Tillatt totalvekt i vognkort
Moderator: Styremedlemmer
Tillatt totalvekt i vognkort
Så i vognkortet at tillatt totalvekt på bilen er ganske latterlig.
Etter et kjapt regnestykke ser jeg at jeg kun kan ha med 72kg ekstra i en 94 Miata. ( Veide bilen på Biltilsynet med full tank, og jeg veier ca 75kg ). Så to normale personer i bilen min er da teoretisk ulovlig. Og hvis begge er feite, og man har med to tunge bagger blir det jo overvekt av dimensjoner her...
Hvorfor så ekstremt lite? Er da mange mindre og svakere 4/5-setere med høyere tillatt totalvekt...
Etter et kjapt regnestykke ser jeg at jeg kun kan ha med 72kg ekstra i en 94 Miata. ( Veide bilen på Biltilsynet med full tank, og jeg veier ca 75kg ). Så to normale personer i bilen min er da teoretisk ulovlig. Og hvis begge er feite, og man har med to tunge bagger blir det jo overvekt av dimensjoner her...
Hvorfor så ekstremt lite? Er da mange mindre og svakere 4/5-setere med høyere tillatt totalvekt...
Nå skyter jeg villt i lufta, men tror nok at det har med at det faktisk er 4/5 setere det er snakk om. Flere folk, desto tyngre blir bilen, og derfor må totalvekta opp. Hvorfor akkurat mx5 har så liten totalvekt er vanskelig å si, men det kan vel ha noe med at bilen ikke er konstruert for å ha høy totalvekt..
Neida, var oppmerksom på det, så regnet riktig. Står 1145 i vognkort, dvs 1070 uten sjåfør, men veide 1090 med halv tank ( og store 17" felger )...Hauk wrote:Vekta på dagens biler blir oppgitt med sjåfør på 75 kg, i motsetning til før. Er det derfor? Jeg sjekka min i fjor sommer, og fant ut at man kunne være 2 gjennomsnitlige personer på 75 kg pluss ~20 (?) kg bagasje.
-
- Moderator
- Medlemsnummer: 114
- Status: Offline
Tillatt nyttelast i min er 155 kg inkl. passasjer,
men siden jeg er 80 og ikke 75 kg, er vel nyttelast 150 kg...
og med dama som passasjer regner jeg med jeg kan ha rundt 90 kg bagasje
(uten at jeg helt vet hva hun veier..)
er jo ikke så gale det egentlig...
edit: nå glemte jeg tanken.. men har aldri veid bilen.. så vet ikke om det er med full eller tom tank de regner egenvekt.. er vel sikkert med tom
tillatt total er 1190 kg
egenvekt er 960 kg
men siden jeg er 80 og ikke 75 kg, er vel nyttelast 150 kg...
og med dama som passasjer regner jeg med jeg kan ha rundt 90 kg bagasje
(uten at jeg helt vet hva hun veier..)
er jo ikke så gale det egentlig...
edit: nå glemte jeg tanken.. men har aldri veid bilen.. så vet ikke om det er med full eller tom tank de regner egenvekt.. er vel sikkert med tom
tillatt total er 1190 kg
egenvekt er 960 kg
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 542
med tanke på at jeg kjører rundt med utallige kilo sponplater og div utstyr så er det ikke sikkert at jeg kjører lovlig når vi er to passasjerer og full tank..
men de veier skjeldent personbiler da..

- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Hauk
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 569
Ok, gikk ut for å sjekke... huska "nesten" riktig:Hauk wrote:Vekta på dagens biler blir oppgitt med sjåfør på 75 kg, i motsetning til før. Er det derfor? Jeg sjekka min i fjor sommer, og fant ut at man kunne være 2 gjennomsnitlige personer på 75 kg pluss ~20 (?) kg bagasje.
1994 MX-5 1,8
"Tillatt totalvekt: 1230
Tillatt aksellast: 620/645
Egenvekt med fører: 1125
Tillatt nyttelast inkl. passasjer: 105"
Dvs. jeg kan drasse med meg 30 kg ekstra i tillegg til en passasjer på 75 kg.
Som igjen betyr at jeg var noe heavy i fjor da jeg dro på Quarten med en kompis på 140 kg (195 cm - han fikk faktisk plass) og fullstappet bagasjerom.

- Steinar
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 560
Får legge ut dataene på 1999 mod. 1.8 NB da også, alt i følge vognkortet.
Dette er en bil som er solgt ny i Norge.
Totalvekt: 1265 kg.
Tillatt aksellast: 620/660 kg. (Foran/bak)
Egenvekt med fører: 1100 kg.
Tillatt nyttelast inkl. passasjer: 165 kg.
Egenvekt med fører må være målt med en meget lett fører (ca. 50-60 kg) da jeg har veid NB'en med meg ombord på vekta ved Biltilsynet i Trondheim: 1150 kg. Dette var med full tank.
Steinar
Egenvekt med fører må være målt med en meget lett fører (ca. 50-60 kg) da jeg har veid NB'en med meg ombord på vekta ved Biltilsynet i Trondheim: 1150 kg. Dette var med full tank.
Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
X-Sambagull -99 1.8
Vekt på fører er/var definert til 75 kg.Steinar wrote:Får legge ut dataene på 1999 mod. 1.8 NB da også, alt i følge vognkortet.
Steinar
Norske biler er gjerne påført tectyl, og denne veier ekstra, samt all "dritten" som den trekker til seg.
Men nå er jeg ikke 100% sikker på om tanken skal være full eller ikke. Uansett så er det bare å ta antall liter, og gange med 0,753, så får du vekten av bensinen i kilo.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Medlemsnr: 544
- Hauk
- 7200 RPM
Virker som det er en viss bingo-faktor over de tallene i vognkortene. Må finne meg ei vekt et sted... 
Min har kun servo og el-vinduer av utstyr.
Er litt usikker på hvor mye de hadde på bensintanken når bilene ble typegodkjent. Kanskje det var halv tank? Det var jo litt styr rundt dette for en stund siden, fordi folk oppdaget at de betalte avgiftskroner for vekta på bilen som egentlig var bensin på tanken... kanskje jeg husker feil.

Er litt usikker på hvor mye de hadde på bensintanken når bilene ble typegodkjent. Kanskje det var halv tank? Det var jo litt styr rundt dette for en stund siden, fordi folk oppdaget at de betalte avgiftskroner for vekta på bilen som egentlig var bensin på tanken... kanskje jeg husker feil.
- biXen
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 999
Egenvekt med fører er bil på 1025kg + fører på 75kg = 1100 kg. Bensinen er ikke tatt med. Er slik jeg forstår det funker ihvertfallSteinar wrote:Får legge ut dataene på 1999 mod. 1.8 NB da også, alt i følge vognkortet.
Steinar

- DrHolm
- 7200 RPM
- Medlemsnummer: 554
et stykke å kjøre, men vekta ved varpe- banen etter hakadal kan jo brukes.Hauk wrote:Virker som det er en viss bingo-faktor over de tallene i vognkortene. Må finne meg ei vekt et sted...
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Hauk
- 7200 RPM
Er det ved den der motocross-banen?DrHolm wrote:et stykke å kjøre, men vekta ved varpe- banen etter hakadal kan jo brukes.Hauk wrote:Virker som det er en viss bingo-faktor over de tallene i vognkortene. Må finne meg ei vekt et sted...