dynamo/el dele i ei bøtte vann... mulig å få til å funke :-)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518
Status: Offline

dynamo/el dele i ei bøtte vann... mulig å få til å funke :-)

Post by Fred »

........ el-deler generelt.. Skal det være mulig å la den ligge i en bøtte med vann. med f.eks et eller annet løsningsmiddel for olje og dritt.. f.eks overnatten for så og tørke godt? Vil det være noe som er ødelagt?

Forutsetter at alt er knusk tørt før den starter igjen...

forslag isåfall (om dette er mulig) på hvordan tørke den best mulig?
Er det gamle... 20min i stekeovnen på xx antall grader?

morro om det hadde gått. hehe. spørs om noe løser seg opp i det hele tatt ved å bare ligge stille da..
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 999

Post by biXen »

Det meste elektriske generelt kan ligge i vann og så tørke og skal fungere, men dette har såklart mange unntak :) Bør vel helst være helt rent vann. Om det funker når du legger til allslags oljeoppløsende gugg ville jeg ikke satsa på.

If it moves but shouldn't, duct tape.
If it doesn't move but should, WD40.

Den du tenker på? :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 518

Post by Fred »

Noen som vet hvor lenge og på hvilken varme den burde ligge i en stekeovn for å tørke skikkelig da?
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM

Post by Miatapowers »

Fred93LE wrote:Noen som vet hvor lenge og på hvilken varme den burde ligge i en stekeovn for å tørke skikkelig da?
en dynamo tåler da at eg spyler den med høytrykk så eg tviler på om du trenger i stekeovnen med den..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Medlemsnummer: 560

Post by Steinar »

For at allt vann skal fordampe bort er dette et spørsmål om temperatur kontra tid og den relative luftfuktigheten i lufta, dvs. jo varmere jo bedre og med en god luftgjennomstrømning rundt det du skal tørke. (Bare tenk på en klestørk som henger ute til tørk en fin sommerdag og med en fin bris i lufta.)
På jobben kjører vi en del testing av kull og koks mhp. bruk i smelteverksindustrien. Før testing må materialene være helt tørre, så vår prosedyre er tørking i tørkeskap på 105°C i 15-16 timer. Dette er muligens en for høy temperatur for en dynamo eller andre el-komponenter, men 50°C over natta i en varmluftstekeovn burde gjøre susen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Medlemsnummer: 114

Post by EspenAndre »

Jeg hadde en gang en klokke som sluttet å virke pga. vann...
jeg la den i et sånt gammeldags tørkeskap for klær over natten med viften på, og ingen våte klær samtidig.. det funket fint
større ting må sikkert være lenger
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Fredster
500 RPM
500 RPM

Post by Fredster »

Jeg vil nok heller anbefale deg å bruke produkter som er produsert til nettopp den type gjøremål. Som du ser finnes det et ganske så stort utvalg, så du bør lese litt av den produktteksten som står til hvert produkt.

Ved bruk av f.eks. vann med løsningsmiddel, så vil dette sannsynligvis gå utover alle de komponentene som SKAL og MÅ være smurt opp for at de skal bevege seg riktig eller lede små (eller store) strøm-impulser videre til andre deler av bilens elektriske system.

En annen stor risiko er at det blir irr på en del kontaktpunkter siden du ikke får smurt de opp igjen på en skikkelig måte.

Ikke meningen å være vanskelig eller noe, men jeg syntes det var greit å si i fra før du gjorde noe du muligens kan komme til å angre SKIKKELIG på at du gjorde..... Jeg sier muligens, for det er jo alltids en ørliten mulighet for at det kan gå greit akkurat for deg denne ene gangen :wink: men jeg ville ikke engang ha veddet min bestemors brukte underbukser på at det fungerer slik det skal etter en tur i "karet" :lol:.
01-mod 206 CC, 1.6-16V, 109 hk.

X- 95-mod 306 cab. 2.0, 125 HK (Jeg vil alltid savne deg, min kjære !).
Post Reply