben i går fra skolen, og merket at det var en litt sånn "brenneklar" lykt... når jeg kom fram så gikk jeg rundt å sjekket rundt om kring hva det kunne være og kjente etter litt på skiva bak på førersiden! Den var så varm at jeg brant meg på fingereren! hva kan dette skyldes?? er ikke noen pipelyd på bremsene heller.. var med en gang jeg startet å kjøre etter jobben, men det kan kanskje ha vært at det "brente" seg fast..
Kan jo være mulig at jeg bare burde skifte både skiver og klosser, de gamle er litt rustne, men hvor er det da billigst?? mekonomen eller mx5 parts? koster jo bare 350 for orginale skiver derfra.. tror jeg bare har råd til bak foreløpig da!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
hva er det anbefalt å smøre med da??RotaryPower wrote:Bremsene bak har jo en tendens til å henge på. Du kommer nok unna ved å smøre opp bremsene bak, men for all del, skift hvis de er slitte
Blir vel å bytte om ikke så alt for lenge, men akkurat nå passet det egentlig dårlig, så om jeg bare kan smøre så hadde jo det vært fint...
Hva med denne justeringsskruen under den andre skruen? har den noe å si på klossene?
Skiftet klosser for et år siden, så er egentlig litt rart om de er slitt allerede da, ser ikke slik ut heller!
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Det du må gjøre, er å demontere holderen til klossene og caliperen. Anleggsflatene til klossene må rengjøres nøye med stålbørste ført, så ev en fil, hvis klossene ikke glir lett etterpå. Prøv klossene i holderen, uten å montere. Klossen skal skli lett, men uten at det er slakk opp/ned, dvs mot anleggsflatene.
Bruk kobberpasta eller tilsvarende som smøremiddel etterpå, men husk at overforbruk av pasta gjør at støvet har noe å sette seg fast i. Vær moderat.
Sjekk også glidepinnene til calipperen, disse skal være rustfrie, bruk ev sandpapir til å fjerne rust. Smør dem inn med ett fett som tåler varme.
Juster håndbrekket til slutt, etter montering.
Bruk kobberpasta eller tilsvarende som smøremiddel etterpå, men husk at overforbruk av pasta gjør at støvet har noe å sette seg fast i. Vær moderat.
Sjekk også glidepinnene til calipperen, disse skal være rustfrie, bruk ev sandpapir til å fjerne rust. Smør dem inn med ett fett som tåler varme.
Juster håndbrekket til slutt, etter montering.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- TraCkinG
- 7200 RPM
- Posts: 1119
- Joined: 02 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 587
- Location: Sandefjord
- Contact:
- Status: Offline
så min lille drøm om at jeg bare kunne smøre litt og så håpe at alt var bra, det var akkurat det, en drøm?cartman wrote:Det du må gjøre, er å demontere holderen til klossene og caliperen. Anleggsflatene til klossene må rengjøres nøye med stålbørste ført, så ev en fil, hvis klossene ikke glir lett etterpå. Prøv klossene i holderen, uten å montere. Klossen skal skli lett, men uten at det er slakk opp/ned, dvs mot anleggsflatene.
Bruk kobberpasta eller tilsvarende som smøremiddel etterpå, men husk at overforbruk av pasta gjør at støvet har noe å sette seg fast i. Vær moderat.
Sjekk også glidepinnene til calipperen, disse skal være rustfrie, bruk ev sandpapir til å fjerne rust. Smør dem inn med ett fett som tåler varme.
Juster håndbrekket til slutt, etter montering.
Hmm, ja, høres jo ut som om dette er like mye jobb som å bytte skiver/klosser! Spørs nok da om jeg ikke tar å kjøper inn til bakhjula nå i vår... får heller bruke litt penger på det kanksje..
Men, for å prøve om dette hjelper, så kan jeg kanskje smøre på litt kobberpasta uten å demontere?
Medlem nr: 587
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
'91 Miata Silverstone, 1,6
m/ diverse chrome styling
Miata Silverstone, 1:18
www.miata.no
Det blir som å legge skismøringen oppå skia. Funker ikke i det hele tatt. Rustløser hjelper deg i kun kort tid (Snakker om dager), da rusten må bort.TraCkinG wrote:så min lille drøm om at jeg bare kunne smøre litt og så håpe at alt var bra, det var akkurat det, en drøm?
Hmm, ja, høres jo ut som om dette er like mye jobb som å bytte skiver/klosser! Spørs nok da om jeg ikke tar å kjøper inn til bakhjula nå i vår... får heller bruke litt penger på det kanksje..
Men, for å prøve om dette hjelper, så kan jeg kanskje smøre på litt kobberpasta uten å demontere?
Problemet er rust, og siden metall som ruster utvider seg mye (5-7 ggr tror jeg det var), så hjelper det ikke med all kobberpastaen i verden, uten å gjøre rent, dessverre.
Du kommer langt med 19, 17, 14, 12, 10, stålbørste, gummi hammer, kraftig skrujern og fil/120 sandpapir. Og sef kobberpasta.
Bør ikke ta noe særlig over 2 timer hvis du ikke har gjort det før
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544