Mulig førstegangs eier av Mazda (mx5), hva bør enn se etter?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Turban
0 RPM
0 RPM
Status: Offline

Mulig førstegangs eier av Mazda (mx5), hva bør enn se etter?

Post by Turban »

Hei

Min bedre halvdel har for øyblikket forelsket seg i en mx5 1.6 "93
Jeg har tittet litt rundt på nettet og funnet endel positivt om bilen, det er i og for seg kjempe fint, men det jeg lurer på er hva de negative synspunkter/feil/mangler enn bør se nærmere på ved kjøp, Alt i fra kjøreopplevelser, vedlikeholdspriser, rust, service, typiske feil, tilgjenglighet av deler osv.

Jeg regner med at dette står skrevet i en tidligere post, men jeg har desverre ikke tid til å lete opp dette nå.

Mvh.
Turban
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Medlemsnummer: 282

Post by AJF »

Generelt er MX5/MIATA meget bra biler. Du finner få andre biler om noen med tilsvarende kjøregenskaper i denne prisklassen.

Rust er ikke noe stort problem på disse bilene, det kan likevel være lurt og sjekke nøye rundt dreneringshullene fra caben. Du finner de under bilen ca der dørene slutter, ofte kan man på kanlen der se antydninger til rust. Ser du det er det nok mye verre på innsiden, da det fort kan bli ståpende vann i dreningshullet om eier ikke har vært påpasselig med å stake denne.

Deler skaffer du billig fra utlandet, ellers finnes det også uendelig av ekstrautstyr en kan kjøpe til disse bilene for å sette sitt personlge preg på de.

Siden bilen du nevner er en 93modell er det naturlig å sjekke understell, eksos og tilstand på caben også, da dette begynner å dra på årene om det ikke har vært byttet. Ellers så skal regreim byttes hver 100' km . Blir det ikke bilen du nå ser på skal du være obs på at det på 90 modeller og tidlige 91 modeller er fare for problemer med veia dersom regreimbytte ikke er riktig gjort, pga for svakehet i veivbolten. 93 modellen har ikke dette problemet.

Er det en us modell (MIATA) du ser på vær obs på at speedometeret viser Miles og ikke Km i kjørelengde

Noen tips på veien, andre kan sikkert fortelle mer. LYKKEN TIL!
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Medlemsnummer: 395

Post by Oddi395 »

Hei

Behersker du engelsk er det mye bra info her:
http://www.miata.net/garage/garagebuying.html